Toelichting gewijzigde begroting 2024 - jaarrekening 2024
Beleidsdoel A
Tabel 43
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Projecten KSW en anterieure overeenkomsten | 416 |
Overig | -104 |
Totaal Baten | 312 |
Lasten | |
1. Projecten KSW en anterieure overeenkomsten | -416 |
Overig | 156 |
Totaal Lasten | -260 |
Baten |
---|
1. Jaarlijks worden de niet afgesloten projecten van kleinschalige woningbouw (KSW) en anterieure overeenkomsten overgeboekt naar de balans. Deze mutatie verloopt zowel over de baten- als de lastenzijde en is per saldo neutraal (zie lasten). |
Lasten |
1. Zie voor een toelichting op de hogere lasten projecten kleinschalige woningbouw en anterieure overeenkomsten de toelichting opgenomen bij de baten. |
Beleidsdoel B
Tabel 44
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Grondexploitaties | -7.900 |
Overig | -7 |
Totaal Baten | -7.907 |
Lasten | |
1. Grondexploitaties | 1.890 |
Overig | 2 |
Totaal Lasten | 1.892 |
Baten |
---|
1. De lagere baten ten opzichte van de begroting (standlijn tMPG 1 juli 2024) worden veroorzaakt door € 4,9 miljoen lagere omzet bij de grondexploitaties. Daarnaast is er zo'n € 1,8 miljoen meer aan voorzieningen vrijgevallen. Tevens is er € 4,8 miljoen minder RIH bijdrage ten behoeve van de anterieure overeenkomsten ontvangen dan begroot. In het MPG met de standlijn 1 januari 2025 worden deze punten ook toegelicht. Deze lagere baten worden, evenals de lasten, geactiveerd op de balanspost voorraden en vallen binnen de geautoriseerde budgetten. |
Lasten |
1. De lagere lasten ten opzichte van de begroting (standlijn tMPG 1 juli 2024) worden veroorzaakt door € 4,3 miljoen lagere uitgaven bij de grondexploitaties. Daarnaast is er voor de grondexploitaties extra in de voorzieningen gestort voor een bedrag van € 2,5 miljoen. In het MPG met de standlijn 1 januari 2025 worden deze punten ook toegelicht. Deze lagere lasten worden, evenals de baten, geactiveerd op de balanspost voorraden en vallen binnen de geautoriseerde budgetten. |
Beleidsdoel C
Tabel 45
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht | -5.303 |
Overig | 0 |
Totaal Baten | -5.303 |
Lasten | |
Overig | 182 |
Totaal Lasten | 182 |
Baten |
---|
1. Bij het prognosticeren van het legesresultaat werken we met scenario's. De verwachting was dat het resultaat hoger uit zou vallen dan daadwerkelijk is gerealiseerd (€ 2,3 miljoen). Dit is te verklaren doordat er door de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 onzekerheden waren met betrekking tot de inkomsten van leges uit aanvragen voor vergunningen op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Aan het einde van vorig jaar zijn er net voor het ingaan van de Omgevingswet nog veel aanvragen onder het oude regime gedaan waardoor er in 2024 minder leges zijn verantwoord. |
Beleidsdoel D
Tabel 46
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Klimaatmiddelen Rijk | -512 |
2. Aanpak energiearmoede | -501 |
3. Lokale aanpak isolatie | -100 |
Overig | -113 |
Totaal Baten | -1.226 |
Lasten | |
1. Klimaatmiddelen Rijk | 512 |
2. Aanpak energiearmoede | 501 |
3. Lokale aanpak isolatie | 100 |
Overig | 169 |
Totaal Lasten | 1.282 |
Baten |
---|
1. De geplande herinrichting van het proces van dienstverlening door het Energieloket Haarlemmermeer heeft meer tijd in beslag genomen dan van tevoren ingeschat. Daardoor konden bepaalde projectactiviteiten pas later in het jaar starten en kunnen sommige onderdelen pas in 2025 van start. Daarnaast is door onderbezetting minder ingezet op communicatie. Hierdoor hebben wij minder middelen uit de Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid besteed. |
2. De bestedingstermijn van de Specifieke Uitkering Aanpak Energiearmoede is verruimd van 2025 naar 2028. Daarom is ervoor gekozen een deel van de in 2024 geraamde middelen nog niet te besteden. De resterende middelen worden ingezet in 2025, 2026 en 2027 om zo een geleidelijke verdeling van hulp voor inwoners met energiearmoede te kunnen bieden. |
3. Wij hebben in 2024 een groot deel van de middelen uit de Specifieke uitkering lokale aanpak isolatie niet kunnen besteden. In december hebben wij de subsidieregeling vastgesteld. Na vaststelling hebben we gewerkt aan de uitwerking van de werkprocessen, zoals IT en privacy, met de externe leveranciers en de communicatieaanpak om de doelgroepen te bereiken. Het uitbetalen van de leverancier kan pas wanneer wij alle details rondom IT en privacy hebben uitgewerkt. De verwachting is dat wij in 2025 kunnen starten met de besteding van de middelen. |
Lasten |
1. Zie voor een toelichting op de lagere lasten klimaatmiddelen Rijk de toelichting opgenomen bij de baten. |
2. Zie voor een toelichting op de lagere lasten aanpak energiearmoede de toelichting opgenomen bij de baten. |
3. Zie voor een toelichting op de lagere lasten lokale aanpak isolatie de toelichting opgenomen bij de baten. |
Reserves
Tabel 47
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | Begroting | Werkelijk | Verschil |
---|---|---|---|
Onttrekking | |||
Algemene reserve grondzaken | 3.124 | 5.173 | 2.049 |
Programma Stadscentrum Hoofddorp | 99 | 0 | -99 |
Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH) | 4.109 | 4.109 | 0 |
Schaalsprong | 1.581 | 1.399 | -182 |
Totaal Onttrekking | 8.913 | 10.681 | 1.768 |
Storting | |||
Algemene reserve grondzaken | 3.464 | 5.721 | -2.257 |
Dekking afschrijvingslasten | 1.332 | 1.332 | 0 |
Programma Stadscentrum Hoofddorp | 2.845 | 2.845 | 0 |
Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH) | 8.201 | 3.106 | 5.095 |
Schaalsprong | 2.204 | 2.232 | -28 |
Totaal Storting | 18.045 | 15.235 | 2.810 |
Onttrekkingen
Algemene reserve grondzaken
Voor nadere informatie over de onttrekkingen en stortingen aan en in de Algemene reserve grondzaken verwijzen wij naar het Meerjarenperspectief Grondzaken (1 januari 2025). Bij de balans is een toelichting opgenomen op de mutaties van deze reserve.
Stortingen
Algemene reserve grondzaken
Voor nadere informatie over de onttrekkingen en stortingen aan en in de Algemene reserve grondzaken verwijzen wij naar het Meerjarenperspectief Grondzaken (1 januari 2025). Bij de balans is een toelichting opgenomen op de mutaties van deze reserve.
Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH)
Het verschil tussen de geraamde en gerealiseerde stortingen komt doordat bij woningbouwontwikkelingen de RIH-bijdrage wordt afgerekend op moment dat het ruimtelijke besluit, het bestemmingsplan, of het ruimtelijke besluit/omgevingsvergunning er ligt. Dit zorgt soms voor niet voorziene vertraging door bijvoorbeeld bezwaar- of beroepprocedures maar er kan ook versnelling optreden wanneer er meer wordt verkocht door de ontwikkelaar waardoor een project eerder van start gaat en daarmee ook de bijdrages voor de RIH geïnd kunnen worden.
Reserve schaalsprong
De raad heeft op 4 juli 2024 de motie “DingDong geef helderheid in de Schaalsprong” aangenomen, waarbij één van de verzoeken was om door middel van een eenvoudige infographic de bestedingen vanuit de schaalsprong Wonen inzichtelijk te maken en daarbij onderscheid te maken naar gebieden/kernen.
Bij deze jaarstukken maken we de bestedingen inzichtelijk over het jaar 2024. Bij de aankomende investeringsanalyse en het Strategisch perspectief investeringen voorjaar 2025 kijken we verder vooruit.
Conform eerdere besluitvorming kunnen, naast de reserve RIH en de stelpost schaalsprong wonen (kapitaallasten), uit de Reserve schaalsprong zowel infrastructurele maatregelen als groenvoorzieningen, maatschappelijke voorzieningen en exploitatietekorten van aangekochte panden worden bekostigd. Voorwaarde hierbij is dat de kosten het gevolg zijn van de groei van onze gemeente met woningbouw.
De stand van de Reserve Schaalsprong bedraagt per 31 december 2024 € 8,4 miljoen.
De uitgaven in 2024 bedragen in totaal € 1,4 miljoen en zijn in onderstaande grafiek inzichtelijk gemaakt naar de kernen.

Figuur 24