Toelichting gewijzigde begroting 2019 - jaarrekening 2019
Beleidsdoel A
Tabel 54
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Overig | -1 |
Totaal Baten | -1 |
Lasten | |
Overig | -37 |
Totaal Lasten | -37 |
Beleidsdoel B
Tabel 55
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Afvalstoffenheffing | 113 |
Nedvang inkomsten | -101 |
Voorziening afvalstoffenheffing | -78 |
Overig | 0 |
Totaal Baten | -66 |
Lasten | |
Bijdrage aan Cocensus | 199 |
Verwerken huishoudelijk afval | -171 |
Project VANG | 78 |
Overig | 37 |
Totaal Lasten | 143 |
Baten |
---|
Over 2018 zijn nog aanslagen afvalstoffenheffing opgelegd. Dit op basis van in 2019 ontvangen informatie over nieuwe adressen waar huishoudelijk afval ingezameld wordt. Hierdoor ontstaat ook een voordeel voor het belastingjaar 2019. |
Als gevolg van een lager inzamelresultaat is de vergoeding van Nedvang voor het gescheiden inzamelen van kunststof afval € 101.000 lager. |
Voor het project VANG is voor 2019 begroot dat er € 400.000 onttrokken zou worden. De onttrekking aan de voorziening tariefegalisatie afvalstoffenheffing is € 78.000 lager als gevolg van het tijdelijk aanhouden van de uitvoering van het nieuwe afvalbeleid ‘Van Afval- naar Grondstofinzameling’. |
Lasten |
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Cocensus moet worden verdeeld over meerdere beleidsdoelen. Op basis van een opgave van Cocensus wordt er minder toegerekend aan de heffing en inning van de afvalstoffenheffing. Hier tegenover staat een nadeel bij de heffing en inning van de algemene belastingen in het overzicht Algemene dekkingsmiddelen, onderdeel A. |
De kosten van het verwerken van huishoudelijk afval zijn toegenomen door een vermeerdering van de hoeveelheid te verwerken huishoudelijk afval en een prijsstijging van de verwerkingskosten. |
Door het tijdelijk aanhouden van de uitvoering van het nieuwe afvalbeleid ‘Van Afval- naar Grondstofinzameling’ (VANG) is een deel van het budget niet besteed. |
Beleidsdoel C
Tabel 56
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Voorziening rioolstoffenheffing | -537 |
Rioolheffing | 130 |
Overig | -29 |
Totaal Baten | -436 |
Lasten | |
Herstelmaatregelen riolering | 400 |
Onderhoud gemalen | -145 |
Bijdrage | 114 |
Overig | 11 |
Totaal Lasten | 380 |
Baten |
---|
De mutatie op de voorziening tariefsegalisatie onderhoud rioleringen (onttrekking of storting) wordt aan het einde van het jaar bepaald door de relatie tussen de inkomsten en uitgaven te leggen. Aanvankelijk was sprake van een begrote onttrekking van € 744.000, de gerealiseerde baten en lasten hebben uiteindelijk geleid tot een onttrekking van € 207.000. |
De opbrengst van de rioolheffing is deels gebaseerd op het waterverbruik. Bij verbruik van meer dan 250 m³ wordt de gebruiker van een perceel aangeslagen. In het tweede half jaar van 2019 is van de PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland informatie ontvangen over het waterverbruik over 2018 en 2019. Op basis van deze informatie zijn voor het belastingjaar 2018 nog aanslagen opgelegd. Dit werkt ook door in de aanslagen over 2019. Verder is het aantal aansluitingen in 2019 iets hoger dan geraamd. |
Lasten |
De voorbereiding en aanbesteding van de raamovereenkomst herstelmaatregelen riolering hebben meer tijd in beslag genomen dan voorzien. Als gevolg hiervan is de afweging gemaakt om de werkzaamheden vanwege weersomstandigheden niet meer aan het eind van het jaar in uitvoering te nemen. |
Er zijn meer herstelmaatregelen nodig geweest voor het onderhoud van gemalen. |
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Cocensus moet worden verdeeld over meerdere beleidsdoelen. Op basis van een opgave van Cocensus wordt er minder toegerekend aan de heffing en inning van de rioolheffing. Hier tegen over staat een nadeel bij de heffing en inning van de algemene belastingen in het overzicht Algemene dekkingsmiddelen, onderdeel A. |
Beleidsdoel D
Tabel 57
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Vergoeding straatwerk | 165 |
Overig | 6 |
Totaal Baten | 171 |
Lasten | |
Voorziening achterstallig onderhoud verhardingen | -5.584 |
Onderhoud verhardingen | -593 |
Gladheidsbestrijding | -224 |
Schades openbare buitenruimte | -68 |
verwijderen graffiti | 68 |
Onderhoud Calatravabruggen | 52 |
Overig | 8 |
Totaal Lasten | -6.341 |
Baten |
---|
Er is sprake van € 165.000 aan opbrengsten op straatwerk door nutsbedrijven die graafwerkzaamheden verrichten in de gemeentelijke grond. Dit betreft vergoedingen die de nustbedrijven betalen voor het herstellen van de schade die ontstaat bij uitvoering van hun werkzaamheden in de openbare ruimte. |
Lasten |
De storting in de voorziening achterstallig onderhoud verhardingen is op grond van een stellige uitspraak van de commissie BBV verplicht, op het moment dat er als gevolg van het achterstallig onderhoud sprake is van kapitaalvernietiging en/of onveilige situaties. Bij de actualisatie van de beheerplannen openbare ruimte is gebleken dat hier sprake van is. Om te bepalen bij welke wegen/wegvakken sprake is van achterstallig onderhoud die vallen onder de categorieën veiligheid en/of kapitaalvernietiging is gebruik gemaakt van de richtlijnen van het CROW. |
Door toenemende achterstanden in het (groot) onderhoud van verhardingen stijgen de uitgaven voor klein onderhoud om de veiligheid te waarborgen. |
Voor gladheidsbestrijding is sprake van € 256.000 aan variabele kosten in de periode november/december 2019, daar tegenover staat lagere vaste kosten van € 32.000. |
Alle gemeentelijke objecten worden vrij van graffiti gehouden. Dit jaar is sprake van een lager aantal graffiti afbeeldingen welke verwijderd zijn. |
Er is sprake van € 68.000 aan schades aan door ons beheerde objecten in de openbare ruimte. Inkomsten en uitgaven met betrekking tot schades lopen van jaar tot jaar uiteen, afhankelijk van het aantal veroorzaakte en verhaalbare schades. |
Voor het onderhoud aan de Calatravabruggen is een reserve ingesteld. Vanuit deze reserve wordt het onderhoud bekostigd. Deze onderhoudskosten variëren van jaar tot jaar, afhankelijk van de noodzakelijke werkzaamheden. |
Beleidsdoel E
Tabel 58
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | |
---|---|
Baten | |
Het Groene Schip | 113 |
Dwangsom | 96 |
Overig | -25 |
Totaal Baten | 184 |
Lasten | |
Omgevingsdienst | -291 |
Handhaving en toezicht | 140 |
Overig | 0 |
Totaal Lasten | -151 |
Baten |
---|
In november 2007 heeft een aantal partijen (Afvalzorg NV, de voormalige gemeente |
Wij hebben meerdere dwangsommen opgelegd. Deze waren niet geraamd en leiden daarom tot een voordeel van € 96.000. |
Lasten |
De voorlopige eindafrekening van de OD NKZG over 2019 geeft een nadeel van € 291.000. De belangrijkste oorzaken van de hogere kosten zijn de stijging van het aantal bedrijven en een wijziging in de categorisering van agrarische bedrijven waarvoor meer inzet benodigd is dan voorheen. |
Op het gebied van handhaving en toezicht hebben we een kostenbesparing gerealiseerd door meer taken zelf uit te voeren in plaats van uit te besteden, bijvoorbeeld bij het verwijderen van fietswrakken. Tevens hebben we getracht bij uit te besteden werkzaamheden goedkoper in te kopen. Dit heeft geresulteerd in een voordeel van € 140.000. |
Reserves
Tabel 59
Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting | Begroting | Werkelijk | Verschil |
---|---|---|---|
Onttrekking | |||
Calatravabruggen | 136 | 84 | -52 |
Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR) | 132 | 131 | 0 |
Openbare ruimte | 43 | 43 | 0 |
Totaal Onttrekking | 310 | 258 | -52 |
Storting | |||
Openbare ruimte | 20 | 20 | 0 |
Totaal Storting | 20 | 20 | 0 |