Vervoerregio Amsterdam

Tabel 105 

Algemene informatie

De Vervoerregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van vijftien gemeenten in de regio Amsterdam op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en gestart per 1 januari 2017. Het Rijk heeft de regio’s Amsterdam en Rotterdam/Den Haag bij uitzondering de wettelijke status van “vervoerregio” gegeven met behoud van de wettelijke bevoegdheden en middelen (BDU). De belangrijkste taken van de Vervoerregio Amsterdam liggen op het gebied van (regionaal) verkeer en vervoer. De vijftien gemeenten zetten zich onder andere in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. In de samenwerking binnen de vervoerregio spelen deelregio’s een belangrijke rol. Wij maken deel uit van de regio Amstelland-de Meerlanden.

Programma

Mobiliteit

Beleidsdoelen

A. Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

B. De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke Regeling

Eigenaarsrol

Portefeuillehouder Verkeer en vervoer

Opdrachtgeversrol

-

Bestuurlijk belang

Lidmaatschap Dagelijks Bestuur en deelname aan Regioraad. Het aantal leden in de Regioraad voor de gemeente staat in verhouding tot het inwoneraantal van de gemeente.

Aandelenbelang

De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. Elk lid van de Regioraad heeft één stem.

Financieel belang

Deelnemende gemeenten waarborgen de betaling van rente en aflossing van geldleningen aangegaan door de Vervoerregio voor de uitvoering van haar taak. Dit in verhouding tot het inwoneraantal van de deelnemende gemeente.

Financiële gegevens

Beginstand 31-12-2017

Eindstand 31-12-2018

Eigen vermogen

€ 1.264.197

€ 795.977

Vreemd vermogen

€ 287.516.613

€ 337.241.392

Solvabiliteit ultimo 2018

0,2 %

Begroot resultaat 2020

€ 0

Financiële gegevens

De financiële gegevens 2018 zijn afgeleid uit het jaarverslag 2018. Het jaarverslag 2019 is nog niet beschikbaar. De Vervoerregio wordt sinds 1 januari 2017 direct bekostigd uit de Brede Doeluitkering (BDU) van het rijk. Vanuit gemeente Haarlemmermeer wordt geen financiële bijdrage gedaan.

Eventuele risico’s

Geen materiële risico's.