Toelichting gewijzigde begroting 2024 - jaarrekening 2024
Onderdeel A: Belastingen
Tabel 75
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Onroerendezaakbelastingen niet-woningen oude jaren | -2.588 |
2. Voorziening dubieuze belastingdebiteuren | 463 |
3. Dwanginvordering | 376 |
4. Toeristenbelasting | 331 |
5. Onroerendezaakbelastingen niet-woningen 2024 | -120 |
Overig | 184 |
Totaal Baten | -1.354 |
Lasten | |
1. Voorziening dubieuze belastingdebiteuren | 400 |
2. Proceskosten | -261 |
Overig | -76 |
Totaal Lasten | 63 |
Baten |
---|
1. Het nadeel op de OZB niet-woningen betreft de jaren 2022 en 2023. Met een grote belastingplichtige is in 2024 overeenstemming bereikt over de getaxeerde waarde voor het belastingjaar 2024. Er is daarbij van de veronderstelling uitgegaan dan dit terugwerkende kracht zou hebben voor de jaren 2022 en 2023. Eind 2024 bleek echter dat de bezwaarschriften over die jaren niet ingetrokken zijn en er voor die jaren geen overeenstemming is. In de prognoses is vanuit het voorzichtigheidsprincipe rekening gehouden met het maximaal betwiste bedrag aan WOZ-waarde en daarmee aan nog te verwerken verminderingen op de belastingaanslagen. Dit is het maximale risico dat we lopen. Dit is een incidenteel nadeel. Voor 2025 en verder is in de prognoses rekening gehouden met de overeenstemming die over 2024 is bereikt. |
2. Doordat in 2024 betalingsachterstanden zijn ingelopen kan een deel van de voorziening dubieuze belastingdebiteuren vrijvallen. Het saldo van de belastingdebiteuren is gedaald van € 10,6 miljoen per 31 december 2023 naar € 8,2 miljoen per 31 december 2024. |
3. Als opgelegde belastingaanslagen niet binnen de wettelijke termijnen voldaan worden, wordt overgegaan tot dwanginvordering door het verzenden van aanmaningen en dwangbevelen. Hiervoor worden de wettelijk voorgeschreven kosten en invorderingsrente in rekening gebracht. Er waren in 2024 meer invorderingsmaatregelen nodig. |
4. Op basis van de door de hotels in VisitorData geregistreerde overnachtingen, is een berekening gemaakt van de te ontvangen toeristenbelasting over 2024. In de Najaarsrapportage 2024 werd op basis van de gegevens over de eerste acht maanden van 2024 uitgegaan van 3,4 miljoen overnachtingen. Volgens VisitorData is het aantal overnachtingen over heel 2024 uitgekomen op 3,6 miljoen. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 769.000. |
5. De verminderingen als gevolg van bezwaarschriften vallen € 183.000 hoger uit dan eerder ingeschat. Daar staat tegenover dat de leegstand van de niet-woningen lager uitvalt waardoor de opbrengst uit de OZB-niet woningen gebruikers € 63.000 hoger is. |
Lasten |
1. Doordat in 2024 betalingsachterstanden zijn ingelopen hoefde er niet gestort te worden in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren. Zie ook de toelichting bij de baten. |
2. Het betreft hier proceskosten die op basis van het besluit proceskosten bestuursrecht in bezwaar- en beroepsprocedures moeten worden vergoed. Wanneer burgers zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde en een bezwaar wordt gegrond verklaard, dan heeft men recht op kostenvergoeding. Die kostenvergoeding is gebonden aan vaste bedragen die los staan van de inzet die is geleverd door gemachtigde en van de hoogte van de verlaging van de aanslag. Dit betreft een landelijk probleem, waarvan No Cure No Pay bureaus hun verdienmodel hebben gemaakt. |
Onderdeel B: Uitkeringen gemeentefonds
Tabel 76
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Algemene uitkering, afrekening 2022 | 252 |
2. Algemene uitkering 2024, decembercirculiare | -246 |
Overig | 0 |
Totaal Baten | 6 |
Baten |
---|
1. Het voordeel van de afrekening over het uitkeringsjaar 2022 wordt veroorzaakt door een stijging van de uitkeringsfactor met 3 punten en door de definitieve vaststelling van een aantal maatstaven door het CBS. |
2. Op 12 december 2024 is de decembercirculaire van het gemeentefonds gepubliceerd. Over de uitkomsten is de raad geïnformeerd per brief van 17 januari 2025 (XS-24121708.765). De uitkering voor 2024 is met € 246.000 verlaagd. Het nadeel voor de exploitatie is berekend op € 391.000 omdat bij de decembercirculaire nog middelen voor taakmutaties zijn toegekend. Omdat de extra middelen nu pas bekend gemaakt zijn, zijn deze deels nog niet besteed in 2024. Daarom wordt voor twee taakmutaties voorgesteld deze via een budgetoverheveling in 2025 beschikbaar te stellen. |
Onderdeel C: Financiering/bespaarde rente/dividend
Tabel 77
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Verkoop Waterwolf | -2.811 |
2. Rente opbrengsten | 390 |
Overig | -85 |
Totaal Baten | -2.506 |
Lasten | |
Overig | -65 |
Totaal Lasten | -65 |
Baten |
---|
1. De verkoop (levering en betaling) van De Waterwolf Dienstverlening Buitenruimte BV aan Meerlanden heeft begin 2025 plaatsgevonden waardoor de verkoopopbrengst in 2025 verantwoord moet worden. In de ramingen was ervan uitgegaan dat de verkoop nog in 2024 geheel zou zijn afgerond. |
2. Er zijn meer middelen overtollige middelen dan verwacht uitgezet bij het Rijk middels het verplichte schatkistbankieren. Hierdoor ontvingen wij meer rente. Daarnaast waren er extra inkomsten vanwege boeterente op een vordering. |
Onderdeel D: Onvoorzien/saldo kostenplaatsen
Tabel 78
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Overig | 57 |
Totaal Baten | 57 |
Lasten | |
1. Personeelslasten programma's | 2.041 |
Overig | 29 |
Totaal Lasten | 2.070 |
Lasten |
---|
1. De opbrengst die gerealiseerd is via de verrekeningen van uren is hoger dan geraamd. Een gedeelte van dit voordeel (€ 732.000) komt ten gunste van de algemene dekkingsmiddelen. Het andere gedeelte wordt verantwoord in overzicht overhead. Daarnaast is aan de kostenkant een voordeel van € 1.298.000, voornamelijk vanwege lagere personele lasten doordat vacatures niet altijd direct ingevuld kunnen worden. |
Onderdeel E: Vennootschapsbelasting
Tabel 79
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Lasten | |
1. Afrekening vennootschapsbelasting 2022 | -665 |
Overig | 0 |
Totaal Lasten | -665 |
Lasten |
---|
1. De afrekeningen 2022 en de voorschotten 2024 voor de vennootschapsbelasting zijn hoger dan geraamd. Dit betreft met name de vennootschapsbelasting over de winst van de grondexploitaties en wordt gedekt door een onttrekking uit de Algemene dekkingsreserve. |
Reserves
Tabel 80
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | Begroting | Werkelijk | Verschil |
---|---|---|---|
Onttrekking | |||
Algemene dekkingsreserve | 16.187 | 14.216 | -1.971 |
Totaal Onttrekking | 16.187 | 14.216 | -1.971 |
Storting | |||
Algemene dekkingsreserve | 3.385 | 2.406 | 980 |
Totaal Storting | 3.385 | 2.406 | 980 |
Onttrekkingen
Algemene dekkingsreserve
Er is € 0,8 miljoen minder onttrokken, omdat er minder besteed is aan geraamde budgetoverhevelingen. Dit betreft met name de kosten het implementatieplan Aanpak geldzorgen, armoede en schulden, huisvesting statushouders Planeetbaan 2, beleidsontwikkeling wonen en de doorontwikkeling ondernemersloket.
Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2023 is besloten de incidentele lasten van enkele grote incidentele projecten te dekken uit de Algemene dekkingsreserve. Hiervoor is € 1,6 miljoen minder onttrokken dan geraamd. Het betreft de volgende posten:
Omschrijving (bedragen x € 1.000 | Begroting | Werkelijk | Verschil |
Programmakosten grote woningbouwprojecten | 3.397 | 2.885 | 512 |
Verwerving en implementatie financieel-, personeels- en salarisadministratiesysteem | 4.627 | 3.702 | 925 |
Schuldhulpverlening | 740 | 749 | -9 |
Uitvoering Wet inburgering | 831 | 615 | 216 |
Totaal | 9.595 | 7.951 | 1.644 |
Bij de Voorjaarsrapportage 2025 worden voorstellen gedaan om de in 2024 niet bestede middelen weer beschikbaar te stellen.
Tegenover deze lagere onttrekkingen staat een niet geraamde onttrekking van € 0,6 miljoen in verband met een afrekening Vennootschapsbelasting 2022. Deze afrekening zou ten laste van de Algemene reserve grondzaken moeten komen, maar omdat deze per 1 januari 2024 op nihil stond is het bedrag ten laste van de Algemene dekkingsreserve gebracht. Dit conform het vastgestelde beleid van de Algemene reserve grondzaken.
Stortingen
Algemene dekkingsreserve
In verband met budgetoverhevelingen van 2024 naar latere jaren is € 2,4 miljoen gestort. Bij de Najaarsrapportage 2024 was besloten om € 2,6 miljoen te storten. Het verschil betreft de geraamde budgetoverheveling voor frictiekosten van de samenvoeging van de Waterwolf Dienstverlening Buitenruimte B.V. met Meerlanden Holding N.V. Deze samenvoeging is niet geformaliseerd in 2024, maar begin 2025. Hierdoor vervalt deze budgetoverheveling.
De gerealiseerde winst van de grondexploitatie Badhoevedorp wordt gestort in de Algemene dekkingsreserve ter compensatie van de eerder ten laste van deze reserve gebrachte bijdrage in de omlegging van de A9. Geraamd was een storting van € 0,8 miljoen. Op basis van het MPG 2025 is dit € 20.000 geworden.