Toelichting gewijzigde begroting 2024 - jaarrekening 2024

Beleidsdoel A

Tabel 30

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

37

Totaal Baten

37

Lasten

1. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

351

Overig

182

Totaal Lasten

533

Lasten

1. Een deel van de specifieke uitkering GALA is gebruikt voor de dekking van structurele uitgaven omdat de nieuwe activiteiten nog niet compleet waren uitgewerkt. Om deze activiteiten in 2025 uit te kunnen voeren, wordt dit deel van het budget (€ 307.400) overgeheveld naar 2025. Daarnaast is een klein deel van de uitkering niet besteed doordat geplande activiteiten goedkoper werden uitgevoerd.

Beleidsdoel B

Tabel 31

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Rijksbijdrage Nationaal Programma Onderwijs

-345

2. Onderwijsachterstandenbeleid

249

3. SPUK Ventilatie schoolgebouwen

-210

4. Vergoeding materiële instandhouding onderwijs

-143

Overig

-86

Totaal Baten

-535

Lasten

1. Onderwijsachterstanden, gemeentelijk budget

432

2. Nationaal Programma Onderwijs

345

3. SPUK Ventilatie schoolgebouwen

312

4. Onderwijsachterstandenbeleid, rijksbudget

-249

5. Tijdelijke huisvesting

-192

6. Vergoeding materiële instandhouding onderwijs

169

7. Herijking verstrekte subsidies

101

Overig

-31

Totaal Lasten

887

Baten

1. De Rijksbijdrage voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) mag worden besteed tot en met augustus 2025. In het jaar 2024 is er minder besteed dan begroot. In 2025 wordt het restantbudget volledig besteed.

2. In 2024 is de Rijksbijdrage Onderwijsachterstandenbeleid hoger vastgesteld dan begroot. De rijksbijdrage is onder andere bestemd voor Voor- en vroegschoolse educatie (VVE).

3. De specifieke uitkering voor verbetering van de ventilatie van het Braambos in Hoofddorp wordt besteed in 2025.

4. In 2024 is abusievelijk de btw meegenomen in de begroting waardoor deze te hoog opgenomen is. De vergoeding voor materiële instandhouding wordt gestort in de voorziening groot onderhoud en derhalve is het bedrag aan de lastenkant ook lager.

Lasten

1. Omdat we een hogere Rijksbijdrage voor het Onderwijsachterstandenbeleid hebben ontvangen, kan een deel van de gemeentemiddelen worden overgeheveld naar 2025 en een ander deel vrijvallen.

2. Zie voor een toelichting op de lagere lasten voor het Nationaal Programma Onderwijs de toelichting opgenomen bij de baten.

3. Zie voor een toelichting op de lagere lasten voor de SPUK ventilatie schoolgebouwen de toelichting opgenomen bij de baten.

4. Zie voor een toelichting op de hogere lasten voor Onderwijsachterstandenbeleid de toelichting opgenomen bij de baten.

5. In verband met de actualisatie van de planning verschuift het budget voor tijdelijke huisvesting voor onderwijs naar 2025.

6. Zie voor toelichting de baten.

7. Dit betreft een voordeel van voorgaande jaren vanwege het lager vaststellen van subsidies dan de toegekende bedragen.

Beleidsdoel C

Tabel 32

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

-120

Totaal Baten

-120

Lasten

1. Subsidiebudgetten

175

2. Uitvoering GALA

99

3. Uitvoering IZA

80

4. Energiecompensatie

79

Overig

179

Totaal Lasten

612

Lasten

1. Een deel van het gemeentelijk budget voor Gezond en actief leefakkoord is nog niet besteed in 2024. Voorgesteld wordt het restantbudget over te hevelen 2025.

2. Een deel van de subsidiebudgetten voor zorg en welzijn zijn in 2024 niet besteed doordat er minder subsidie werd aangevraagd.

3. Er zijn in het laatste kwartaal minder aanvragen voor energiecompensatie gedaan door instellingen dan verwacht.

Beleidsdoel D

Tabel 33

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Spuk Impuls Jongerencultuur

-370

Overig

-197

Totaal Baten

-567

Lasten

1. Impuls Jongerencultuur

370

2. Subsidie monumenten

55

Overig

17

Totaal Lasten

442

Baten

1. De van het Rijk ontvangen specifieke uitkering Impuls Jongerencultuur zal in 2025 worden besteed. Dit doen we door het verstrekken van subsidies in 2025 conform de subsidieregeling ‘Impuls Jongerencultuur'.

Lasten

1. Zie voor een toelichting op de lagere lasten Impuls jongerencultuur de toelichting opgenomen bij de baten.

2. Het beschikbare budget voor subsidie voor onderhoud van monumenten is in 2024 niet geheel besteed. Het restantbudget is toegevoegd aan de bestemmingsreserve Monumenten. Dit is gedaan conform de vastgestelde gedragslijn (2014.0008663).

Beleidsdoel E

Tabel 34

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. (tuin)gronden

141

Overig

120

Totaal Baten

261

Lasten

1. Haarlemmermeerse Bos

715

2. Tegelschade Sportcomplex Koning Willem-Alexander

-544

3. Sportcomplex Koning Willem-Alexander

168

4. Mainport en Groen

121

Overig

-93

Totaal Lasten

367

Baten

1. Er hebben zijn meer (tuin)gronden verkocht dan begroot.

Lasten

1. De in 2024 geplande nieuwbouw van vier oude toiletgebouwen in het Haarlemmermeerse Bos is vanwege langere vergunning- en aanbestedingsprocedures doorgeschoven naar 2025. Dekking vindt plaats vanuit de reserve Haarlemmermeerse Bos.

2. In november 2024 is bij twee van de vier zwembaden (het recreatiebad en het doelgroepenbad) van het Sportcomplex Koning Willem-Alexander onverwachts een grote hoeveelheid tegels op de loopoppervlakken ('perrons') losgekomen, waardoor de baden niet meer gebruikt konden worden. De tegels, molgoten, roostertegels en cementvloer van deze perrons zijn in november en december 2024 vervangen. We hebben de aannemer voor de schade aansprakelijk gesteld.

3. Met Sportcomplex Koning Willem-Alexander (SKWA) is een zogenaamde winstdelingsregeling afgesproken. In de exploitatieovereenkomst is bepaald dat 50% van een eventueel exploitatieoverschot naar de gemeente terugvloeit. Dit bedrag betreft de winst voor het jaar 2023 en een correctie van het jaar 2022.

4. Er zijn voor het project Nieuwe Meer minder projecten uitgevoerd dan gepland vanwege vertragingen in het vergunningentraject voor steigers. Dekking vindt plaats vanuit de reserve Mainport en Groen (SMG).

Reserves

Tabel 35

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Begroting

Werkelijk

Verschil

Onttrekking

Dekking afschrijvingslasten

1.371

1.371

0

Haarlemmermeerse Bos

715

0

-715

Monumenten

223

223

0

Onderwijshuisvesting

96

0

-96

Stichting Mainport en Groen (SMG)

416

265

-151

Totaal Onttrekking

2.821

1.859

-961

Storting

Dekking afschrijvingslasten

3.416

3.416

0

Maatschappelijke voorzieningen

1.316

1.386

-70

Monumenten

72

127

-55

Totaal Storting

4.804

4.928

-125

Onttrekkingen

Haarlemmermeerse Bos

Er was rekening gehouden met een bijdrage uit de reserve ter dekking van uit te voeren werkzaamheden zoals de vernieuwing van toiletgebouwen. Deze werkzaamheden zijn vanwege langere vergunning- en aanbestedingsprocedures niet uitgevoerd in 2024 waardoor de onttrekking niet nodig was.

Stichting Mainport en Groen (SMG)

In 2024 zijn voor het project Nieuwe Meer minder projecten uitgevoerd dan gepland vanwege vertragingen in het vergunningentraject voor steigers.

Stortingen

Monumenten

Het restantbudget voor het verstrekken van subsidies voor monumenten is gestort in de reserve. Dit is conform de vastgestelde gedragslijn (2014.0008663)