Beleidsdoel A: Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte.

Openbaar groen en bomen

Openbaar groen en bomen leveren een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van de woon-, werk- en leefomgeving en de beleving hiervan door gebruikers. Daarnaast is groen in de openbare ruimte van belang voor klimaatbestendigheid omdat beplanting en grassen overtollig regenwater kunnen vasthouden. Wij streven ernaar het bestaande areaal veilig en vitaal te houden en te voldoen aan de wettelijke zorgplicht. Tevens streven wij naar een groene en kleurrijke openbare ruimte met een gevarieerd areaal (biodiversiteit), waarbij wij de ecologische waarden beschermen en versterken.

Begraafplaatsen

Met de gemeentelijke begraafplaatsen bieden wij onze inwoners plekken voor het herdenken van dierbaren, maar ook ontmoetingsplaatsen, waar de natuur- en cultuurhistorische waarden van de begraafplaatsen kunnen worden beleefd. Wij streven naar goed onderhouden en goed toegankelijke begraafplaatsen.

01. Het duurzaam onderhouden van openbaar groen en bomen

02. Het vergroten van de betrokkenheid van de gebruikers van openbaar groen en bomen

03. Het duurzaam beheren van de gemeentelijke begraafplaatsen

01. Het duurzaam onderhouden van openbaar groen en bomen

Wij hebben het openbaar groen en de bomen onderhouden, zodat deze in een zo goed mogelijke conditie verkeren en de bomen voldoen aan de veiligheidsnormen. Wij hebben onder andere schrale en kruidenrijke grassen minder vaak gemaaid en op veel locaties hebben wij grassen op verschillende tijdstippen gemaaid. Hierdoor ontstaan verschillende hoogtes gras en krijgen flora en fauna (biodiversiteit) meer kans zich te ontwikkelen. Ook hebben wij op enkele locaties sinusmaaien toegepast, een ecologische manier van (slingerend) maaien.
Binnen de bestaande leefomgeving hebben wij op enkele locaties nieuwe bomen geplant op verzoek van dorps- en wijkraden en inwoners. Hierdoor en door het planten van nieuwe bomen in nieuwbouwwijken en het herplanten van bomen die eerder zijn verwijderd, is het aantal bomen met ruim 1.000 stuks toegenomen. Bomen spelen ook een rol bij klimaatadaptatie. Daarnaast hebben wij op diverse locaties verhardingen die geen functie (meer) hebben vervangen door groen om de leefomgeving op deze locaties meer klimaatadaptief te maken. Dit hebben wij onder andere gedaan in de Stevinstraat in Badhoevedorp en Assumburg in Hoofddorp. Met deze activiteiten hebben wij de buitenruimte verder vergroend.
Wij hebben bomen en beplanting vervangen vanuit de Vernieuwing Openbare Ruimte (VOR). In de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vervanging van openbaar groen en bomen.

Wij hebben de betrokkenheid van inwoners bij de woonomgeving vergroot door delen van de groene buitenruimte in zelfbeheer uit te geven. Dit hebben wij gedaan op de volgende manieren.

• Inwoners kunnen buurt- en geveltuinen en boomspiegels beheren. Op dit moment zijn er 46 buurt- en geveltuinen met een totaal oppervlak van ruim 1.000 m2. Het geregistreerde aantal met planten ingerichte boomspiegels is 86. Deze buurt- en geveltuinen en boomspiegels bevinden zich voornamelijk in Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Op dit onderdeel werken wij ook samen met NMCX, centrum voor Duurzaamheid. Binnen de campagne 'Meer Biodiversiteit' hebben 63 deelnemers een stukje openbare ruimte in Haarlemmermeer duurzaam vergroend (geveltuinen en boomspiegels) en hiermee een bijdrage geleverd aan de biodiversiteit. Het ging om in totaal circa 200 m2 in met name de kernen Hoofddorp, Vijfhuizen en Nieuw-Vennep.

• Via de jaarlijkse Boomplantdag hebben wij scholieren betrokken bij het openbaar groen. De Boomplantdag is gecombineerd met het groener maken van de IJtochtzone tussen de Kruisweg en de Bennebroekerweg in Hoofddorp. Er waren circa 100 leerlingen van de bovenbouw van de Montessorischool Floriande en circa 30 leerlingen van het Haarlemmermeer Lyceum. Gezamenlijk hebben ze 74 bomen en 1.500 struiken geplant langs de IJtocht.

• Op negen bedrijventerreinen kunnen ondernemers zelf het onderhoud uitvoeren en eventueel kiezen voor een hoger onderhoudsniveau.

• Ondernemers kunnen rotondes adopteren, deze onderhouden en voorzien van een (beperkte) reclame-uiting als tegenprestatie. Op dit moment zijn 22 van de 38 beschikbare rotondes geadopteerd, zeven gereserveerd, voor vier is belangstelling en zijn er nog vijf beschikbaar voor adoptie.

Daarnaast hebben wij inwoners betrokken bij het renoveren van het openbaar groen door hun wensen te inventariseren en deze in de plannen op te nemen. Voorbeelden hiervan zijn: Hamelenburg en langs de Busbaan tussen Mastbos en Muiderbos (Hoofddorp), de Bennebroekerweg (Rijsenhout) en het Emmaplein in Halfweg.

Wij hebben subsidie verstrekt aan agrarische ondernemers om randen langs de akkers in te zaaien met verschillende soorten bloemrijke kruiden. Dit geeft een kleurig beeld en is goed voor de biodiversiteit. Wij hebben contact gehad met de Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) Nederland en Greenbase om hen op de hoogte te houden waar en hoe de bermen en schrale grassen in Haarlemmermeer gemaaid worden. Ook hebben wij met Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland en het hoogheemraadschap van Rijnland afgestemd of bermen bij deze instanties in beheer minder gemaaid en met bloemrijke graszaden ingezaaid konden worden. Waar en hoe de gemeente grassen maait hebben wij voor onze inwoners en organisaties inzichtelijk gemaakt via de website: https://haarlemmermeergemeente.nl/gras-maaien . Hierop kan een kaart worden ingezien hoe de grassen op een specifieke locatie worden beheerd. Op diverse locaties in Hoofddorp, Lisserbroek en Vijfhuizen zijn weer nieuwe bollen geplant in grassen.

03. Het duurzaam beheren van de gemeentelijke begraafplaatsen

Wij hebben de begraafplaatsen op niveau A (hoog) van het Beheerkwaliteitplan onderhouden, om recht te doen aan deze bijzondere gedenkparken. Samen met rechthebbenden en vrijwilligers hebben wij publieksactiviteiten op de begraafplaatsen georganiseerd en hebben wij informatie over de (cultuur)historie van de begraafplaatsen verstrekt. Op een deel van begraafplaats Meerterpen is ecologisch begraven mogelijk.