Afvalstoffenheffing

Bij het bepalen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing is het uitgangspunt dat de nettolasten voor 100% worden gedekt uit de heffing. De lasten zijn lager doordat als gevolg van de invoering van VANG de hoeveelheid te verwerken huishoudelijk afval is verminderd. Zie voor een verdere toelichting het programma Kwaliteit fysieke omgeving, de toelichting op de verschillen onder beleidsdoel B.

Volgens de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead.

Tabel 86

Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000)

begroting 2023 na wijziging

Jaarrekening 2023

Verschil

Lasten taakveld incl. rente

19.032

18.287

745

Baten taakveld, excl. heffingen

-1.718

-1.721

3

Netto lasten taakveld

17.314

16.566

748

Toe te rekenen lasten:

Overhead

326

326

0

Kwijtschelding

754

686

68

Compensabele BTW

3.788

3.586

202

Totale te dekken lasten

22.182

21.164

1.018

Opbrengst Afvalstoffenheffing

-20.707

-20.474

-233

Saldo van baten en lasten

1.475

690

785

Mutatie voorziening egalisatie afvalstoffenheffing

-788

-691

-97

Saldo

687

-1

688

Kostendekkendheid exclusief vrijval voorziening

93%

97%

4%

Kostendekkendheid inclusief vrijval voorziening

97%

100%

3%