Toelichting gewijzigde begroting 2023 - jaarrekening 2023
Beleidsdoel A
Tabel 58
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Overig | -197 |
Totaal Baten | -197 |
Lasten | |
Overig | 169 |
Totaal Lasten | 169 |
Beleidsdoel B
Tabel 59
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Afvalstoffenheffing | -120 |
Overig | -94 |
Totaal Baten | -214 |
Lasten | |
1. Afvalverwijdering en verwerking | 728 |
Overig | 17 |
Totaal Lasten | 745 |
Baten |
---|
1. De Afvalstoffenheffing valt lager uit dan eerder verwacht. Dit wordt veroorzaakt doordat meer huishoudens gedurende het project Van afval- naar grondstofinzameling (VANG) zijn overgestapt naar een kleinere restafvalemmer dan geraamd. Hier wordt een lager tarief voor gerekend. Het aantal huishoudens met dit lage tarief is ongeveer verdubbeld ten opzichte van 2022. |
Lasten |
1. In de Najaarsrapportage 2023 zijn de kosten voor het inzamelen en het verwerken van huishoudelijk afval met € 685.000 opgehoogd vanwege prijsstijgingen van Meerlanden door inflatie. |
Beleidsdoel C
Tabel 60
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
1. Voorziening tariefsegalisatie rioolheffing | -616 |
2. Rioolheffing | 101 |
Overig | 52 |
Totaal Baten | -463 |
Lasten | |
1. Waterkering en afwatering | 144 |
Overig | 153 |
Totaal Lasten | 297 |
Baten |
---|
1. De mutatie op de voorziening wordt bepaald door het verschil te berekenen tussen de baten en de lasten die toegerekend mogen worden aan de rioleringstaak. Rekening houdend met deze mutatie wordt de rioleringstaak 100% kostendekkend geraamd. Door hogere baten en lagere lasten is de onttrekking lager dan geraamd. Zie ook de toelichting in de paragraaf Lokale heffingen. |
2. Op basis van prognoses van Cocensus wordt rekening gehouden met een hogere opbrengst. Dit betreft vooral een afrekening over oude jaren. Gegevens over waterverbruik op basis waarvan grootverbruikers een aanslag opgelegd krijgen worden laat geleverd door het waterleidingbedrijf. |
Lasten |
1. Op dit beleidsdoel is minder uitgegeven dan gepland. Vanwege het vochtige najaar waren niet alle locaties in de watergangen bereikbaar voor het verwijderen van waterplanten. Het hoogheemraadschap van Rijnland ging hiermee akkoord omdat dit een landelijk probleem was. Daarnaast was voor de uitvoering van baggerwerkzaamheden een nieuwe overeenkomst met een aannemer nodig. Vanwege een gebrek aan personele capaciteit kon deze nieuwe overeenkomst pas laat in het jaar worden afgesloten. Hierdoor kan een deel van het geplande baggerwerk pas volgend jaar worden uitgevoerd. |
Beleidsdoel D
Tabel 61
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Overig | 161 |
Totaal Baten | 161 |
Lasten | |
1. Straatreiniging | -405 |
2. Dagelijks onderhoud wegen | -335 |
3. Openbare verlichting schadeherstel | -271 |
Overig | -101 |
Totaal Lasten | -1.112 |
Lasten |
---|
1. Vanwege areaaluitbreiding is er meer werk uitgevoerd voor straatreiniging. Er zijn extra kosten gemaakt voor vuurwerkschade aan straatmeubilair. Ook door de extra inzet bij storm Poly zijn extra kosten gemaakt. Deze onvoorziene kosten worden niet geraamd in de begroting, maar worden achteraf verantwoord. |
2. Op het onderdeel dagelijks onderhoud wegen waren extra werkzaamheden nodig. Doordat het onderhoudsbudget ontoereikend was en door een gebrek aan personele capaciteit, kon onvoldoende groot onderhoud worden uitgevoerd. Om de veiligheid te waarborgen is daarom meer klein onderhoud uitgevoerd en is de Servicebus vaker ingezet. Bij de Beheerplannen voor de Fysieke Leefomgeving 2024 tot en met 2028 hebben wij structureel extra onderhoudsbudget aangevraagd. Voor 2024 is dit toegekend; voor de jaren daarna vindt een integrale afweging bij de Voorjaarsrapportage 2024 plaats. |
3. Voor schadeherstel aan openbare verlichting zijn extra uitgaven gedaan. Deze extra uitgaven worden gecompenseerd door een hogere uitkering voor schadeherstel. |
Beleidsdoel E
Tabel 62
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Overig | 20 |
Totaal Baten | 20 |
Lasten | |
1. Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | 274 |
2. Energiebesparingsakkoord | 235 |
Overig | 14 |
Totaal Lasten | 523 |
Lasten |
---|
1. De kosten van de uitvoeringsovereenkomst met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) zijn door verschillende ontwikkelingen lager uitgevallen dan de oorspronkelijke begroting van de OD NZKG. Voorbeelden zijn het opschorten van het systeemtoezicht van Schiphol, het opnemen van het toezichtstaak op de gesloten bodemenergiesystemen en het uitstellen van de Omgevingswet. |
2. De kosten van de Omgevingsdienst voor de uitvoering van het provinciaal Energiebesparingsakkoord zijn verantwoord onder het beleidsboel B van het programma Ruimtelijke ontwikkelingen. Op dat programma en beleidsdoel is ook de dekking vanuit provinciale- en rijksmiddelen verantwoord. |
Reserves
Tabel 63
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | Begroting | Werkelijk | Verschil |
---|---|---|---|
Onttrekking | |||
Calatravabruggen | 287 | 415 | 128 |
Leidraad inrichting openbare ruimte (LIOR) | 132 | 131 | 0 |
Totaal Onttrekking | 419 | 546 | 128 |