Kwaliteit fysieke omgeving

Een schone, duurzame, hele en veilige openbare ruimte.

Onze ambitie is een schone, duurzame, hele en veilige fysieke omgeving. We streven ernaar de kwaliteit van de fysieke leefomgeving op duurzame wijze in stand te houden binnen de kaders van de wettelijke bepalingen. Hierbij vergroenen we de leefomgeving door het planten van meer bomen en het vervangen van verhardingen door groen. Vergroening van de leefomgeving zorgt naast een fijne leefomgeving ook voor meer biodiversiteit en een klimaatadaptieve inrichting.

De manier waarop we de fysieke leefomgeving onderhouden is opgenomen in het Beheerkwaliteitplan (BKP) 2009 en het document Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR) (10164415) waarin de resultaten van de actualisering van de beheerplannen voor de Fysieke Leefomgeving 2024-2028 zijn opgenomen.

We zetten in op de voorbereiding van een gebiedsgerichte aanpak van onze vervangingen in de openbare ruimte, wat ook kansen biedt om deze klimaatbestendig te maken en maatregelen voor de energietransitie in te passen.

We passen duurzaamheid en innovaties toe bij het onderhoudsproces, onder andere door het gebruik van duurzame materialen. Daarnaast streven we ernaar grondstoffen zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken.

Het gebruik van de openbare ruimte is niet los te zien van de maatschappelijke context. Samen met gebruikers zoeken we naar creatieve en duurzame ideeën om de leefomgeving te blijven verbeteren door hen via participatie te betrekken bij werkzaamheden in de woon-, werk- en leefomgeving en in het groen zelfbeheer zoveel mogelijk te stimuleren. Zelfbeheer verhoogt de betrokkenheid van gebruikers bij de fysieke leefomgeving en kan de sociale samenhang bevorderen.

Tabel 53

Kengetallen

31-12-2020

31-12-2021

31-12-2022

31-12-2023

31-12=2024

Bomen 1

92.144 stuks

94.123 stuks

93.341 stuks

98.289 stuks

97. 575 stuks2

Groenvlakken (gazon, heesters, hagen, bos-plantsoen, enz.) 3

12,3 km2

12,8 km2

12,7 km2

12,9 km2

12,9 km2

Riolering lengte vrijverval riool 4

884,1 km

876 km

988 km

1.003,68 km

1.011,43 km

Riolering lengte mechanisch riool

185,9 km

193,0 km

196 km

200,91 km

202,11 km

Verharding (gesloten)

4,0 km2

4,1 km2

4,1 km2

4,1 km2

4,1 km2

Verharding (open)

5,0 km2

5,1 km2

5,1 km2

5,2 km2

5,1 km2

Kunstwerken (bruggen, tunnels, kademuur, enz.)5

721 stuks

730 stuks

736 stuks

741 stuks

786 stuks6

Openbare Verlichting (lichtpunten)

43.154 stuks

44.303 stuks

46.405 stuks

47.036 stuks

47.500 stuks

Kabelnet Openbare Verlichting

1.400 km

1.480 km

1.493 km

1.575 km

1.600 km

Meetverdeelkasten Openbare Verlichting

460 stuks

468 stuks

478 stuks

496 stuks

505 stuks

Verkeersregelinstallaties

72 stuks

74 stuks

74 stuks

74 stuks

74 stuks

Speelplekken

713 stuks

736 stuks

743 stuks

735 stuks

733 stuks

  1. Bomen in beheer bij de gemeente, inclusief recreatiegebieden, begraafplaatsen, parkmanagement. Hieronder vallen niet: bomen in beheer bij particulieren (met uitzondering van particuliere monumentale en waardevolle bomen), bomen in beheer bij Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland, het Recreatieschap Noord-Holland en het hoogheemraadschap van Rijnland.
  2. Het areaal fluctueert en de gegevens zijn een momentopname. Bomen worden soms gerooid in verband met veiligheid of in het kader van duurzaam boombeheer (zodat bomen iets verder uit elkaar geplant staan en meer onder- en bovengrondse ruimte hebben om beter te kunnen groeien).
  3. Groenvakken in beheer bij de gemeente, inclusief recreatiegebieden, begraafplaatsen, parkmanagement. Hieronder vallen niet: groenvakken in beheer bij particulieren, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland, het Recreatieschap Noord-Holland en het hoogheemraadschap van Rijnland.
  4. Dit betreft het areaal exclusief drainage.
  5. Het aantal kunstwerken is inclusief kunstwerken die wij in eigendom hebben, maar die wij door andere partijen laten beheren.
  6. Door een inhaalslag in de gegevens van kunstwerken hebben we meer inzicht in ons areaal.

Verbonden partijen

Meerlanden

Meerlanden heeft zich ingezet voor een schone, veilige en duurzame leefomgeving met activiteiten zoals afvalinzameling, straatreiniging, gladheidsbestrijding en ongediertebestrijding. Bij de uitvoering van de werkzaamheden heeft Meerlanden veel aandacht besteed aan het verder verduurzamen van het afval- en grondstoffenbeheer. Door het gescheiden inzamelen van grondstoffen en het zo duurzaam mogelijk organiseren van de verwerking ervan. Het doel hiervan is maximaal hergebruik van grondstoffen. Meerlanden hanteert voor de aandeelhoudende gemeenten uniforme tarieven voor afvalverwijdering, straatreiniging en gladheidbestrijding, wat zorgt voor duidelijkheid en transparantie richting de aangesloten gemeenten.

We hebben de mogelijkheden om De Waterwolf en Meerlanden samen te voegen onderzocht. Dit onderzoek richtte zich op het slimmer organiseren van het dagelijks werk in de openbare ruimte, met als doel de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren en meer zekerheid te bieden voor de toekomst van beide partijen. Dit leidt tot een samenvoeging van beide partijen op 2 januari 2025.

De Waterwolf

De Waterwolf zorgt voor het heel en veilig houden van de openbare ruimte door het uitvoeren van diverse onderhoudswerkzaamheden. Dit omvat het groenonderhoud via beeldbestekken, maar ook het afhandelen van meldingen van gebruikers van de openbare ruimte. Via een integrale raamovereenkomst met De Waterwolf, waarin klein civieltechnisch onderhoud is opgenomen, zetten wij De Waterwolf gebiedsgericht in. Daarnaast verrichten zij het beheer en onderhoud van de gemeentelijke begraafplaatsen, worden de beweegbare bruggen door hen bediend en verzorgen zij de besturing van de pontverbinding tussen Rijsenhout en Aalsmeer.

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) voert de wettelijk verplichte taken (‘basistaken’) en een aantal aanvullende taken (‘plustaken’) op het gebied van het omgevingsrecht voor ons uit. Het gaat in het bijzonder om vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de werkvelden bouw, milieu en bodem. De (minimale) kwaliteit van de uitvoering van de taken is wettelijk vastgelegd. Dat is voor ons geregeld in de Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Haarlemmermeer. Ieder jaar spreken wij met de OD NZKG af welke taken zij in dat jaar voor ons gaat uitvoeren. Die afspraken en de begroting van de kosten staan in het Uitvoeringsprogramma. Na afloop van het jaar legt de OD NZKG verantwoording aan ons af over de geleverde producten en diensten.

Relevant beleid

  • Beheerkwaliteitplan 2009 (B&W 2009.0019558), geactualiseerd in 2017 (2016.0069196) en in 2022 (2022.0002403)

  • Leidraad Inrichting Openbare Ruimte Haarlemmermeer (10258517)

  • Actualisering Beheerplannen Fysieke Leefomgeving 2024 tot en met 2028 (10164415), inclusief document Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR)

  • Omgevingsvisie Haarlemmermeer 2040 (2021.0003036)

  • Visie Boombeleid 2015 (2014.0056392)

  • Beleid Monumentale en Waardevolle bomen (2020.0002903)

  • Kadernota Vervanging en Herplant 2015 (2014.0056392)

  • Kadernota Boomveiligheid en Zorgplicht 2015 (2014.0056392)

  • Kadernota Beheer en Overlast van bomen 2015 (2015.0053367)

  • Leidraad "Groene, gezonde leefomgeving, omgaan met ons groen in bebouwd gebied en toelichting groenstructuurkaarten' (7735848)

  • Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Haarlemmermeer (2011) (2011.0035034) en eerste wijziging (2016.0053740)

  • Wijzigingsverordening “Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Haarlemmermeer 2011 2e wijziging” (2020.0002677)

  • Verordening graf- en begraafrechten 2021 (lijkbezorgingsrechten) (2020.0002299)

  • Uitvoeringsregeling Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen 2016 (2016.0053740)

  • Afvalstoffenverordening gemeente Haarlemmermeer 2021 (2021.0000178)

  • Invoering opt-in systeem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk (jasticker) (2021.0002294)

  • Gladheidsbestrijdingsplan 2022-2025 (2022.0001021)

  • Strategische Samenwerkingsagenda hoogheemraadschap van Rijnland en gemeente Haarlemmermeer 2020-2035 (2021.0001877)

  • Klimaatadaptatiebeleid Haarlemmermeer (2022.0000040)

  • Programma Riolering en Stedelijk Water (PRSW) 2024-2028 gemeente Haarlemmermeer (8414039)

  • Programmatische aanpak Energietransitie Haarlemmermeer (2019.0037699)

  • Aanpak ‘Van afval- naar grondstofinzameling' (2018.0030093)

  • Aanpassing Aanpak 'Van afval- naar grondstofinzameling' (2020.0000853)

  • Wijziging Nota Bodembeheer gemeente Haarlemmermeer (10178887)

  • Beleidskader en beleidsregels bodem onder de Omgevingswet en voorbereidingsbesluiten omgevingsplan (10207878)

  • Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Haarlemmermeer (2016.0018300)

  • Herijking aanpak van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond (7502314)

  • Natuurvisie Haarlemmermeer 2040 (2021.0000462)

  • 'Kom in Beweging!'- Speelruimte in de gemeente Haarlemmermeer (2021.0000721)