Toelichting gewijzigde begroting 2024 - jaarrekening 2024
Beleidsdoel A
Tabel 30
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Overig | 37 |
Totaal Baten | 37 |
Lasten | |
1. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) | 351 |
Overig | 182 |
Totaal Lasten | 533 |
Lasten |
---|
1. Een deel van de specifieke uitkering GALA is gebruikt voor de dekking van structurele uitgaven omdat de nieuwe activiteiten nog niet compleet waren uitgewerkt. Om deze activiteiten in 2025 uit te kunnen voeren, wordt dit deel van het budget (€ 307.400) overgeheveld naar 2025. Daarnaast is een klein deel van de uitkering niet besteed doordat geplande activiteiten goedkoper werden uitgevoerd. |
Beleidsdoel B
Tabel 31
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Rijksbijdrage Nationaal Programma Onderwijs | -345 |
2. Onderwijsachterstandenbeleid | 249 |
3. SPUK Ventilatie schoolgebouwen | -210 |
4. Vergoeding materiële instandhouding onderwijs | -143 |
Overig | -86 |
Totaal Baten | -535 |
Lasten | |
1. Onderwijsachterstanden, gemeentelijk budget | 432 |
2. Nationaal Programma Onderwijs | 345 |
3. SPUK Ventilatie schoolgebouwen | 312 |
4. Onderwijsachterstandenbeleid, rijksbudget | -249 |
5. Tijdelijke huisvesting | -192 |
6. Vergoeding materiële instandhouding onderwijs | 169 |
7. Herijking verstrekte subsidies | 101 |
Overig | -31 |
Totaal Lasten | 887 |
Baten |
---|
1. De Rijksbijdrage voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) mag worden besteed tot en met augustus 2025. In het jaar 2024 is er minder besteed dan begroot. In 2025 wordt het restantbudget volledig besteed. |
2. In 2024 is de Rijksbijdrage Onderwijsachterstandenbeleid hoger vastgesteld dan begroot. De rijksbijdrage is onder andere bestemd voor Voor- en vroegschoolse educatie (VVE). |
3. De specifieke uitkering voor verbetering van de ventilatie van het Braambos in Hoofddorp wordt besteed in 2025. |
4. In 2024 is abusievelijk de btw meegenomen in de begroting waardoor deze te hoog opgenomen is. De vergoeding voor materiële instandhouding wordt gestort in de voorziening groot onderhoud en derhalve is het bedrag aan de lastenkant ook lager. |
Lasten |
1. Omdat we een hogere Rijksbijdrage voor het Onderwijsachterstandenbeleid hebben ontvangen, kan een deel van de gemeentemiddelen worden overgeheveld naar 2025 en een ander deel vrijvallen. |
2. Zie voor een toelichting op de lagere lasten voor het Nationaal Programma Onderwijs de toelichting opgenomen bij de baten. |
3. Zie voor een toelichting op de lagere lasten voor de SPUK ventilatie schoolgebouwen de toelichting opgenomen bij de baten. |
4. Zie voor een toelichting op de hogere lasten voor Onderwijsachterstandenbeleid de toelichting opgenomen bij de baten. |
5. In verband met de actualisatie van de planning verschuift het budget voor tijdelijke huisvesting voor onderwijs naar 2025. |
6. Zie voor toelichting de baten. |
7. Dit betreft een voordeel van voorgaande jaren vanwege het lager vaststellen van subsidies dan de toegekende bedragen. |
Beleidsdoel C
Tabel 32
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Overig | -120 |
Totaal Baten | -120 |
Lasten | |
1. Subsidiebudgetten | 175 |
2. Uitvoering GALA | 99 |
3. Uitvoering IZA | 80 |
4. Energiecompensatie | 79 |
Overig | 179 |
Totaal Lasten | 612 |
Lasten |
---|
1. Een deel van het gemeentelijk budget voor Gezond en actief leefakkoord is nog niet besteed in 2024. Voorgesteld wordt het restantbudget over te hevelen 2025. |
2. Een deel van de subsidiebudgetten voor zorg en welzijn zijn in 2024 niet besteed doordat er minder subsidie werd aangevraagd. |
3. Er zijn in het laatste kwartaal minder aanvragen voor energiecompensatie gedaan door instellingen dan verwacht. |
Beleidsdoel D
Tabel 33
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Spuk Impuls Jongerencultuur | -370 |
Overig | -197 |
Totaal Baten | -567 |
Lasten | |
1. Impuls Jongerencultuur | 370 |
2. Subsidie monumenten | 55 |
Overig | 17 |
Totaal Lasten | 442 |
Baten |
---|
1. De van het Rijk ontvangen specifieke uitkering Impuls Jongerencultuur zal in 2025 worden besteed. Dit doen we door het verstrekken van subsidies in 2025 conform de subsidieregeling ‘Impuls Jongerencultuur'. |
Lasten |
1. Zie voor een toelichting op de lagere lasten Impuls jongerencultuur de toelichting opgenomen bij de baten. |
2. Het beschikbare budget voor subsidie voor onderhoud van monumenten is in 2024 niet geheel besteed. Het restantbudget is toegevoegd aan de bestemmingsreserve Monumenten. Dit is gedaan conform de vastgestelde gedragslijn (2014.0008663). |
Beleidsdoel E
Tabel 34
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. (tuin)gronden | 141 |
Overig | 120 |
Totaal Baten | 261 |
Lasten | |
1. Haarlemmermeerse Bos | 715 |
2. Tegelschade Sportcomplex Koning Willem-Alexander | -544 |
3. Sportcomplex Koning Willem-Alexander | 168 |
4. Mainport en Groen | 121 |
Overig | -93 |
Totaal Lasten | 367 |
Baten |
---|
1. Er hebben zijn meer (tuin)gronden verkocht dan begroot. |
Lasten |
1. De in 2024 geplande nieuwbouw van vier oude toiletgebouwen in het Haarlemmermeerse Bos is vanwege langere vergunning- en aanbestedingsprocedures doorgeschoven naar 2025. Dekking vindt plaats vanuit de reserve Haarlemmermeerse Bos. |
2. In november 2024 is bij twee van de vier zwembaden (het recreatiebad en het doelgroepenbad) van het Sportcomplex Koning Willem-Alexander onverwachts een grote hoeveelheid tegels op de loopoppervlakken ('perrons') losgekomen, waardoor de baden niet meer gebruikt konden worden. De tegels, molgoten, roostertegels en cementvloer van deze perrons zijn in november en december 2024 vervangen. We hebben de aannemer voor de schade aansprakelijk gesteld. |
3. Met Sportcomplex Koning Willem-Alexander (SKWA) is een zogenaamde winstdelingsregeling afgesproken. In de exploitatieovereenkomst is bepaald dat 50% van een eventueel exploitatieoverschot naar de gemeente terugvloeit. Dit bedrag betreft de winst voor het jaar 2023 en een correctie van het jaar 2022. |
4. Er zijn voor het project Nieuwe Meer minder projecten uitgevoerd dan gepland vanwege vertragingen in het vergunningentraject voor steigers. Dekking vindt plaats vanuit de reserve Mainport en Groen (SMG). |
Reserves
Tabel 35
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | Begroting | Werkelijk | Verschil |
---|---|---|---|
Onttrekking | |||
Dekking afschrijvingslasten | 1.371 | 1.371 | 0 |
Haarlemmermeerse Bos | 715 | 0 | -715 |
Monumenten | 223 | 223 | 0 |
Onderwijshuisvesting | 96 | 0 | -96 |
Stichting Mainport en Groen (SMG) | 416 | 265 | -151 |
Totaal Onttrekking | 2.821 | 1.859 | -961 |
Storting | |||
Dekking afschrijvingslasten | 3.416 | 3.416 | 0 |
Maatschappelijke voorzieningen | 1.316 | 1.386 | -70 |
Monumenten | 72 | 127 | -55 |
Totaal Storting | 4.804 | 4.928 | -125 |
Onttrekkingen
Haarlemmermeerse Bos
Er was rekening gehouden met een bijdrage uit de reserve ter dekking van uit te voeren werkzaamheden zoals de vernieuwing van toiletgebouwen. Deze werkzaamheden zijn vanwege langere vergunning- en aanbestedingsprocedures niet uitgevoerd in 2024 waardoor de onttrekking niet nodig was.
Stichting Mainport en Groen (SMG)
In 2024 zijn voor het project Nieuwe Meer minder projecten uitgevoerd dan gepland vanwege vertragingen in het vergunningentraject voor steigers.
Stortingen
Monumenten
Het restantbudget voor het verstrekken van subsidies voor monumenten is gestort in de reserve. Dit is conform de vastgestelde gedragslijn (2014.0008663)