Beleidsdoel E: Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Inwoners hechten steeds meer belang aan een gevarieerd aanbod van sport en recreatievoorzieningen en activiteiten in en dichtbij de woonwijken. Zij hebben behoefte aan een multifunctionele leefomgeving om te wandelen, te €etsen, te sporten, te bewegen, zich te vermaken en elkaar te ontmoeten. Sport en bewegen is belangrijk voor alle inwoners. Zij doen dat in georganiseerd verband in specifi€eke voorzieningen maar veelal ook in een ‘niet of anders georganiseerde’ wijze in de openbare ruimte zoals de recreatiegebieden. We blijven ons derhalve inzetten voor:

• voldoende sport- en recreatiemogelijkheden dicht bij huis en in de wijk (sport- en gymzalen, spelen, ontmoetingsplekken, buurtparken);
• voldoende bovenwijkse sportvoorzieningen (buitensportcomplexen, sporthallen en zwembaden);
• vitale sportorganisaties met een kwalitatief hoogwaardig activiteitenaanbod;
• recreatiemogelijkheden in centrale openbare ruimten (wijkparken);
• 'groene en blauwe' mogelijkheden in het buitengebied (groen- en recreatiegebieden).

Sport

De opdracht om sport en bewegen als instrument in te zetten om sociaal maatschappelijke doelen te bereiken is de komende jaren van belang. Topsport is een katalysator voor de breedtesport. Wij willen daarom zowel voor de topsport als de breedtesport goede sportfaciliteiten en ondersteuning van sportorganisaties blijven aanbieden. Het behoud van het (sport)voorzieningenniveau is belangrijk voor de leefbaarheid van de woonomgeving, vooral in de kleinere kernen.

Recreatie en toerisme

De restantopgave uit de Vinexperiode-Raamplan Haarlemmerméér Groen voor nieuwe groene recreatieruimte van ongeveer 350 hectare, wordt (onder andere) met behulp van de compensatiegelden van Schiphol (PASO) in de komende jaren in fasen gerealiseerd in PARK21: een multifunctioneel, metropolitaan landschapspark. Dichter bij huis wordt recreatie mogelijk gemaakt met speel-, sport- en buurtparken en ontmoetingsplekken in de directe woonomgeving en de grotere wijkparken. Wij promoten de blauwe en groene kwaliteiten van Haarlemmermeer en stimuleren het plaatsvinden van gevarieerde en aantrekkelijke evenementen. Evenementen zijn voor ons een middel om onder andere het leef- en het vestigingsklimaat te versterken en economische effecten voor de detailhandel en horeca te bevorderen. Recreatievoorzieningen en een gevarieerd evenementenaanbod bevorderen, naast de functie van noodzakelijke vrijetijdsvoorzieningen voor onze inwoners, bovendien de aantrekkelijkheid van onze gemeente voor toeristen. Dit toeristisch bezoek leidt tot hogere bestedingen aan horeca- en culturele voorzieningen. In 2021 zal de geactualiseerde beleidsnota recreatiebeleid aan de raad worden voorgelegd.

Tabel 26 

Programma / Omschrijving

Eenheid

Bron

Metingen

2017

2018

2019

2020

Recreatiegebieden

Hectare

Gemeente

932

932

932

932

Recreatiegebieden

gebieden

Gemeente

15

15

15

15

Haarlemmermeerse Bos

Aantal bezoeken per jaar van belangrijkste recreatie-
gebieden in miljoenen 1

Gemeente

1,75

Toolenburgerplas

Gemeente

2,3

Groene Weelde

Gemeente

0,6

Aantal grote en kleine evenementen

Aantal

Vergunningen bestand gemeente

120

140

140

10

Mysteryland

Aantal bezoekers
enkele kleine en grote evenementen

Tellingen en
schattingen gemeente/ organisatoren

96.000

110.000

115.000

0

Concours Hippique

20.000

15.000

15.000

0

Meerlive

35.000

20.000

12.000

0

Meerjazz

10.000

5.000

9.000

0

Mudmasters

14.000

12.000

12.000

0

Winterland

30.000

n.v.t

21.000

0

  1. De bezoekersaantallen metingen voor recreatiegebieden vinden om de 5 jaar plaats.

Activiteiten

01. Uitvoeren van het geactualiseerde sportbeleid.

02. Uitwerken van de pijlers van het sportbeleid.

03. Zorgen voor toegankelijk en laagdrempelig sportaanbod.

04. Zorgen voor de realisatie en efficiënt beheer van gemeentelijke sportaccommodaties.

05. Zorgen voor ondersteuning van (top)sportverenigingen en -organisaties.

06. Ondersteuning kern- en groeisporten, talentontwikkeling en evenementen via het topsportloket.

07. Uitvoeren van het toerisme- en evenementenbeleid, het recreatie en groot groenbeleid en het speelruimtebeleid.

08. Voorbereiden van recreatie deelprojecten in PARK21, uitvoering van de overgenomen projecten van Stichting Mainport en Groen en vernieuwing inrichting Haarlemmermeerse Bos.

Toelichting

01. Uitvoeren van het geactualiseerde sportbeleid

Middels het opstellen van een Lokaal Sportakkoord is een nieuwe stap voorwaarts gezet op het bereiken van de op sportbeleid geambieerde doelen. Op vijf thema’s zijn werkgroepen geformeerd, samengesteld uit vertegenwoordigers van lokale sportaanbieders, Team Sportservice Haarlemmermeer en andere partijen die graag bijdragen aan de doelstellingen. De coronacrisis heeft het project vertraagd maar zeker niet stopgezet. Vanuit het Rijk zijn financiële middelen beschikbaar gekomen om de binnen het lokaal sportakkoord omschreven ambities te verwezenlijken en ook diverse sportbonden hebben hun medewerking toegezegd.

02. Uitwerken van de pijlers van het sportbeleid

We richtten ons sportbeleid, naast de ondersteuning van de sportverenigingen, met name op de groepen die moeilijk aansluiting vinden bij bestaande aanbod. Een lastige uitdaging, ook al omdat er landelijk weinig goede voorbeelden zijn. We zetten hierbij in op samenwerking, zowel binnen het gemeentehuis als daar buiten. Het eerder benoemde Lokale Sportakkoord is daar een mooi voorbeeld van, maar ook wordt er bijvoorbeeld regionaal samengewerkt om de aangepaste sporters van gevarieerd en goed aanbod te voorzien. Jongeren Op Gezond Gewicht is ook gericht op samenwerking, onder andere met commerciële aanbieders.

03. Zorgen voor toegankelijk en laagdrempelig sportaanbod

Het aanbieden van toegankelijk en laagdrempelig sportaanbod is een lastige ambitie geweest dit jaar. Door de maatregelen die vanwege de coronacrisis getroffen waren konden veel van de geplande activiteiten niet door gaan. In plaats van het geplande aanbod is gekeken naar welk aanbod wel paste binnen de regels en is gekeken welke groepen extra hard geraakt zijn door de crisis. Hierdoor zijn onder andere activiteiten opgezet bij zorgcomplexen en zijn veel activiteiten voor jeugd en jongeren opgezet.

Na elke persconferentie van het kabinet is contact opgenomen met alle sportaanbieders in onze gemeente, om aan te geven welke gevolgen de landelijke maatregelen hadden op onze lokale situatie. Hierbij is ook aandacht voor wat wél kan en welke financiële regelingen beschikbaar zijn voor de sportaanbieders. Hierdoor is het contact met de sportaanbieders intensief en fijn geweest, en is met name het contact met de commerciële aanbieders een welkom neveneffect van deze periode. Het streven is om het contact, ook na de crisis, op dit niveau te houden.

04. Zorgen voor de realisatie en efficiënt beheer van gemeentelijke sportaccommodaties

De gemeentelijke indooraccommodaties worden geëxploiteerd door Sportfondsen NV. Afgelopen jaar is een erg moeilijk jaar geweest voor met name deze partij. Een groot gedeelte van het jaar zijn de sporthallen, sportzalen en gymzalen gesloten geweest, net als de zwembaden. In het jaar 2020 waren er vanuit het Rijk geen compensatiemogelijkheden voor verliezen die opgetreden zijn, in 2021 zijn die er wel. De verenigingen hebben tevens veel last gehad van de maatregelen. De indoorsportverenigingen hebben nagenoeg alle trainingen en wedstrijden zien wegvallen, terwijl de buitensporten beperkt zijn geweest in de activiteiten die nog aangeboden konden worden. De huur van de maanden maart, april en mei zijn door ons gecompenseerd, dit zal ook voor het vierde kwartaal (deels) plaatsvinden.

05. Zorgen voor ondersteuning van (top)sportverenigingen en -organisaties

De ondersteuning aan verenigingen heeft zich vooral gericht op de effecten van de coronacrisis. Er zijn veel gesprekken gevoerd over de schade die deze crisis heeft veroorzaakt en op de lange termijn zal gaan veroorzaken. Zowel door Team Sportservice, als door Sportfondsen NV en ons is getracht alle sportaanbieders op de hoogte te brengen van de maatregelen en te zoeken naar ruimte om zaken wel te organiseren. Daarbij is zijn ook landelijke voorbeelden verzameld en gedeeld met de sportaanbieders. Indien een sportaanbieder in de problemen kwam kon hij terecht bij Team Sportservice voor ondersteuning, op zowel het organisatorische als het financiële vlak.

Er is besloten om Stichting ETO een verhoogde jaarlijkse bijdrage te verlenen om de exploitatie van het honk- en softbalcomplex sluitend te krijgen. Samen met de stichting wordt gewerkt aan het versterken van de governance en het verbeteren van de exploitatie.

06. Ondersteuning kern- en groeisporten, talentontwikkeling en evenementen via het topsportloket.

Vanuit het Olympisch Netwerk wordt Topsport Haarlemmermeer ondersteuning gegeven aan onze talenten en topsporters. De primaire ondersteuning bestaat uit scholingen en kennisoverdracht en is met name gericht op de kern- en groeisporten. Daar waar mogelijk worden ook individuele talenten geholpen. Het is vanwege alle opgelegde beperkingen voor talenten en topsporters lastig geweest om hun trainingen en wedstrijdprogramma goed vorm te geven.

Er zijn door het Rijk gaandeweg het jaar uitzonderingen gemaakt voor topsportlocaties, waar talenten en topsporters met een specifieke status mochten doortrainen. In Haarlemmermeer hebben vijf locaties een dergelijke ontheffing ontvangen, te weten voor turnen, synchroonzwemmen, squashen, vechtsport en honkbal.

07. Uitvoeren van het toerisme- en evenementenbeleid, het recreatie en groot groenbeleid en het speelruimtebeleid.

In 2020 is het nieuwe toerisme, evenementen- en promotiebeleid vastgesteld. Door de coronacrisis is in de praktijk de uitvoering vooral gericht geweest op de ondersteuning van de toerisme, horeca- en evenementensector in dit bijzondere jaar. Er is extra promotie inzet geleverd om blauw en groen onder de aandacht van de inwoners en regionale bezoekers te brengen alsmede de actie Koop Lokaal. In 2020 is gestart met de actualisering van het recreatie- en landschapsbeleid. Daarbij is prioriteit gegeven aan het in beeld brengen van de nieuwe bovenplanse groen- en recreatieopgave voor de verschillende versnellingslocaties woningbouw in de gemeente alsmede de investerings- en dekkingsmogelijkheden. In 2021 zal de geactualiseerde beleidsnota aan de raad worden voorgelegd.

In 2020 heeft de raad ingestemd met de Visie Spaarnwoude Park 2040 die in 2021 een eerste vervolg zal krijgen door uitwerking van de visie voor een aantal kansrijke projecten en deelgebieden.

In MRA verband is meegewerkt aan de uitvoering van het Actieprogramma Metropolitaan Landschap gericht op behoud en ontwikkeling van het regionale landschap en het realiseren van een investeringsprogramma (landschapsfonds) voor de komende jaren, gekoppeld aan de nieuwe Verstedelijkingsstrategie voor de MRA.

In 2020 is samen met buurgemeenten en groengebiedsbeheerders een samenwerkingsovereenkomst getekend voor uitvoering van het regionale wandelnetwerk waarvan de oplevering voor begin 2022 is gepland.

Naast het regulier beheer en onderhoud, zijn ook de noodzakelijke verbetering en aanpassing van de openbare speelvoorzieningen uitgevoerd en is gestart met het actualiseren van het speelruimte beleid (zie ook bij Beleidsdoel C: Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving).

08. Voorbereiden van recreatie deelprojecten in PARK21, uitvoering van de overgenomen projecten van Stichting Mainport en Groen en vernieuwing inrichting Haarlemmermeerse Bos

In 2020 is voor project PARK21 met name gewerkt aan de vervolgonderzoeken voor de Milieu Effect Rapportage en het opstellen van een bestemmingsplan. Voor het gehele project is de jaarlijkse Voortgangsrapportage PARK21 (2021) opgesteld.

Voor het plangebied van de Groene As/Park De Veldpost is in 2020 de administratieve onteigeningsprocedure met een positief Koninklijk besluit afgerond. De gerechtelijke onteigeningsprocedure is gestart en het onteigeningsvonnis van de rechtbank wordt in september 2021 verwacht. Indien geen cassatieberoep wordt ingesteld, kan vervolgens de uitvoering van de groenzone worden voorbereid.

In het Haarlemmermeerse Bos is onder meer de westelijke toegang verbeterd en gestart met de volgende fase van verbetering de westelijke bosrand. Met het Hoogheemraadschap van Rijnland is een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het aanbrengen van een beluchtingsinstallatie ter bestrijding van blauwalgen, die in 2021 gereed zal zijn. In het Toolenburgerplas gebied is onder meer de rondgaande hoofdroute verbreed en van verlichting voorzien; parkeermogelijkheden zijn verbeterd en de oeverzwaluwwand is vernieuwd.

Voor de groen-recreatieve inrichting van het boerengrasland (Vliegerweide) in het Venneperhout in Nieuw-Vennep is een uitvoeringsplan opgesteld en ter participatie aangeboden.