Beleidsdoel C: Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater.

Door een adequaat en duurzaam beheer van grond-, hemel- en afvalwater in de openbare ruimte beschermen wij de volksgezondheid, de leefomgeving en het milieu. Hiervoor streven wij naar een robuust, duurzaam en klimaatbestendig watersysteem, met een goede waterkwaliteit. Wij voldoen aan het landelijke Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie door onze ambities voor klimaatbestendigheid te verankeren in de Strategische Samenwerkingsagenda met het hoogheemraadschap van Rijnland en in de uitvoeringsagenda klimaatadaptatie. De gemeentelijk specifieke uitwerking van deze ambities hebben wij geborgd in het klimaatadaptatiebeleid. Daarnaast streven wij naar een duurzaam, goed beheerbaar afvalwaterstelsel, waarbij wordt voorkomen dat verontreinigd afvalwater in de bodem of in het oppervlaktewater terechtkomt. Door sloten, tochten en vaarten (watergangen) goed te onderhouden houden wij de waterkwaliteit en waterkwantiteit op voldoende niveau.

Tabel 56

Omschrijving

Eenheid

Indicator

Bron

Metingen

Prognose

Aantal meldingen van riooloverlast

Aantal

Lokaal

Meldingen Openbare Buitenruimte

< 1.750

01. De aanleg en het onderhoud van drainage en de monitoring van grondwater ter verbetering van het grondwaterbeheer

02. Het klimaatbestendig maken van de leefomgeving voor wat betreft water

03. Het duurzaam beheren en onderhouden van afvalwaterstelsels en oppervlaktewater (kolken, riolering en gemalen)

04. Het duurzaam beheren van de watergangen en waterbodembeheer

Om nadelige gevolgen van de grondwaterstand en wateroverlast, veroorzaakt door hemelwater, zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken hebben wij drainage aangelegd als onderdelen van integrale projecten. De aanleg van drainage in de wijk Linquenda deelplan E in Nieuw-Vennep is afgerond. Hieruit is naar voren gekomen dat de bodem van de Zichtweg in openbaar gebied moet worden gesaneerd. De sanering moet vanwege de complexiteit door een gecertificeerde aannemer worden gedaan. De start van dit project wordt voorzien in 2024. Wij hebben de aanleg van drainage in Welgelegen in Nieuw-Vennep verder voorbereid. In dit integrale en complexe project worden onder andere verhardingen, groen, kabelnet openbare verlichting en delen van de riolering vervangen. Op grond van onze ervaringen in Kinheim-Seevank hebben wij, om een beter inzicht te krijgen in de risico's, extra onderzoeken gedaan. Daarnaast onderzoeken wij ook de oplossingen voor oneigenlijk grondgebruik en de prioritering van de aanpak hiervan. Begin 2023 doen wij een kredietaanvraag voor de uitvoering van dit project. Tot slot zijn wij in onderhandeling gegaan met de aannemer van het project Kinheim-Seevank in Zwanenburg. Deze onderhandelingen lopen nog. De evaluatie van het project is uitgevoerd. Wij sturen een bestuurlijke samenvatting van de evaluatie naar de raad, zodra de financiële afwikkeling van het project is afgerond.

02. Het klimaatbestendig maken van de leefomgeving voor wat betreft water

Wij hebben de maatregelen uit het uitvoeringsprogramma van de Strategische Samenwerkingsagenda met het hoogheemraadschap van Rijnland voortgezet. Deze maatregelen dragen bij aan een klimaatbestendig watersysteem en klimaatadaptatie door bijvoorbeeld meer ruimte te geven aan water, anders om te gaan met hemel- en afvalwater en meer waterberging te creëren door flexibele waterpeilen. Een voorbeeld is de voorbereiding van een proef met een 'verbeterd droogmakerij systeem' (VDS) voor agrarische gronden in PARK21. Daarnaast lopen er gezamenlijke onderzoeken naar VDS in Lisserbroek en adviseert het hoogheemraadschap actief bij lopende woningbouwontwikkelingen op het gebied van water en klimaatadaptatie. Wij hebben specifieke normen op het gebied van wateroverlast, hitte en droogte uitgewerkt in het klimaatadaptatiebeleid dat dit jaar door de raad is vastgesteld.
Bij integrale projecten zoals vervangingen, maar ook bij nieuwbouw, hebben wij het openbaar gebied zo veel mogelijk klimaatbestendig ingericht. Bijvoorbeeld het aanbrengen van meer berging voor hemelwater in de openbare ruimte om bij hevige regenbuien overmatige overlast voor woningen en vitale infrastructuur te beperken. Voorbeelden van integrale vervangingsprojecten die gelijk klimaatbestendig ingericht worden zijn de vervangingsprojecten van de Dellaertlaan in Badhoevedorp en Roekenbos in Hoofddorp. Deze projecten hebben wij voorbereid.

Door de afvalwaterstelsels en het oppervlaktewater te beheren hebben wij gezorgd voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater dat vrijkomt binnen ons grondgebied. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vervanging van riolering.

De basis voor het beheer en onderhoud is het Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlemmermeer 2021-2023 (GRP). Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet vervalt de wettelijke verplichting om een GRP vast te stellen. De onderdelen van het GRP (ambities, beleid, maatregelen en kostentoerekening) moeten worden opgenomen in de instrumenten van de Omgevingswet (omgevingsvisie, omgevingsprogramma of omgevingsplan). Hierin kunnen maatregelen voor klimaatadaptatie (wateroverlast en droogte) ook een plek krijgen.
Wij zijn gestart met de voorbereidingen hiervan.

Wij hebben in regionaal verband (Kennemerland) de samenwerking ambtelijk voortgezet als vervolg op de formele samenwerking op grond van het Bestuursakkoord Water, die in 2021 is afgerond. Het doel was de kwaliteit van de waterketen te verbeteren. De gemeentelijke watertaken worden steeds complexer en zijn uitgebreid met bijvoorbeeld klimaatadaptatie. De samenwerking betreft onderlinge kennisuitwisseling op regionale vraagstukken, zoals kwetsbaarheid van de waterketen, kosten, kwaliteit van de dienstverlening en personele capaciteit.

04. Het duurzaam beheren van de watergangen en waterbodembeheer

Wij hebben het dagelijks onderhoud van de watergangen buiten de bebouwde kom uitgevoerd op basis van de legger en de keur (beleidsregels) van het hoogheemraadschap van Rijnland. Hierbij hebben wij gebaggerd en gelijktijdig de beschoeiing vervangen. Wij hebben het onderhoud van gemeentelijke sloten en vaarten gecombineerd met onderhoud door het hoogheemraadschap van Rijnland om kosten te besparen. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vervanging van beschoeiing, duikers en stuwen.