Een schone, duurzame, hele en veilige openbare ruimte.
Onze doelstelling voor de fysieke leefomgeving is een schone, duurzame, hele en veilige openbare ruimte. Wij streven ernaar de kwaliteit van de fysieke leefomgeving op duurzame wijze, meerjarig in stand te houden en deze waar nodig te verbeteren. Dit alles tegen zo laag mogelijke en maatschappelijk acceptabele kosten en binnen de kaders van de wettelijke bepalingen.
Wij hebben de beheerplannen voor de Fysieke Leefomgeving geactualiseerd. Deze worden in het eerste kwartaal van 2020 aangeboden aan de raad.
Wij passen duurzaamheid en innovaties toe bij het onderhoudsproces, onder andere door het gebruik van duurzame materialen, het inzamelen van grondstoffen en het klimaatbestendig maken van het watersysteem en de leefomgeving.
Het gebruik van de openbare ruimte is niet los te zien van de maatschappelijke context. Daarom richten wij ons bij het beheer ervan zoveel mogelijk op de belevingswereld van inwoners en ondernemers, door beeldkwaliteit te hanteren, inwoner- en gebiedsgericht te werken en maatwerk te leveren.
Voor wat betreft de fysieke omgeving zijn de volgende areaalgegevens noemenswaardig.
Tabel 49
Kengetallen | 20181 | 2019 |
---|
Bomen 2 | 92.650 stuks | 90.516 stuks |
Groenvlakken (gras en beplanting) 3 | 10,5 km2 | 11.4 km2 |
Kunstwerken (bruggen, tunnels, kademuur, enz.) | 649 stuks | 727 stuks4 |
Openbare Verlichting (lichtpunten) | 40.458 stuks | 41.777 stuks |
Riolering lengte vrijverval riool 5 | 831,1 km | 863 km |
Riolering lengte mechanisch riool | 148,4 km | 184 km |
Verhardingen gesloten (asfalt) | 3,8 km2 | 4,0 km2 |
Verhardingen open (bestrating) | 4,7 km2 | 4,9 km2 |
Speelplekken | 651 | 692 |
Verkeersregelinstallaties | 69 stuks | 73 stuks |
Verbonden partijen
De verbonden partijen voor het programma Kwaliteit Fysieke Omgeving zijn de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, Meerlanden Holding NV en De Waterwolf Dienstverlening Buitenruimte BV.
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied
De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) voerde in onze opdracht taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht. De financiering van de OD NZKG vindt plaats op grond van de methodiek van prestatiegerichte financiering (PGF). Deze systematiek biedt meer transparantie, waardoor meer inzicht ontstaat in de kwaliteit en kwantiteit van de producten die de OD NZKG aan ons levert. De OD NZKG heeft kengetallen opgebouwd en werkpakketten omschreven. Die kengetallen zijn, in relatie tot het uniforme uitvoeringsniveau en de daaraan gerelateerde uren/kosten, in de jaren 2017 en 2018 gevalideerd. Die validatie is in 2019 afgerond en de algemene conclusie luidt dat de kengetallen bruikbaar en valide zijn.
Meerlanden
Meerlanden voerde werkzaamheden uit die vooral betrekking hadden op een schone en veilige openbare ruimte (afvalinzameling, straatreiniging, ongediertebestrijding en verwijderen zwerfafval). De door Meerlanden uitgevoerde gladheidbestrijding was mede gericht op het veilig kunnen gebruiken van de openbare ruimte. Bij de uitvoering van de werkzaamheden heeft Meerlanden veel aandacht besteed aan duurzaamheid op basis van het Programma Circulaire Economie 2016-2020 middels duurzaam afval- en grondstofffenbeheer. Voor de periode 2020-2024 heeft Meerlanden het strategiedocument 'Samen Sneller Circulair' opgesteld waarin de rol van Meerlanden voor de komende periode wordt beschreven als dienstverlener en grondstoffenregisseur.
Daarnaast heeft Meerlanden Social Return toegepast om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt deel te laten nemen aan het arbeidsproces.
Met ingang van 2019 hanteert Meerlanden voor de aandeelhoudende gemeenten uniforme tarieven voor afvalverwijdering. De mogelijkheden zijn onderzocht om ook voor straatreiniging en gladheidbestrijding uniforme tarieven te hanteren. In 2020 wordt dit verder uitgewerkt.
Tijdens de voorbereiding van de uitrol van de nieuwe inzamelsystematiek Van Afval- naar Grondstofinzameling (VANG) hebben wij een onvoorziene en aanzienlijke stijging van de kosten gesignaleerd. Wij hebben de mogelijkheden onderzocht om VANG zodanig aan te passen, dat de hoeveelheid restafval wordt gereduceerd en de kosten worden beperkt, waarbij tevens recht wordt gedaan aan de resultaten van het doorlopen participatieproces voor VANG. Meerlanden adviseerde bij deze aanpassing.
De Waterwolf
De Waterwolf zorgde voor het heel en veilig houden van de openbare ruimte door het uitvoeren van diverse onderhoudswerkzaamheden. Dit betrof het groenonderhoud via beeldbestekken, maar ook het afhandelen van meldingen van gebruikers van de openbare ruimte. Via een integrale raamovereenkomst met De Waterwolf, waarin herstel en gepland civieltechnisch onderhoud is opgenomen, hebben wij De Waterwolf gebiedsgericht ingezet. Daarnaast hebben zij het beheer en onderhoud van de gemeentelijke begraafplaatsen verzorgd, de beweegbare bruggen bediend en de besturing van de pontverbinding tussen Rijsenhout en Aalsmeer verzorgd.
De Waterwolf heeft naast reguliere werkplekken voor de uitvoering van het beheer en onderhoud van de openbare buitenruimte een leerwerkplek of (tijdelijke) baan geboden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (Social Return).
Het afgelopen jaar hebben wij een onderzoek laten doen naar het toekomstperspectief van de Waterwolf. Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten is geadviseerd het percentage Social Return voor het groenonderhoud te verlagen naar een marktconform percentage tussen de 2% en 5%.
Relevant beleid
- Beheerkwaliteitplan 2009 (B&W 2009.0019558), geactualiseerd in 2017 (2016.0069196)
- Leidraad Duurzame Inrichting Openbare Ruimte (DIOR) 2014 (2014.0004100)
- Beheerplannen Fysieke Leefomgeving (2015.0027513)
- Visie Boombeleid 2015 (2014.0056392)
- Kadernota Beheer Monumentale en Waardevolle Toekomstbomen 2013 (2013/0000130)
- Kadernota Vervanging en Herplant 2015 (2014.0056392)
- Kadernota Boomveiligheid en Zorgplicht 2015 (2014.0056392)
- Kadernota Beheer en Overlast van bomen 2015 (2015.0053367)
- Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Haarlemmermeer (2011) (2011.0035034) en eerste wijziging (2016.0053740)
- Verordening op de heffing en invordering van rechten voor het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen in de Haarlemmermeer (2015) (2014.0042883)
- Uitvoeringsregeling Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen 2016 (2016.0053740)
- Extra inzet zwerfafval 2017-2023 (2016.0069291)
- Afvalstoffenverordening gemeente Haarlemmermeer 2006 (2006/692096)
- Gladheidsbestrijdingsplan 2017-2020 (2017.0058479)
- Strategische Samenwerkingsagenda Haarlemmermeer-Rijnland 2015-2030, inclusief het Waterplan Haarlemmermeer 2015-2030 (2015.0008009)
- Gemeentelijk Rioleringsplan 2015 tot en met 2019 (2015.0040910)
- Gemeentelijk Rioleringsplan 2015-2020 Haarlemmerliede en Spaarnwoude (RUI15/011)
- Duurzame Openbare Verlichting (2012.0011763)
- Programmatische aanpak Energietransitie Haarlemmermeer (2019.0037699)
- Aanpak ‘Van afval- naar grondstofinzameling' (2018.0030093)
- Nota Bodembeheer gemeente Haarlemmermeer, beleidskader voor grondverzet (2018.0014079)
- Actualisatie Beleidsregel PFOS en PFOA gemeente Haarlemmermeer (2018.0014073)
- Bodemkwaliteitskaart Haarlemmerliede en Spaarnwoude (collegebesluit 866)