Toelichting gewijzigde begroting 2023 - jaarrekening 2023

Beleidsdoel A

Tabel 29

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

-258

2. Rijksbijdrage Oekraïense ontheemden

-83

Overig

19

Totaal Baten

-322

Lasten

1. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

665

2. Oekraïense ontheemden

83

3. Gezond in de stad

75

Overig

128

Totaal Lasten

951

Baten

1. De verantwoorde specifieke uitkering voor GALA is lager dan begroot doordat een deel van de middelen in 2024 wordt ingezet.

2. De rijksbijdrage voor de opvang van Oekraïense ontheemden is lager dan geraamd omdat de kosten voor het vervoer onder het programma Zorg en Werk zijn verantwoord.

Lasten

1. Een deel van de specifieke uitkering GALA is gebruikt voor de dekking van structurele uitgaven omdat de nieuwe plannen nog niet compleet waren uitgewerkt. Om deze plannen in 2024 uit te kunnen voeren wordt dit deel van het budget overgeheveld naar 2024.

2. Zie voor een toelichting op de hogere lasten van het vervoer in verband met de opvang van Oekraïense ontheemden, de toelichting opgenomen bij de baten.

3. In het kader van Gezond in de Stad zijn de Rijksmiddelen voor erkende interventies rondom een Kansrijke Start nog niet besteed. Wij stellen daarom voor dit budget over te hevelen naar 2024.

Beleidsdoel B

Tabel 30

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Rijksbijdrage Covid-19 Onderwijsachterstanden

-454

2. Ventilatie scholen

-235

3. Rijksbijdrage VVE Ontheemde peuters

171

4. Rijksbijdrage Onderwijsachterstanden

154

5. Uitkering verzekering stormschade

58

Overig

152

Totaal Baten

-154

Lasten

1. Rijksbijdrage Covid-19 Onderwijsachterstanden

454

2. SUVIS regeling

399

Overig

96

Totaal Lasten

949

Baten

1. Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO-)budget is langer beschikbaar dan dat bij de start bekend was. In de huidige stand van zaken kunnen de middelen tot juli 2025 uitgegeven worden aan interventies en is het voor 2023 geraamde budget niet geheel besteed.
Het huidige actieplan kansengelijkheid wordt aangepast er komt een nieuw actieplan kansengelijkheid. Ook worden enkele nieuwe actuele onderwerpen opgenomen, zoals de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, kansrijke omgeving en armoedeproblematiek. De planning is dat dit nieuwe actieplan in juni 2024 wordt voorgelegd aan het LEA Besturenoverleg. De prognose is dat het volledige budget de komende jaren besteed gaat worden.

2. De Specifieke uitkering ventilatie in scholen (SUVIS) is een rijksbijdrage voor het verbeteren van het binnenklimaat van bestaande schoolgebouwen in het onderwijs. Door de verordening ‘Materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Haarlemmermeer’ aan te vullen met een voorziening verbetering ventilatie van bestaande schoolgebouwen is het mogelijk gemaakt de van het Rijk ontvangen gelden inzake SUVIS uit de eerste tranche en de gemeentelijke cofinanciering uit te keren aan de schoolbesturen. Het bedrag van de SUVIS voor het Braambos is nog niet uitgegeven, er is uitstel op de uitvoering van het plan aangevraagd. De uitvoering zal in zomer 2024 alsnog plaatsvinden. De SUVIS aanvragen van IKC Wereldwijs, Kompas en Octopus zijn ingetrokken. De co-financiering die de gemeente aan deze subsidies zou bijdragen is dus ook niet uitgegeven. Het is voorstel is om daarvan een gedeelte door te schuiven wat als cofinanciering gebruikt kan worden voor het Braambos. Het gedeelte van het Rijk (circa 70%) is teruggestort.

3. In 2023 is een extra Rijksbijdrage ontvangen voor de Vroege Voorschoolse Educatie ontheemde peuters.

4. De rijksbijdrage is in oktober verhoogd.

5. Tijdens een storm in 2022 is op meerdere locaties schade ontstaan. De schade is hersteld en is door de verzekeraar vergoed. De claim bij de verzekering heeft betrekking op meerdere locaties en komt daarom ook terug op meerdere beleidsdoelen.

Lasten

1. Zie voor een toelichting op de lager lasten Rijksbijdrage Covid-19 Onderwijsachterstanden, toelichting opgenomen bij de baten.

2. Zie voor een toelichting op de lagere lasten Specifieke Uitkering Ventilatie in Schoolgebouwen de toelichting opgenomen bij de baten.

Beleidsdoel C

Tabel 31

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Integraal Zorg Akkoord (IZA)

1.120

Overig

-72

Totaal Baten

1.048

Lasten

1. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

309

2. Stevige sociale basis

158

Overig

36

Totaal Lasten

503

Baten

1. De specifieke uitkering SPUK IZA is in het laatste kwartaal ontvangen en zal worden besteed in 2024. Het budget voor de uitgaven in het kader van het IZA zal daarom worden overgeheveld naar 2024.

Lasten

1. Een deel van de specifieke uitkering GALA is gebruikt voor de dekking van structurele uitgaven omdat de nieuwe activiteiten nog niet compleet waren uitgewerkt. Om deze activiteiten in 2024 uit te kunnen voeren, wordt dit deel van het budget overgeheveld naar 2024.

2. Dit budget was incidenteel hoger door overheveling uit het voorgaande jaar. Onder invloed van financiële onzekerheden vanwege ombuigingen en de aankomende GALA-middelen lag het stimuleren van nieuwe initiatieven niet voor de hand. Vanwege de focus op de tijdige inzet in 2023 van GALA-middelen en de overlap met sommige GALA-doelen is een deel van dit budget niet gebruikt.

Beleidsdoel D

Tabel 32

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Spuk Impuls Jongerencultuur

-580

Overig

177

Totaal Baten

-403

Lasten

1. Impuls Jongerencultuur

580

2. Subsidie verdeelregel corona

210

3. Onderhoud culturele instellingen

-200

4. Subsidie monumenten

141

Overig

54

Totaal Lasten

785

Baten

1. De van het Rijk ontvangen specifieke uitkering Impuls Jongerencultuur zal besteed worden middels het verstrekken van subsidies in 2024 conform de verdeelregel ‘Impuls Jongerencultuur 2023-2024.

Lasten

1. Zie voor een toelichting op de lagere lasten impuls jongerencultuur de toelichting opgenomen bij de baten.

2. In 2020 en 2021 heeft het Rijk via de algemene uitkering extra middelen beschikbaar gesteld voor het bestrijden van de negatieve gevolgen van de coronacrisis in de culturele infrastructuur en het lokale cultuuraanbod. Een deel van deze middelen is nog beschikbaar. In 2024 worden deze middelen toegekend als subsidie. Daarom wordt voorgesteld het ontvangen restantbedrag over te hevelen naar 2024.

3. Voor cultuurgebouwen was het dagelijks en correctief onderhoud in 2023 hoger dan begroot. Er heeft een aantal onvoorziene herstelwerkzaamheden plaatsgevonden, zoals herstel sprinklerinstallatie, herstel van de vloer in het café van Cpunt en vervanging LED verlichting. Bij de cultuurgebouwen zijn daarnaast de onderhoudscontracten het afgelopen jaar met circa 8%-10% geïndexeerd.

4. Het beschikbare budget voor subsidie voor onderhoud van monumenten is in 2023 niet geheel besteed. Het restantbudget is toegevoegd aan de bestemmingsreserve Monumenten. Dit is gedaan conform de vastgestelde gedragslijn (2014.0008663).

Beleidsdoel E

Tabel 33

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Kostprijsdekkende huur SFH

-250

2. Uitkering verzekering stormschade

101

3. Indexatie huurinkomsten objecten

99

Overig

117

Totaal Baten

67

Lasten

1. Kostprijsdekkende huur compensatie SFH

377

2. Mainport en Groen

-331

3. Sportcomplex Koning Willem-Alexander

181

Overig

174

Totaal Lasten

401

Baten

1. Het huurtarief voor Sportfondsen Haarlemmermeer (SFH) is in 2023 nog niet aangepast conform de nieuwe kostprijsdekkende huur (KPDH) berekening. Het aangepaste kostprijsdekkende huurtarief moet worden vastgelegd in een allonge behorende bij de huurovereenkomst met SFH. In deze allonge worden ook andere aanpassingen aan de overeenkomst vastgelegd. Door lange onderhandelingen over het indexatiepercentage over 2023 wordt de allonge inclusief het aangepaste KPD huurtarief pas in 2024 afgerond en geïmplementeerd. In de begroting was al wel rekening gehouden met de nieuwe KPDH. Hierdoor ontstaat er een verschil in 2023.

2. Tijdens een storm in 2022 is op meerdere locaties schade ontstaan. De schade is hersteld en is door de verzekeraar vergoed. De claim bij de verzekering heeft betrekking op meerdere locaties en komt daarom ook terug op meerdere beleidsdoelen.

3. In 2023 geven de huurinkomsten een voordeel door dat de toegepaste indexatie hoger was dan de geraamde inflatie.

Lasten

1. Zie voor een toelichting op de kostprijsdekkende huur compensatie Sportfondsen Haarlemmermeer (SFH) de toelichting opgenomen bij de baten.

2. Bij het investeringsproject Groene As Badhoevedorp is de inrichting van het Gijzenbergterrein eerder uitgevoerd dan gepland. Het project loopt voor op de eerder afgegeven planning. Dekking vindt plaats vanuit de reserve Mainport en Groen (SMG).

3. Tussen de gemeente Haarlemmermeer en Sportcomplex Koning Willem Alexander is een zogenaamde winstdelingsregeling afgesproken. In de exploitatieovereenkomst is in artikel 9.4 opgenomen dat 50% van een eventueel exploitatieoverschot naar de gemeente terugvloeit. Eind 2023 is de winst voor het jaar 2022 uitgekeerd.

Reserves

Tabel 34

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Begroting

Werkelijk

Verschil

Onttrekking

Dekking afschrijvingslasten

1.557

1.557

0

Haarlemmermeerse Bos

190

0

-190

Kernen en buurtschappen HenS

18

35

18

Maatschappelijke voorzieningen

50

0

-50

Monumenten

64

64

0

Stichting Mainport en Groen (SMG)

1.271

1.602

331

Totaal Onttrekking

3.149

3.258

109

Storting

Dekking afschrijvingslasten

100

100

0

Maatschappelijke voorzieningen

1.000

993

7

Monumenten

60

201

-141

Totaal Storting

1.160

1.294

-134

Onttrekkingen

Haarlemmermeerse Bos

Rekening was gehouden met een bijdrage uit de reserve ter dekking van uit te voeren werkzaamheden zoals de vernieuwing van toiletgebouwen. Deze werkzaamheden zijn niet uitgevoerd in 2023 waardoor de onttrekking niet nodig was.

Maatschappelijke voorzieningen

Voor het laten uitvoeren van verdiepende onderzoeken naar de haalbaarheid van twee geselecteerde duurzaamheidsprojecten in het kader van de routekaart verduurzaming maatschappelijk vastgoed, is rekening gehouden met dekking van de kosten uit de reserve. De betreffende onderzoeken zijn in 2023 niet uitgevoerd en daarom is er ook geen onttrekking verantwoord.

Stichting Mainport en Groen (SMG)

Voor het realiseren van het investeringsproject Groene As Badhoevedorp is er meer onttrokken voor dekking van deze investering. De inrichting van het Gijzenbergterrein is eerder uitgevoerd dan gepland. Het project loopt dus voor op de eerder afgegeven planning.

Stortingen

Monumenten

Het restantbudget voor het verstrekken van subsidies voor monumenten is gestort in de reserve. Dit is conform de vastgestelde gedragslijn (2014.0008663)