Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

Tabel 110 

Algemene informatie

Per januari 2013 nemen wij deel aan de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). De oprichters van de OD zijn de gemeenten Amsterdam, Zaanstad, Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland.
De OD helpt het Noordzeekanaalgebied waarin de dienst opereert veiliger en gezonder te maken en te houden. De primaire doelstelling voor deelname aan de OD is verbetering van de dienstverlening voor bedrijven en uniformering van vergunningverlening en handhaving. Hiervoor is schaalvergroting onontbeerlijk. Wij geven opdracht aan de OD voor de uitvoering van taken die zijn vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst. Het bestuur van de OD bestaat uit een algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.

Programma

Veiligheid en Kwaliteit fysieke omgeving

Beleidsdoelen

A. Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer.

B. Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulp.

E. Haarlemmermeer biedt een gezond leefklimaat.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Eigenaarsrol

Portefeuillehouder Handhaving

Opdrachtgeversrol

Portefeuillehouder Vergunningen

Bestuurlijk belang

Twee leden Algemeen Bestuur, één lid Dagelijks Bestuur

Aandelenbelang

De GR heeft geen aandelen

Financieel belang

De financiële bijdrage van Haarlemmermeer in 2018 bedraagt € 6.872.000 (totaal van alle deelnemers € 43.252.000).

Financiële gegevens

Beginstand 31-12-2017

Eindstand 31-12-2018

Eigen vermogen

€ 5.371.000

€ 3.884.000

Vreemd vermogen

€ 17.691.000

€ 15.970.000

Solvabiliteit ultimo 2018

19,6%

Begroot resultaat 2020

€ 0

Financiële gegevens

Het definitieve resultaat over 2018 is positiever dan de verwachting bij de tweede tertaalrapportage. Door de krapte op de arbeidsmarkt is men niet in staat geweest alle vacatures in te vullen, waardoor de capaciteitskosten lager zijn. Daarnaast is door vrijval van een voorziening het resultaat positiever. De benodigde onttrekking aan de algemene reserve is € 46.000 geworden in plaats van de verwachte € 425.000. Na de onttrekking is het resultaat van de OD NZKG over 2018 nihil.

Voor het programma bouw zijn, ten opzichte van het 2e tertaal, lagere baten gerealiseerd van € 0,2 miljoen. De lasten zijn € 50.000 lager dan verwacht. In de laatste maanden van 2018 heeft de daling van het aantal aanvragen in het product “verbouw” zich vooral in het grootstedelijk gebied doorgezet. Het programma bodem heeft een positief resultaat van € 178.000 over 2018 gerealiseerd ten opzichte van het tweede tertaal. Het resultaat wordt veroorzaakt door sterk hogere volumes op vrijwel alle producten. Wat betreft het programma milieu valt op te merken dat ten opzichte van het tweede tertaal zien er een voordeel op de lasten omdat verschillende vacatures niet zijn ingevuld door de krapte op de arbeidsmarkt. De baten zijn ook iets hoger dan verwacht doordat er meer offertewerkzaamheden zijn afgerond. Hiermee komt het totale resultaat uit op € 341.000 positief. Het programma BRZO kent een positief resultaat van € 27.000. De baten binnen het programma Randvoorwaardelijk zijn conform de begroting. Op de lasten is een klein nadeel gerealiseerd op inhuurkosten (€ 42.000). Het programma Bedrijfsvoering komt uit op een positief resultaat van € 220.000 door de gevormde voorziening werkhervattingskas die vrijvalt.

Eventuele risico’s

De beschikbare weerstandscapaciteit is van voldoende ratio teneinde eventuele risico’s op te vangen. Door economische hoogconjunctuur, welke ook effect heeft op de bouwwereld, stijgt de landelijke vraag naar bouwactiviteiten en derhalve stijgt het aantal vergunningsaanvragen. Als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt is het risico dat de inhuurkosten zullen stijgen. Naast hogere kosten kan dit gevolgen hebben voor de kwaliteit van de diensten. Verschillende aanpassingen van wet- en regelgeving zullen de komende periode volgen. De Omgevingswet, Wet open Overheid, Wet Kwaliteitsborging bouw en de Natuurwet. De inschatting is dat de wijziging in wet- en regelgeving impact kan hebben op de werkzaamheden van de OD NZKG, waaronder een verstoring in de operationele te leveren kwaliteit en personele frictiekosten. De grootste risico’s betreffen de Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging bouw.