Beleidsdoel B: Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Op het gebied van onderwijs hebben wij taken met betrekking tot leerplicht/RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt), onderwijsachterstandenbeleid, een goede aansluiting tussen jeugd- en onderwijszorg en leerlingenvervoer. Door het vervullen van deze taken kunnen leerlingen hun schoolcarrière optimaal doorlopen en sluiten die af met een diploma dat aansluit bij hun capaciteiten en interesse. Voor de jongste leeftijden geven wij uitvoering aan peuterwerk en voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Ook hebben wij de belangrijke wettelijke taak om te voorzien in passende onderwijshuisvesting.
Activiteiten
01. Zorg dragen voor onderwijshuisvesting |
02. Bevorderen van veilige scholen |
03. Bevorderen van passend onderwijs |
04. Samen opstellen en uitvoering bewaken van de Lokale Educatieve Agenda (LEA) |
05. Uitvoeren onderwijsachterstandenbeleid |
06. Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten |
07. Bieden van onderwijsverbreding |
Toelichting
01. Zorgdragen voor onderwijshuisvesting
In 2021 is volop gebouwd aan de Rietveldschool. Deze nadert zijn voltooiing. Voor De Kameleon hebben we in 2021 in meerdere rondes een dialoog met marktpartijen gevoerd om het aanbestedingsproces te doorlopen. Voor verschillende projecten hebben we met de schoolbesturen afspraken gemaakt zodat helder is onder welke voorwaarden en met welke keuzes we de uitvoering oppakken, zoals het Hoofdvaart College/De Linie en de Juliana van Stolbergschool in Hoofddorp. Eind 2021 hebben we tijdelijke huisvesting neergezet om de kinderen van minimaal twee scholen tijdelijk onder te brengen tijdens de bouw. We hebben de gedachte van ‘total cost of ownership’ meer concrete handen en voeten gegeven in de vorm van een financiële vertaalslag.
Inzake de verkenning van doordecentralisatie stond 2021 grotendeels in het teken van de second opinion die de schoolbesturen hebben uit laten voeren op het programma van eisen dat we zouden hanteren indien we tot doordecentralisatie zouden besluiten.
In 2021 is Islamitische basisschool de Olijfboom in Hoofddorp gehuisvest en per schooljaar 2021/2022 van start gegaan.
02. Bevorderen van veilige scholen
Het convenant Veiligheid In en Om de School (VIOS) is een samenwerking tussen gemeente, politie, HALT en de scholen uit het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. De te behandelen thema’s zijn samen met deze partners vastgesteld. De aanpak van sociale veiligheidsthema’s zoals pesten, online veiligheid, waaronder aanpak en preventie van sexting en grooming, is geborgd in het voorlichtingsaanbod en de zorgstructuren op de scholen. Eind 2020 zijn de thema's drugs- en wapenvrije scholen en aanpak polarisatie als speerpunten naar voren geschoven. Tijdens de coronacrisis, waar onderwijs veelal op afstand werd gegeven, was veiligheid in en om scholen een lastig onderwerp om te agenderen. Tussen de scholen, politie, jongerenwerk, Brijder, gemeente en HALT is in 2021 desondanks toch een handelingsperspectief ontstaan dat is gericht op het samen optreden tegen drugs en wapens. Mede dankzij dit handelingsperspectief, de overleggen en de daardoor versterkte connecties werd er bij veiligheidsincidenten op school goed gecommuniceerd tussen de genoemde partijen. Hierdoor is integraal gehandeld. In 2021 zijn door HALT verschillende gastlessen georganiseerd met betrekking tot wapenvrije scholen. Bovendien heeft de campagne YouChoose (tegen steekwapens) ook zijn intrede gedaan op het MBO middels gastlessen en inzet van het Mobiel Media Lab.
03. Bevorderen van passend onderwijs
Via regulier overleg met de samenwerkingsverbanden passend onderwijs in het primair en voortgezet onderwijs is gewerkt aan een betere aansluiting tussen (passend) onderwijs en jeugdzorg. Waar nodig is er afstemming op casusniveau, met name over leerlingen die zowel passend onderwijs als jeugdzorg nodig hebben. De schoolcoach vervult daarin een belangrijke rol en kan een lichtere vorm van hulp bieden aan kind en gezin en acteert indien nodig ook in de doorverwijzing naar meer gespecialiseerde jeugdhulp. In het primair onderwijs is een impuls gegeven aan het functioneren van de Zorg Advies Teams. Op PI-school De Ster, een school voor speciaal onderwijs, bekostigen gemeenten en onderwijs samen de extra inzet van jeugdmaatschappelijk werk voor de meest complexe leerlingen via “Zorg in de school”. Deze leerlingen en de ouders krijgen op school en thuis extra begeleiding, met als doel de schoolloopbaan te bevorderen, ouders meer in hun kracht te zetten en de samenwerking tussen school en ouders te bevorderen. Dit is een onderwijs-zorgarrangement.
04. Samen opstellen en uitvoering bewaken van de Lokale Educatieve Agenda (LEA)
De samenwerking tussen de kinderopvang, schoolbesturen en gemeente heeft in 2021 voor een groot deel in het teken gestaan van de coronacrisis. Er is een specifieke coronawerkgroep opgericht die wekelijks bij elkaar kwam om te anticiperen op de actualiteiten. Door de uitvoering van de coronamaatregelen en de lockdowns hebben de kinderopvanginstellingen en de schoolbesturen minder aandacht kunnen besteden aan de uitvoering van activiteiten in het kader van internationalisering en de instroom van zijinstroomkandidaten in het basisonderwijs. De middelen voor internationalisering van het onderwijs en de taskforce personeelstekort onderwijs en kinderopvang zijn daarom voor een deel overgeheveld naar 2022. In de LEA 2021-2024 is met name ingezet op het thema ‘Kansengelijkheid’. Binnen het thema kansengelijkheid zijn de ambities en prioriteiten geformuleerd en is er samen met de schoolbesturen en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs gekeken naar de inzet van de (extra) middelen in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs. Een mooi en concreet resultaat van het thema kansengelijkheid is de uitwerking van juniorcolleges, waarmee in 2022 gestart wordt in Haarlemmermeer. Wij hebben in december 2021 ingestemd met de start van juniorcolleges en de eerste zal in februari 2022 in Nieuw-Vennep worden geopend.
05. Uitvoeren onderwijsachterstandenbeleid
Wij hebben een aanbod van voorschoolse educatie gerealiseerd dat voldoet aan de kwalitatieve en kwantitatieve eisen van de Rijksoverheid. Door actuele informatie op de gemeentelijke website, met een kaart van Geoviewer, informeren wij ouders over de voorschoolse educatie. Om ouders nog beter te informeren hebben we de folder over voorschoolse educatie laten vertalen in verschillende talen. Voor de toeleiding van doelgroeppeuters gebruiken we een digitale monitor. Hierdoor is het traject van indicatie tot plaatsing inzichtelijk. De resultaatafspraak voorschoolse educatie is geactualiseerd. Tijdens de tweede sluiting in het kader van de coronamaatregelen is opvang geboden aan peuters van ouders met cruciale beroepen en aan kwetsbare kinderen.
Signalen vanuit de samenwerkingsverbanden leiden ertoe dat gestart is met een herontwerp van het aanbod aan nieuwkomers. Gemeente, onderwijssector en kinderopvang werken daar samen aan. Hierin is de gehele doelgroep van 0 tot 18 jaar integraal meegenomen. Het herontwerp zal in 2022 gereed zijn.
06. Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten
Het team Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten heeft haar werkwijze aangepast op de ontwikkelingen als gevolg van de coronacrisis. De landelijke richtlijnen vanuit de Rijksoverheid waren hierbij leidend. Voor leerplichtambtenaren was het vooral belangrijk om alle leerlingen in beeld te hebben en de kwetsbare leerlingen te ondersteunen waar nodig. Bij schoolverzuim werd het gesprek aangegaan met de leerlingen, ouders en school. Samen werd onderzocht wat er nodig was om het verzuim te stoppen en de schoolgang te hervatten. Bij corona-gerelateerd verzuim werd naar maatwerkoplossingen gezocht en hulp geboden. Hierbij werd nauw samengewerkt met de jeugdgezondheidszorg, andere zorgprofessionals en de samenwerkingsverbanden. Het belang van de leerling stond hierbij altijd centraal. Uit onze resultaten blijkt dat in 2021 het relatief schoolverzuim vrijwel gelijk is gebleven ten opzichte van het vorige schooljaar (654 verzuimmeldingen). Scholen hadden de leerlingen over het algemeen goed in beeld. Het aantal thuiszitters is gedaald (43 leerlingen).
07. Bieden van onderwijsverbreding
Om leervertragingen door lesurentekort in te lopen was er in de zomervakantie van 2021 een zomerstudiebieb met lessen en workshops voor kinderen van de basisschool. Daarnaast waren er in 2021 extra bijlessen voor kinderen van ouders die dit niet zelf kunnen betalen. In het voortgezet onderwijs bij de internationale schakelklas van het Hoofdvaart College is in oktober een pilot schoolzwemmen gestart. In 2021 hebben elf leerlingen hun zwemdiploma gehaald. Alle basisscholen en middelbare scholen hebben een passend natuur- en milieueducatie (NME) programma aangeboden gekregen.