Beleidsdoel B: Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Wij hebben een aantal onderscheiden taken op het gebied van het onderwijs. Met onze inzet op terreinen als leerplicht/RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt), onderwijsachterstandenbeleid, een goede aansluiting van de jeugdhulp op onderwijs en met leerlingenvervoer zetten we er op in dat leerlingen een zo optimaal mogelijke schoolcarrière doorlopen die leidt tot een diploma dat aansluit bij hun capaciteiten en interesses. Hiernaast geven wij onder dit beleidsdoel uitvoering aan het peuterwerk en voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Een belangrijke voorwaardenscheppende taak die onder dit beleidsdoel wordt uitgevoerd betreft onze wettelijke taak om tijdig te voorzien in passende en adequate onderwijshuisvesting.

Activiteiten

01. Zorg dragen voor onderwijshuisvesting.

02. Bevorderen van veilige scholen.

03. Uitvoering plan van aanpak polarisatie.

04. Bevorderen van passend onderwijs.

05. De Lokaal Educatieve Agenda (LEA).

06. Uitvoeren onderwijsachterstandenbeleid.

07. Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.

08. Bieden van onderwijsverbreding.

Toelichting

01. Zorgdragen voor onderwijshuisvesting

Eind 2020 is gestart met de renovatie en nieuwbouw van de Rietveldschool. Andere projecten zijn voorbereid. Het gaat om de volgende projecten; de Kameleon en de Zwaan in Zwanenburg, de Juliana van Stolberg, Nassaupark, Hoofdvaart College/De Linie en de Dik Trom in Hoofddorp. De verkenning van doordecentralisatie hebben we medio 2020 opgesplitst in het voortgezet onderwijs enerzijds en primair- en speciaal onderwijs anderzijds. Met het voortgezet onderwijs is de keuze gemaakt voor een gewenst doordecentralisatie-model. Total Cost of Ownership vertalen we per project in keuzes en oplossingen. In 2020 is de splitsing van de vier ‘Brede Scholen’ in de gemeente afgerond. Het eigendom van de schoolgedeelten is conform onderwijshuisvestingswetgeving juridisch aan de schoolbesturen overgedragen.

02. Bevorderen van veilige scholen

Het convenant Veiligheid In en Om de School (VIOS) is een samenwerking tussen gemeente, politie, Halt en de scholen uit het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Deze samenwerking betreft maatwerk gericht op schoolgebonden veiligheidsproblematiek en actuele maatschappelijke veiligheidsthema’s. Dit omvat zowel zorg, preventie als repressie. De aanpak van sociale veiligheidsthema’s zoals pesten, online veiligheid waaronder aanpak en preventie van sexting en grooming is geborgd in het voorlichtingsaanbod en de zorgstructuren op de scholen. Om te komen tot drugs- en wapenvrije scholen hebben we met onze partners in een brainstormsessie ideeën voor de uitvoering bedacht, deze zijn nader geprioriteerd en uitgewerkt .

03. Uitvoering plan van aanpak polarisatie

De aanpak van polarisatie is geborgd in het voorlichtingsaanbod en de zorgstructuren op de scholen. Scholen kunnen gebruik maken van het aanbod van stichting School en Veiligheid en Bureau Discriminatiezaken. We hebben potentiële rolmodellen/influencers/ervaringsdeskundigen benaderd om op scholen te vertellen over consequenties van drugsgebruik en wapenbezit. We zijn met jongeren in gesprek gegaan over de vraag hoe we jongeren het beste kunnen bereiken op het thema drugs- en wapenvrije scholen. We hebben plannen uitgewerkt voor het aanbieden van gratis buitenschoolse activiteiten aan jongeren met betrekking tot drugs- en wapenvrije scholen. Deze activiteiten zijn door de coronacrisis niet doorgegaan. We zijn met de scholen in gesprek gegaan over een handelingsplan voor alle scholen in Haarlemmermeer voor het omgaan met leerlingen die drugs gebruiken, in drugs handelen en/of wapens bij zich dragen op school. De volgende thema’s zijn in gang gezet: aanpak geweld onder jongeren en (steek)wapenbezit, gebruik en handel van drugs, overlast rond de scholen en polarisatie.

04. Bevorderen van passend onderwijs

De samenwerking met de samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs is geïntensiveerd. Om de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp beter te borgen wordt periodiek afgestemd en waar nodig op casusniveau. In verband met de coronacrisis en de noodopvang op de scholen is veel overleg geweest. De jeugdgezondheidszorg en Altra Jeugdhulp (schoolcoaches) zijn hierbij ook nauw betrokken geweest. De prioriteit was om de kwetsbare kinderen in beeld te brengen en te houden en de noodopvang zo goed mogelijk te organiseren. Onderwijs thuisnabij is concreet gemaakt door afspraken te maken met Cluster 4 onderwijs (Cluster 4 is een school in het speciaal onderwijs voor leerlingen met ernstige gedragstoornissen en/of psychiatrische problematiek) in Haarlemmermeer. Zo wordt de cluster 4 voorziening voor het primair onderwijs een structurele voorziening en krijgt de PI-school De Ster in de toekomst een nieuw gebouw. Samen met het samenwerkingsverband primair onderwijs wordt het integraal onderwijscentrum vormgegeven. Er is meer afstemming met het speciaal onderwijs. Vanwege de coronacrisis wordt dit in 2021 verder vormgegeven. De Knipkaart tutoring in het onderwijs is in 2020 voortgezet. Kinderen in groep 1 en 2 krijgen bij een taalachterstand hulp van een tutor uit de VVE-voorziening.

05. De Lokaal Educatieve Agenda (LEA)

Vanuit de Taskforce lerarentekort is een website ontwikkeld: ikwordleerkracht.nl. Deze website is de centrale plek van de schoolbesturen in Haarlemmermeer, waar kandidaten zich kunnen aanmelden voor een zij-instroomtraject. Er is een online voorlichtingsbijeenkomst gehouden waaraan ruim twintig belangstellenden deelnamen. Hiervan zijn uiteindelijk zes zij-instroomkandidaten gematcht met de beschikbare plekken in het basisonderwijs. Zij zijn in september 2020 ingestroomd. De schoolbesturen ontvangen middelen die ingezet kunnen worden voor de begeleiding van de kandidaten. In de taskforce werken schoolbesturen, kinderopvang, UWV en gemeente Haarlemmermeer samen en worden de kosten voor het traject en de coördinator gedeeld. Er is afstemming met de regio en de PO-raad. Het Nova College heeft een duale opleiding ontwikkeld waarbij zowel een diploma pedagogisch medewerker (kinderopvang) als een diploma onderwijsassistent wordt uitgereikt. Voor internationalisering van het regulier onderwijs is een eenmalige subsidie ter beschikking gesteld. De aanvragen hiervoor hebben met name betrekking op deskundigheidsbevordering personeel, ontwikkelen materiaal en aanpassen curriculum. Er is een internationale inspiratiebijeenkomst gehouden op het Airport College waarbij alle schoolbesturen aanwezig waren. Als gevolg van de coronacrisis zijn diverse activiteiten in het kader van nascholing doorgeschoven naar 2021.

06. Uitvoeren onderwijsachterstandenbeleid

Wij hebben een aanbod voorschoolse educatie gerealiseerd dat aan de wettelijke eisen vanuit het Rijk voldoet. Door onder andere spreiding van het voorschoolse educatie aanbod is er een hoog bereik van doelgroep peuters. Met de voorschoolse educatie aanbieders zijn afspraken gemaakt over de vormgeving van het meer uitgebreider, door de minister van onderwijs vastgestelde, voorschoolse educatie aanbod van 16 uur per week. Voor een effectieve toeleiding van doelgroep peuters hebben wij een digitale voorschoolse educatie monitor geïmplementeerd. Hierdoor is het traject van indicatie tot plaatsing inzichtelijk en is het bereik van doelgroep peuters hoog. Om ouders beter te informeren over kinderopvang en het voorschoolse educatie aanbod is de tekst op de website van de gemeente aangepast en is een kaart toegevoegd met alle kinderopvanglocaties. Tevens is een aparte kaart-laag van alle locaties met Voorschoolse Educatie aanbod (Geoviewer) te vinden op de website.

07. Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten

Wij hebben ons ingezet en zijn erin geslaagd om het ongeoorloofd schoolverzuim terug te dringen. Daarnaast is ingezet op zoveel mogelijk jongeren hun startkwalificatie te laten behalen en/of het hoogst haalbare. In gesprek met ouders en jongeren maken we afspraken om het ongeoorloofd verzuim terug te dringen en/of het voorkomen van school uitval. Waar nodig verwijzen we door naar hulpverlening. De resultaten van deze interventie zijn terug te vinden in het jaarverslag leerplicht 2020. We hebben voortijdige schoolverlaters begeleid naar school of werk. Tijdens de coronacrisis, hebben we ouders en leerlingen bereikt die een luisterend oor nodig hadden en daar waar noodzakelijk hulpverlening ingezet. Dit deden we vanuit een betrokken houding naar de leerling, student en ouders. Alle scholen in Haarlemmermeer hebben contact met de vaste leerplichtambtenaar en/of RMC-trajectbegeleider. We hebben deelgenomen aan het zorgoverleg, scholen geadviseerd en gesprekken gevoerd bij schoolverzuim of dreigende schooluitval. Waar mogelijk hebben we laagdrempelig en preventief ingezet. Voortijdig schoolverlaters hebben we door trajectbegeleiding doorgeleid naar school of werk. Wij hebben ons beleid en werkwijze in de periode maart tot het einde van het schooljaar afgestemd op de landelijke richtlijnen in verband met de coronacrisis.

08. Bieden van onderwijsverbreding

Alle basisscholen en middelbare scholen hebben een passend natuur – en milieueducatie (NME) programma aangeboden gekregen. Met deze programma’s hebben wij ons ingespannen om een grotere bewustwording te creëren op het gebied van duurzaamheid. Vanwege de coronacrisis zijn activiteiten voor een deel online aangeboden. Het speciaal onderwijs heeft schoolzwemmen gehad totdat het zwembad vanwege de coronacrisis werd gesloten.