Beleidsdoel A: Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte.

Openbaar groen en bomen leveren een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van de woon-, werk- en leefomgeving en de beleving hiervan door gebruikers. Daarnaast is groen in de openbare ruimte van belang voor klimaatbestendigheid omdat beplanting en grassen overtollig regenwater kunnen vasthouden. Wij streven ernaar het bestaande areaal veilig en vitaal te houden en te voldoen aan de wettelijke zorgplicht. Tevens streven wij naar een groene en kleurrijke openbare ruimte met een gevarieerd areaal (biodiversiteit), waarbij wij de ecologische waarden beschermen en versterken. Het doel is om deze collegeperiode in verstedelijkt gebied verharding die niet meer in gebruik is te vervangen door groen en 8.000 bomen aan te planten.
Met de gemeentelijke begraafplaatsen bieden wij onze inwoners plekken voor het herdenken van dierbaren, maar ook ontmoetingsplaatsen, waar de natuur- en cultuurhistorische waarden van de begraafplaatsen kunnen worden beleefd. Wij streven naar goed onderhouden en goed toegankelijke begraafplaatsen.

01. Het duurzaam onderhouden van openbaar groen en bomen

02. Het vergroten van de betrokkenheid van de gebruikers van openbaar groen en bomen

03. Het duurzaam beheren van de gemeentelijke begraafplaatsen

01. Het duurzaam onderhouden van openbaar groen en bomen

Wij hebben het openbaar groen en de bomen onderhouden en bomen in stedelijke omgeving beschermd en gezorgd voor goede groeiomstandigheden. Daarnaast hebben wij bomen geïnspecteerd en bomen vervangen die vanuit de inspectie als onveilig zijn aangemerkt. Vanwege de droogte is het aantal slechte en zeer slechte bomen toegenomen tot 2,3%. Het bomenbestand veroudert. Uit boomveiligheidscontroles bleek dat meer bomen snoeionderhoud nodig hadden. Het onderhoudsbudget bleek ontoereikend om de hogere kosten hiervan te dekken. Bij de actualisering van de beheerplannen voor de fysieke leefomgeving 2024-2028 hebben wij aangegeven dat er incidenteel extra budget noodzakelijk is voor de jaren 2024 en 2025 om het snoeionderhoud in te lopen. Dit extra budget wordt verwerkt in de Voorjaarsrapportage 2024. Door periodes van extreme droogte van de afgelopen jaren is eveneens de kwaliteit van de beplanting afgenomen. Door de droogte is de grond op bepaalde locaties te sterk verdicht, waardoor het regenwater in een nattere periode niet goed in de grond opgenomen kan worden. Op andere locaties is de bodem juist te vochtig waardoor beplanting verdrinkt. Waar nodig verbeteren wij de grondkwaliteit door verdichting tegen te gaan door de grond open te breken. Ook hebben wij waar nodig bemesting aangebracht en hebben wij beplanting toegepast die beter bestand is tegen een langere droge periode. Om de biodiversiteit te versterken maaien wij onder andere schrale en kruidenrijke grassen minder vaak en hebben wij grassen op verschillende tijdstippen gemaaid. Ook hebben wij de openbare ruimte verder vergroend (met 5.653 m2). Door vergroening wordt niet alleen de biodiversiteit versterkt, maar wordt de leefomgeving ook beter bestand tegen klimaatverandering. Wij hebben bomen en beplanting vanuit de Vernieuwing Openbare Ruimte (VOR) vervangen. In de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vervanging van openbaar groen en bomen.

Wij hebben delen van de openbare ruimte in zelfbeheer uitgegeven aan inwoners. Hiervoor hebben wij 16 buurt- en geveltuinen en 22 boomspiegels in beheer gegeven. In totaal komt het aantal buurt- en geveltuinen nu op 62 en het aantal boomspiegels dat in beheer is bij inwoners op 108. Ook hebben wij inwoners bij het renoveren van het openbaar groen en bij de vergroening van de openbare ruimte betrokken, zodat hun wensen zoveel mogelijk in de plannen zijn opgenomen. Voorbeelden hiervan zijn de IJtochtkade in Zwanenburg en Klaterbos in Hoofddorp.
De boomfeestdag is dit jaar vanwege het slechte weer niet doorgegaan. Deze is verplaatst naar maart 2024.

Samen met de Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) Nederland en Greenbase hebben wij gekeken naar meer mogelijkheden om de begroeiing op de randen van de akkers niet te maaien en bloemrijke randen in te zaaien waardoor de biodiversiteit wordt versterkt en een kleurrijker beeld ontstaat. Daarnaast zijn wij in gesprek gegaan met Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland of op hun gebied binnen de gemeente Haarlemmermeer bomen geplant kunnen worden.

Via parkmanagementorganisaties op negen bedrijventerreinen zijn ook ondernemers betrokken bij het onderhoud van de openbare ruimte. Hierdoor hebben zij direct invloed op de staat en de kwaliteit van het terrein. Ook zijn ondernemers betrokken bij het beheer en onderhoud van rotondes. Momenteel zijn 23 rotondes geadopteerd door ondernemers, die deze naar eigen idee inrichten. De ondernemers onderhouden de rotondes en hebben hierop als tegenprestatie een (beperkte) reclame-uiting van hun onderneming. Daarnaast zijn er twee reserveringen en zijn zeven rotondes nog beschikbaar voor adoptie.

03. Het duurzaam beheren van de gemeentelijke begraafplaatsen

Wij hebben de gemeentelijke begraafplaatsen op niveau A (hoog) van het Beheerkwaliteitplan onderhouden, om recht te doen aan deze bijzondere gedenkparken. Samen met rechthebbenden en vrijwilligers hebben wij publieksactiviteiten op de begraafplaatsen georganiseerd en hebben wij informatie over de (cultuur)historie van de begraafplaatsen verstrekt. De regelgeving voor het beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen hebben we zoveel mogelijk afgestemd op de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij hebben onderdelen van de openbare ruimte op de begraafplaatsen die aan het einde van de levensduur waren, vervangen. In de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud van de begraafplaatsen. In de paragraaf Lokale heffingen is een berekening van de kostendekkendheid van de gemeentelijke begraafplaatsen opgenomen.