Resultaat overzicht baten en lasten

In onderstaande tabel is een verloopoverzicht opgenomen van het jaarrekeningresultaat. De berekening start met het saldo van het begrotingsjaar 2024 conform de Programmabegroting 2024-2027. Daarna volgen de begrotingsmutaties waartoe de raad tot en met ultimo december 2024 heeft besloten. In het voorliggende jaarverslag worden de afwijkingen van de rekeningcijfers ten opzichte van de vastgestelde begroting toegelicht. In Tabel 1 zijn voor de Jaarstukken 2024 de verschillen van afgerond € 0,5 miljoen en hoger opgenomen. Verschillen die budgettair neutraal zijn (hogere lasten worden gedekt door hogere baten) zijn niet in deze tabel opgenomen.

Tabel 1

Mutaties

Omschrijving

(bedragen x € 1.000; min = nadeel)

Incidenteel/ Structureel

Programmabegroting 2024-2027

Programmabegroting 2024-2027

3.863

Eerste wijziging 2024 (septembercirculaire)

2.185

Najaarsrapportage 2023

1.241

Aangepast saldo begroting 2024

7.289

Voorjaarsrapportage 2024

Voordelen

6.142

Ontwikkeling aantal inwoners, woningen en niet-woningen

1.453

Loon- en prijsontwikkelingen

4.258

Autonome ontwikkelingen

-8.615

Genomen besluiten

-689

Overige voorstellen

-1.250

Kapitaallasten voorgenomen investeringen

-119

Subtotaal mutaties Voorjaarsrapportage 2024

1.181

Saldo na Voorjaarsrapportage 2024

8.470

Najaarsrapportage 2024

Autonome ontwikkelingen

15.142

Saldo na Najaarsrapportage 2024

23.612

Jaarstukken 2024

Bestuur, samenleving en publiekscontact

Voorziening pensioenverplichting wethouders

-3.764

Incidenteel

Zorg en werk

Jeugdzorg

-1.638

Structureel

Maatschappelijke ontwikkeling

Gezond en actief leven akkoord (GALA) en Integraal zorgakkoord (IZA)

562

Incidenteel

Herstel tegelvloer Sportcomplex Koning Willem-Alexander

-544

Incidenteel

Ruimtelijke ontwikkelingen

Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

-5.303

Incidenteel

Kwaliteit fysieke leefomgeving

Onderhoud verhardingen

992

Incidenteel

Voorbereidingskosten vervanging Sloterbrug

-772

Incidenteel

Elektra openbare verlichting

643

Incidenteel

Algemene dekkingsmiddelen

Onroerendezaakbelastingen niet-woningen oude jaren

-2.588

Incidenteel

Voorziening dubieuze belastingdebiteuren

863

Incidenteel

Deelneming Waterwolf

-2.811

Incidenteel

Personeelslasten programma's

2.041

Incidenteel

Overhead

Softwarekosten cloud-abonnement

592

Incidenteel

Resultaat interne opdrachten systematiek

846

Incidenteel

Saldo overige mutaties 2024 (< € 0,5 miljoen)

5.477

Subtotaal verschillen Jaarstukken 2024

-5.413

Resultaat 2024

18.199

Voorgestelde budgetoverhevelingen

(Zie hoofdstuk budgetoverhevelingen)

-3.135

Netto resultaat 2024

15.064

Toelichting op de verschillen opgenomen in bovenstaand overzicht

Voorziening pensioenverplichting wethouders

Wegens lagere rekenrente en indexatie van de pensioenen van wethouders is een hogere storting gedaan in de voorziening pensioenverplichting wethouders om aan de toekomstige verplichtingen te kunnen voldoen.

Jeugdzorg

De lasten van begeleiding jeugd, specialistische jeugdzorg en jeugdzorg met verblijf waren hoger dan geraamd. Voor begeleiding jeugd is meer forensische zorg ingezet dan waar rekening mee is gehouden. Forensische begeleiding is een nieuw product, waardoor de kosten moeilijk in te schatten waren. In het tweede halfjaar zien wij een toename van de forensische begeleiding. Daarnaast is er zeer specialistische jeugdzorg ingezet die niet vooraf ingeschat kon worden en is er ook meer intensieve zorg ingezet. De jeugdzorg met verblijf wordt steeds meer kleinschalig georganiseerd, waardoor er hogere tarieven worden gevraagd.

Gezond en actief leven akkoord (GALA) en Integraal zorgakkoord (IZA)

Een deel van de specifieke uitkering GALA en IZA is eenmalig gebruikt voor de dekking van structurele uitgaven omdat de nieuwe activiteiten nog niet compleet waren uitgewerkt. Om deze activiteiten in 2025 uit te kunnen voeren, wordt dit deel van het budget overgeheveld naar 2025.

Herstel tegelvloer Sportcomplex Koning Willem-Alexander

In november 2024 is bij twee van de vier zwembaden (het recreatiebad en het doelgroepenbad) van het Sportcomplex Koning Willem Alexander onverwachts een grote hoeveelheid tegels op de loopoppervlakken ('perrons') losgekomen, waardoor de baden niet meer gebruikt konden worden. De tegels, molgoten, roostertegels en cementvloer van deze perrons zijn in november en december 2024 vervangen. Op 14 februari 2025 is er vervolgens ook bij het combinatiebad schade aan de perrontegels ontstaan. Deze schade is op 21 februari 2025 hersteld. Deskundigenonderzoek moet nog uitwijzen of hier dezelfde problematiek speelt. We hebben de aannemer voor de schade aansprakelijk gesteld.

Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Bij het prognosticeren van het legesresultaat werken wij met scenario's. Doordat de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) in de tussentijdse rapportage, die door ons voor de legesprognose is gebruikt, een aantal legeszaken niet juist gerapporteerd heeft, zijn de legesopbrengsten lager uitgevallen dan de prognose.
Dit is te verklaren doordat er door de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 onzekerheden waren met betrekking tot de inkomsten van leges uit aanvragen voor vergunningen op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Aan het einde van vorig jaar zijn er net voor het ingaan van de Omgevingswet nog veel aanvragen onder het oude regime gedaan wat een eenmalig voordeel gaf van € 4,8 miljoen. Hierdoor zijn in 2024 minder leges verantwoord.

Onderhoud verhardingen

Niet alle werkzaamheden voor verhardingen konden worden afgerond. Dit heeft te maken met capaciteitsgebrek zowel bij aannemers als bij de nutsbedrijven, waarvan de werkzaamheden voorafgaand aan onze werkzaamheden plaats moeten vinden. De nutsbedrijven stelden daarnaast ook andere prioriteiten vanwege urgentere zaken waardoor de afgesproken planning niet gehaald werd. Omdat dit pas laat in het jaar bekend was, kon het overgebleven budget niet worden aangewend voor andere projecten.

Voorbereidingskosten vervanging Sloterbrug

Wij hebben in 2018 met Amsterdam een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de vervanging van de Sloterbrug over de Ringvaart in Badhoevedorp. De voorbereiding van dit project heeft destijds vertraging opgelopen omdat er eerst een oplossing voor de situatie van het sluipverkeer op de Sloterweg in Amsterdam moest worden gevonden. In de periode van deze vertraging zijn de (materiaal)kosten voor het vervangen van de brug zeer sterk gestegen. In 2022 is overeengekomen de kosten te verminderen door in plaats van vervanging, levensduurverlengend onderhoud te doen. Dit in combinatie met de herinrichting van de kruispunten Langsom - Nieuwemeerdijk en Nieuwemeerdijk - Burgemeester Amersfoordtlaan in Badhoevedorp. De voorbereidingskosten voor de vervanging van de brug moeten worden afgeboekt, omdat geen sprake meer is van vervanging.

Elektra openbare verlichting

De eindafrekening van het elektraverbruik over 2023 gaf een voordeel.

Onroerendezaakbelastingen niet-woningen oude jaren

Het nadeel op de OZB niet-woningen betreft de jaren 2022 en 2023. Met een grote belastingplichtige is in 2024 overeenstemming bereikt over de getaxeerde waarde voor het belastingjaar 2024. Er is daarbij van de veronderstelling uitgegaan dan dit terugwerkende kracht zou hebben voor de jaren 2022 en 2023. Eind 2024 bleek echter dat de bezwaarschriften over die jaren niet ingetrokken zijn en er voor die jaren geen overeenstemming is. In de prognoses is vanuit het voorzichtigheidsprincipe rekening gehouden met het maximaal betwiste bedrag aan WOZ-waarde en daarmee aan nog te verwerken verminderingen op de belastingaanslagen. Dit is het maximale risico dat we lopen. Dit is een incidenteel nadeel. Voor 2025 en verder is in de prognoses rekening gehouden met de overeenstemming die over 2024 is bereikt.

Voorziening dubieuze belastingdebiteuren

Doordat in 2024 betalingsachterstanden zijn ingelopen kan een deel van de voorziening dubieuze belastingdebiteuren vrijvallen, terwijl er een toevoeging aan de voorziening geraamd was.

Deelneming Waterwolf

De verkoop van De Waterwolf Dienstverlening Buitenruimte BV heeft begin 2025 plaatsgevonden waardoor de verkoopopbrengst in 2025 verantwoord moet worden. In de ramingen was ervan uitgegaan dat de verkoop nog in 2024 zou plaatsvinden.

Personeelslasten programma's

De opbrengst die gerealiseerd is via de verrekeningen van uren is hoger dan geraamd. Een gedeelte van dit voordeel (€ 732.000) komt ten gunste van de algemene dekkingsmiddelen. Het andere gedeelte wordt verantwoord in overzicht overhead. Daarnaast is aan de kostenkant een voordeel van € 1.298.000, voornamelijk vanwege lagere personele lasten doordat vacatures niet altijd direct ingevuld kunnen worden.

Softwarekosten cloud-abonnement

Het investeringskrediet voor vervanging van datacenters is in de Voorjaarsrapportage 2024 omgezet naar exploitatiebudget, om zo het jaarlijkse cloud-abonnement te kunnen bekostigen. In 2024 zijn de projectkosten meegevallen en de cloud-abonnementen worden pas in de loop van 2025 ten volle benut. Daarnaast zijn de lijnverbindingen naar onze locaties opnieuw aanbesteed, waarbij een incidenteel inkoopvoordeel is behaald.

Resultaat interne opdrachten systematiek

Er is een hogere opbrengst via de verrekeningen van uren gerealiseerd. Dit betreft zowel uren die bij externe partijen in rekening worden gebracht, bijvoorbeeld via kostenverhaal bij kleinschalige woningbouw, als interne uren. Als gevolg van de hogere verrekeningen is er een hogere bijdrage aan de kosten van overhead gerealiseerd. De bijdrage aan de overhead is het verschil tussen de in rekening gebrachte marktconforme uurtarieven en de werkelijke salariskosten voor eigen personeel en ingehuurd personeel.