Toelichting gewijzigde begroting 2022 - jaarrekening 2022

1. Bermen en watergangen

1. Bermen en watergangen

Baten

1. De bijdrage van het hoogheemraadschap van Rijnland op basis van de samenwerkingsovereenkomst voor het gezamenlijke onderhoud van bermen en watergangen wordt vanaf 2022 niet langer gesaldeerd met de lasten. Zowel de baten als de lasten worden afzonderlijk inzichtelijk gemaakt. Dit is conform de voorschriften in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). De begroting was hier nog niet op aangepast. Zie ook de toelichting op de lasten.

Lasten

1. Zie voor een toelichting op de hogere lasten van het hoogheemraadschap van Rijnland de toelichting opgenomen bij de baten.

Beleidsdoel B

Tabel 60

1. Vergoeding Nedvang

Baten

1. Als gevolg van een hoger inzamelresultaat van gescheiden verpakkingsafval is de vergoeding van Nedvang € 186.100 hoger dan begroot. Wij hebben de afwikkeling van de vergoeding voor het jaar 2020 van Nedvang voor ingezameld en gerecycled huishoudelijk verpakkingsafval ontvangen en deze verwerken wij in de Jaarstukken 2022. Over 2020 hebben wij voor verpakkingsafval een hogere vergoeding ontvangen van € 145.850 dan begroot. In dat jaar werkten meer mensen thuis als gevolg van de coronacrisis. Dit leidde tot meer huishoudelijk verpakkingsafval en een toename van de recycling hiervan, met als gevolg hogere baten vanuit Nedvang.

Beleidsdoel C

Tabel 61

1. Riolering en kolken onderhoud

2. Ingeleend personeel

Lasten

1. Een toename van de meldingen op het gebied van riolering, kolken en gemalen, die verholpen moesten worden vanuit het oogpunt van overlast of veiligheid, heeft geleid tot hogere kosten.

2. Door langdurige afwezigheid ontstond er onderbezetting op het vakgebied riolering. Dat is met inhuur tijdelijk opgelost.

Beleidsdoel D

Tabel 62

1. Schades objecten openbare ruimte

Baten

1. Er is sprake van schades aan door ons beheerde objecten in de openbare ruimte. Inkomsten en uitgaven met betrekking tot schades lopen van jaar tot jaar uiteen, afhankelijk van het aantal veroorzaakte en verhaalbare schades. Door de verzekeraars is dit jaar meer aan schadeclaims uitgekeerd die vooral betrekking hadden op openbare verlichting.

Beleidsdoel E

Tabel 63

1. Administratieve verschuiving

Lasten

1. Conform de Informatie voor Derden (Iv3) – Informatievoorschrift Gemeenten en Gemeenschappelijke regelingen moeten de kosten van de Omgevingsdienst verantwoord worden onder het programma Ruimtelijke ontwikkelingen, beleidsdoel C voor wat betreft de taken op gebied van bouw- en woningtoezicht en onder het programma Kwaliteit fysieke omgeving, beleidsdoel E voor de taken op gebied van milieubeheer. In de begroting is met deze verdeling geen rekening gehouden. Deze administratieve aanpassing veroorzaakt het verschil.

Reserves

Tabel 64

Begroting

Werkelijk