Toelichting gewijzigde begroting 2023 - jaarrekening 2023

Beleidsdoel A

Tabel 58

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

-197

Totaal Baten

-197

Lasten

Overig

169

Totaal Lasten

169

Beleidsdoel B

Tabel 59

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Afvalstoffenheffing

-120

Overig

-94

Totaal Baten

-214

Lasten

1. Afvalverwijdering en verwerking

728

Overig

17

Totaal Lasten

745

Baten

1. De Afvalstoffenheffing valt lager uit dan eerder verwacht. Dit wordt veroorzaakt doordat meer huishoudens gedurende het project Van afval- naar grondstofinzameling (VANG) zijn overgestapt naar een kleinere restafvalemmer dan geraamd. Hier wordt een lager tarief voor gerekend. Het aantal huishoudens met dit lage tarief is ongeveer verdubbeld ten opzichte van 2022.

Lasten

1. In de Najaarsrapportage 2023 zijn de kosten voor het inzamelen en het verwerken van huishoudelijk afval met € 685.000 opgehoogd vanwege prijsstijgingen van Meerlanden door inflatie.
Als gevolg van de verdere invoering van VANG scheiden inwoners hun afval beter en dit heeft tot lagere inzamelings- en verwerkingskosten geleid. De ophoging van de begroting is hierdoor niet nodig gebleken.

Beleidsdoel C

Tabel 60

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Voorziening tariefsegalisatie rioolheffing

-616

2. Rioolheffing

101

Overig

52

Totaal Baten

-463

Lasten

1. Waterkering en afwatering

144

Overig

153

Totaal Lasten

297

Baten

1. De mutatie op de voorziening wordt bepaald door het verschil te berekenen tussen de baten en de lasten die toegerekend mogen worden aan de rioleringstaak. Rekening houdend met deze mutatie wordt de rioleringstaak 100% kostendekkend geraamd. Door hogere baten en lagere lasten is de onttrekking lager dan geraamd. Zie ook de toelichting in de paragraaf Lokale heffingen.

2. Op basis van prognoses van Cocensus wordt rekening gehouden met een hogere opbrengst. Dit betreft vooral een afrekening over oude jaren. Gegevens over waterverbruik op basis waarvan grootverbruikers een aanslag opgelegd krijgen worden laat geleverd door het waterleidingbedrijf.

Lasten

1. Op dit beleidsdoel is minder uitgegeven dan gepland. Vanwege het vochtige najaar waren niet alle locaties in de watergangen bereikbaar voor het verwijderen van waterplanten. Het hoogheemraadschap van Rijnland ging hiermee akkoord omdat dit een landelijk probleem was. Daarnaast was voor de uitvoering van baggerwerkzaamheden een nieuwe overeenkomst met een aannemer nodig. Vanwege een gebrek aan personele capaciteit kon deze nieuwe overeenkomst pas laat in het jaar worden afgesloten. Hierdoor kan een deel van het geplande baggerwerk pas volgend jaar worden uitgevoerd.

Beleidsdoel D

Tabel 61

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

161

Totaal Baten

161

Lasten

1. Straatreiniging

-405

2. Dagelijks onderhoud wegen

-335

3. Openbare verlichting schadeherstel

-271

Overig

-101

Totaal Lasten

-1.112

Lasten

1. Vanwege areaaluitbreiding is er meer werk uitgevoerd voor straatreiniging. Er zijn extra kosten gemaakt voor vuurwerkschade aan straatmeubilair. Ook door de extra inzet bij storm Poly zijn extra kosten gemaakt. Deze onvoorziene kosten worden niet geraamd in de begroting, maar worden achteraf verantwoord.
Voor straatreiniging zijn hogere variabele kosten gemaakt die vooraf moeilijk te voorspellen zijn, zoals het reinigen van oliesporen en het schoonmaken van het wegdek, de hoeveelheid veegvuil, vuil uit prullenbakken en het plaatsen van bladkorven. Daarnaast was de indexering voor straatreiniging en het verwijderen van zwerfafval hoger dan verwacht en zijn extra opdrachten gegeven voor onkruidbestrijding op halfverharding en op locaties waar met de huidige afspraken het gewenste niveau niet werd behaald.

2. Op het onderdeel dagelijks onderhoud wegen waren extra werkzaamheden nodig. Doordat het onderhoudsbudget ontoereikend was en door een gebrek aan personele capaciteit, kon onvoldoende groot onderhoud worden uitgevoerd. Om de veiligheid te waarborgen is daarom meer klein onderhoud uitgevoerd en is de Servicebus vaker ingezet. Bij de Beheerplannen voor de Fysieke Leefomgeving 2024 tot en met 2028 hebben wij structureel extra onderhoudsbudget aangevraagd. Voor 2024 is dit toegekend; voor de jaren daarna vindt een integrale afweging bij de Voorjaarsrapportage 2024 plaats.

3. Voor schadeherstel aan openbare verlichting zijn extra uitgaven gedaan. Deze extra uitgaven worden gecompenseerd door een hogere uitkering voor schadeherstel.

Beleidsdoel E

Tabel 62

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

20

Totaal Baten

20

Lasten

1. Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

274

2. Energiebesparingsakkoord

235

Overig

14

Totaal Lasten

523

Lasten

1. De kosten van de uitvoeringsovereenkomst met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) zijn door verschillende ontwikkelingen lager uitgevallen dan de oorspronkelijke begroting van de OD NZKG. Voorbeelden zijn het opschorten van het systeemtoezicht van Schiphol, het opnemen van het toezichtstaak op de gesloten bodemenergiesystemen en het uitstellen van de Omgevingswet.

2. De kosten van de Omgevingsdienst voor de uitvoering van het provinciaal Energiebesparingsakkoord zijn verantwoord onder het beleidsboel B van het programma Ruimtelijke ontwikkelingen. Op dat programma en beleidsdoel is ook de dekking vanuit provinciale- en rijksmiddelen verantwoord.

Reserves

Tabel 63

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Begroting

Werkelijk

Verschil

Onttrekking

Calatravabruggen

287

415

128

Leidraad inrichting openbare ruimte (LIOR)

132

131

0

Totaal Onttrekking

419

546

128