Beleidsdoel B: Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik.

Ons doel is een bijdrage te leveren aan een 'circulaire economie' in 2050, waarbij producten en materialen zo lang mogelijk worden gebruikt door afvalpreventie en de vermindering van restafval. Hiervoor dragen wij bij aan de landelijke doelstelling van het programma VANG (Van Afval naar Grondstof) om in 2025 de hoeveelheid huishoudelijk restafval terug te brengen tot maximaal 30 kg per inwoner per jaar. Momenteel verkeren wij in een transitie van afval- naar grondstoffeninzameling. In plaats van grondstoffen te vernietigen door deze als restafval te verbranden, zamelen wij grondstoffen in en zorgen wij ervoor dat deze opnieuw worden gebruikt. Dit betekent een verbetering van het milieu.

Tabel 52

2.287

2.014

1.350

1. De toename van de omvang van het huishoudelijk restafval in 2020 werd veroorzaakt door de coronacrisis.
  2. Opgave Meerlanden
  3. Door de toename van de hoeveelheid huishoudelijk afval in 2020 als gevolg van de coronacrisis nam ook het aantal meldingen illegale stort in dat jaar toe.

01. Het communiceren met inwoners over hergebruik van grondstoffen en afvalpreventie

02. Het inzamelen van huishoudelijk afval, grof huishoudelijk afval en gesorteerde grondstoffen

03. Het bestrijden van zwerfafval

Wij hebben inwoners geïnformeerd en geïnstrueerd over het scheiden van grondstoffen, het belang van hergebruik en afvalpreventie, in samenwerking met Meerlanden en NMCX via online media, 'green grafitti' en via de afvalkalender en algemene communicatiemiddelen zoals de InforMeer. Hiervoor hebben wij ook de website 'Een nieuwe manier van afval scheiden' ingezet. Voor de omschakeling van afval- naar grondstofinzameling en de daarmee gepaard gaande wijziging van het inzamelsysteem hebben wij uitgebreid met inwoners gecommuniceerd en tevens hebben wij de grondstofcoach ingezet.

Wij hebben alle huishoudelijke afvalstoffen, waarop de Wet milieubeheer van toepassing is, ingezameld. Hierbij hebben wij de nadruk gelegd op een vermindering van de hoeveelheid restafval en een uitbreiding van de hoeveelheid ingezamelde, gesorteerde grondstoffen. De invoering van VANG in wijken met hoogbouw en in laagbouwwijken met rolemmerinzameling is in 2023 afgerond. Wij hebben de raad op de hoogte gehouden met tussentijdse voortgangsrapportages.

Wij hebben de komst van een tweede milieustraat in het westen van Haarlemmermeer voorbereid. Op 1 januari 2023 trad het verbod op het gebruik van lachgas in. Sinds deze datum hebben wij in de openbare ruimte ruim 500 lachgascilinders aangetroffen. Meerlanden ruimt deze op en de cilinders kunnen ook worden ingeleverd bij de milieustraten. Lachgasciliners komen ook terecht in het restafval en dat levert problemen op bij de verwerking hiervan bij het Afval Energie Bedrijf (AEB). Wij zijn hierover inmiddels in overleg getreden met de betrokken partijen om tot oplossingen te komen.

In de paragraaf Lokale heffingen is een berekening van de kostendekkendheid van de afvalinzameling opgenomen.

03. Het bestrijden van zwerfafval

Onze inzet voor het bestrijden van zwerfafval bestond uit vegen en handmatig zwerfafval rapen. Tevens staan prullenbakken op strategische plekken, zoals in centrumgebieden, woongebieden, langs centrale infrastructuur en op bedrijventerreinen. De jaarlijkse vergoeding vanuit het Afvalfonds voor de extra bestrijding van zwerfafval is vanaf 2023 beëindigd. Hiervoor in de plaats is er nu de Uitgebreide Producentverantwoordelijkheid (UPV) Zwerfafval. Op grond hiervan moeten producenten meebetalen aan het opruimen van zwerfafval en moeten zij consumenten aansporen om plastic zwerfafval te voorkomen. Momenteel is nog onvoldoende duidelijk wat de regeling inhoudt. Vooruitlopend op bekostiging vanuit de UPV Zwerfafval zijn we zwerfafval preventie en – educatietrajecten blijven uitvoeren. Naar verwachting zal medio 2024 meer duidelijk ontstaan over de vergoedingen vanuit het UPV zwerfafval waarna wij ons beleid hiervoor bepalen.