Toelichting gewijzigde begroting 2024 - jaarrekening 2024

Onderdeel A: Belastingen

Tabel 75

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Onroerendezaakbelastingen niet-woningen oude jaren

-2.588

2. Voorziening dubieuze belastingdebiteuren

463

3. Dwanginvordering

376

4. Toeristenbelasting

331

5. Onroerendezaakbelastingen niet-woningen 2024

-120

Overig

184

Totaal Baten

-1.354

Lasten

1. Voorziening dubieuze belastingdebiteuren

400

2. Proceskosten

-261

Overig

-76

Totaal Lasten

63

Baten

1. Het nadeel op de OZB niet-woningen betreft de jaren 2022 en 2023. Met een grote belastingplichtige is in 2024 overeenstemming bereikt over de getaxeerde waarde voor het belastingjaar 2024. Er is daarbij van de veronderstelling uitgegaan dan dit terugwerkende kracht zou hebben voor de jaren 2022 en 2023. Eind 2024 bleek echter dat de bezwaarschriften over die jaren niet ingetrokken zijn en er voor die jaren geen overeenstemming is. In de prognoses is vanuit het voorzichtigheidsprincipe rekening gehouden met het maximaal betwiste bedrag aan WOZ-waarde en daarmee aan nog te verwerken verminderingen op de belastingaanslagen. Dit is het maximale risico dat we lopen. Dit is een incidenteel nadeel. Voor 2025 en verder is in de prognoses rekening gehouden met de overeenstemming die over 2024 is bereikt.

2. Doordat in 2024 betalingsachterstanden zijn ingelopen kan een deel van de voorziening dubieuze belastingdebiteuren vrijvallen. Het saldo van de belastingdebiteuren is gedaald van € 10,6 miljoen per 31 december 2023 naar € 8,2 miljoen per 31 december 2024.

3. Als opgelegde belastingaanslagen niet binnen de wettelijke termijnen voldaan worden, wordt overgegaan tot dwanginvordering door het verzenden van aanmaningen en dwangbevelen. Hiervoor worden de wettelijk voorgeschreven kosten en invorderingsrente in rekening gebracht. Er waren in 2024 meer invorderingsmaatregelen nodig.

4. Op basis van de door de hotels in VisitorData geregistreerde overnachtingen, is een berekening gemaakt van de te ontvangen toeristenbelasting over 2024. In de Najaarsrapportage 2024 werd op basis van de gegevens over de eerste acht maanden van 2024 uitgegaan van 3,4 miljoen overnachtingen. Volgens VisitorData is het aantal overnachtingen over heel 2024 uitgekomen op 3,6 miljoen. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 769.000.
Hier staat tegenover dat één hotel over 2023 een verkeerde aangifte had ingediend. Daarom is bezwaar gemaakt tegen de opgelegde aanslag, wat resulteerde in een vermindering van € 388.000. Verder zijn er nog enkele aangiftes over 2022 verminderd.

5. De verminderingen als gevolg van bezwaarschriften vallen € 183.000 hoger uit dan eerder ingeschat. Daar staat tegenover dat de leegstand van de niet-woningen lager uitvalt waardoor de opbrengst uit de OZB-niet woningen gebruikers € 63.000 hoger is.

Lasten

1. Doordat in 2024 betalingsachterstanden zijn ingelopen hoefde er niet gestort te worden in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren. Zie ook de toelichting bij de baten.

2. Het betreft hier proceskosten die op basis van het besluit proceskosten bestuursrecht in bezwaar- en beroepsprocedures moeten worden vergoed. Wanneer burgers zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde en een bezwaar wordt gegrond verklaard, dan heeft men recht op kostenvergoeding. Die kostenvergoeding is gebonden aan vaste bedragen die los staan van de inzet die is geleverd door gemachtigde en van de hoogte van de verlaging van de aanslag. Dit betreft een landelijk probleem, waarvan No Cure No Pay bureaus hun verdienmodel hebben gemaakt.

Onderdeel B: Uitkeringen gemeentefonds

Tabel 76

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Algemene uitkering, afrekening 2022

252

2. Algemene uitkering 2024, decembercirculiare

-246

Overig

0

Totaal Baten

6

Baten

1. Het voordeel van de afrekening over het uitkeringsjaar 2022 wordt veroorzaakt door een stijging van de uitkeringsfactor met 3 punten en door de definitieve vaststelling van een aantal maatstaven door het CBS.

2. Op 12 december 2024 is de decembercirculaire van het gemeentefonds gepubliceerd. Over de uitkomsten is de raad geïnformeerd per brief van 17 januari 2025 (XS-24121708.765). De uitkering voor 2024 is met € 246.000 verlaagd. Het nadeel voor de exploitatie is berekend op € 391.000 omdat bij de decembercirculaire nog middelen voor taakmutaties zijn toegekend. Omdat de extra middelen nu pas bekend gemaakt zijn, zijn deze deels nog niet besteed in 2024. Daarom wordt voor twee taakmutaties voorgesteld deze via een budgetoverheveling in 2025 beschikbaar te stellen.

Onderdeel C: Financiering/bespaarde rente/dividend

Tabel 77

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Verkoop Waterwolf

-2.811

2. Rente opbrengsten

390

Overig

-85

Totaal Baten

-2.506

Lasten

Overig

-65

Totaal Lasten

-65

Baten

1. De verkoop (levering en betaling) van De Waterwolf Dienstverlening Buitenruimte BV aan Meerlanden heeft begin 2025 plaatsgevonden waardoor de verkoopopbrengst in 2025 verantwoord moet worden. In de ramingen was ervan uitgegaan dat de verkoop nog in 2024 geheel zou zijn afgerond.

2. Er zijn meer middelen overtollige middelen dan verwacht uitgezet bij het Rijk middels het verplichte schatkistbankieren. Hierdoor ontvingen wij meer rente. Daarnaast waren er extra inkomsten vanwege boeterente op een vordering.

Onderdeel D: Onvoorzien/saldo kostenplaatsen

Tabel 78

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

57

Totaal Baten

57

Lasten

1. Personeelslasten programma's

2.041

Overig

29

Totaal Lasten

2.070

Lasten

1. De opbrengst die gerealiseerd is via de verrekeningen van uren is hoger dan geraamd. Een gedeelte van dit voordeel (€ 732.000) komt ten gunste van de algemene dekkingsmiddelen. Het andere gedeelte wordt verantwoord in overzicht overhead. Daarnaast is aan de kostenkant een voordeel van € 1.298.000, voornamelijk vanwege lagere personele lasten doordat vacatures niet altijd direct ingevuld kunnen worden.

Onderdeel E: Vennootschapsbelasting

Tabel 79

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Lasten

1. Afrekening vennootschapsbelasting 2022

-665

Overig

0

Totaal Lasten

-665

Lasten

1. De afrekeningen 2022 en de voorschotten 2024 voor de vennootschapsbelasting zijn hoger dan geraamd. Dit betreft met name de vennootschapsbelasting over de winst van de grondexploitaties en wordt gedekt door een onttrekking uit de Algemene dekkingsreserve.

Reserves

Tabel 80

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Begroting

Werkelijk

Verschil

Onttrekking

Algemene dekkingsreserve

16.187

14.216

-1.971

Totaal Onttrekking

16.187

14.216

-1.971

Storting

Algemene dekkingsreserve

3.385

2.406

980

Totaal Storting

3.385

2.406

980

Onttrekkingen

Algemene dekkingsreserve

Er is € 0,8 miljoen minder onttrokken, omdat er minder besteed is aan geraamde budgetoverhevelingen. Dit betreft met name de kosten het implementatieplan Aanpak geldzorgen, armoede en schulden, huisvesting statushouders Planeetbaan 2, beleidsontwikkeling wonen en de doorontwikkeling ondernemersloket.

Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2023 is besloten de incidentele lasten van enkele grote incidentele projecten te dekken uit de Algemene dekkingsreserve. Hiervoor is € 1,6 miljoen minder onttrokken dan geraamd. Het betreft de volgende posten:

Omschrijving (bedragen x € 1.000

Begroting

Werkelijk

Verschil

Programmakosten grote woningbouwprojecten

3.397

2.885

512

Verwerving en implementatie financieel-, personeels- en salarisadministratiesysteem

4.627

3.702

925

Schuldhulpverlening

740

749

-9

Uitvoering Wet inburgering

831

615

216

Totaal

9.595

7.951

1.644

Bij de Voorjaarsrapportage 2025 worden voorstellen gedaan om de in 2024 niet bestede middelen weer beschikbaar te stellen.

Tegenover deze lagere onttrekkingen staat een niet geraamde onttrekking van € 0,6 miljoen in verband met een afrekening Vennootschapsbelasting 2022. Deze afrekening zou ten laste van de Algemene reserve grondzaken moeten komen, maar omdat deze per 1 januari 2024 op nihil stond is het bedrag ten laste van de Algemene dekkingsreserve gebracht. Dit conform het vastgestelde beleid van de Algemene reserve grondzaken.

Stortingen

Algemene dekkingsreserve

In verband met budgetoverhevelingen van 2024 naar latere jaren is € 2,4 miljoen gestort. Bij de Najaarsrapportage 2024 was besloten om € 2,6 miljoen te storten. Het verschil betreft de geraamde budgetoverheveling voor frictiekosten van de samenvoeging van de Waterwolf Dienstverlening Buitenruimte B.V. met Meerlanden Holding N.V. Deze samenvoeging is niet geformaliseerd in 2024, maar begin 2025. Hierdoor vervalt deze budgetoverheveling.

De gerealiseerde winst van de grondexploitatie Badhoevedorp wordt gestort in de Algemene dekkingsreserve ter compensatie van de eerder ten laste van deze reserve gebrachte bijdrage in de omlegging van de A9. Geraamd was een storting van € 0,8 miljoen. Op basis van het MPG 2025 is dit € 20.000 geworden.