Beleidsdoel D: Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Voor gemeentelijke wegen, straten en pleinen streven wij ernaar dat deze goed begaanbaar, schoon, heel en veilig zijn. Hieronder vallen ook civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties (VRI’s). Het streven hierbij is dat de staat van onderhoud, de netheid en de veiligheid van het hele areaal op niveau blijven. Hierbij is sprake van een integrale en vraaggestuurde benadering van beheren en onderhouden. Niet alleen technische gegevens (inspectiegegevens) spelen hierbij een rol, maar ook de waardering van gebruikers via het meldingensysteem openbare ruimte (MOB).
Daarnaast verduurzamen wij deze onderdelen verder door het gebruik van duurzame materialen en het toepassen van energiebesparende, innovatieve technieken en werkwijzen die leiden tot een CO2- reductie.
Goed begaanbare wegen betekent ook het toepassen van gladheidsbestrijding in de winter. Hierbij zoeken wij naar een evenwicht tussen kwaliteit, veiligheid en kosten, waarbij het zoutgebruik en de belasting van het milieu door zout zoveel mogelijk beperkt blijven.
Tabel 52
Programma / Omschrijving | Eenheid | Bron | Metingen1 | Streefwaarden/ prognose | |
---|---|---|---|---|---|
2016 | 2018 | 2018 | |||
Kwaliteit van alle verharding, CROW normering | % goed/zeer goed | GisiB | 72,2% | 68,7% | >72% |
Kwaliteit van gesloten verharding (asfaltwegen), CROW normering | % goed/zeer goed | GisiB | 83% | 77,6% | >83% |
Kwaliteit van open verharding (kllinkerverharding, trottoirs, CROW normering | % goed/zeer goed | GisiB | 64% | 61,2% | >65% |
- Metingen vinden tweejaarlijks plaats.
Activiteiten
01. Het op duurzame wijze beheren en onderhouden van wegen, straten, pleinen. |
02. Het beheren, onderhouden en verder verduurzamen van de civieltechnische kunstwerken. |
03. Het schoonhouden van straten. |
04. Het beheren, onderhouden en verduurzamen van openbare verlichting. |
05. Het duurzaam beheren en onderhouden van de VRI’s. |
06. Het op duurzame en efficiënte wijze bestrijden van gladheid. |
Toelichting
01. Het op duurzame wijze beheren en onderhouden van wegen, straten, pleinen
De gemeentelijke wegen, straten en pleinen hebben wij onderhouden aan de hand van inspectiegegevens en meldingen. Uit de inspectie van 2018 blijkt dat 69% van de verhardingen op grond van de CROW-normering voldoende is (goed of zeer goed) De overige 31% van het areaal is matig (8%) of onvoldoende (23%). Dit betekent dat voor 23% van de verhardingen binnen 1 tot 2 jaar maatregelen nodig zijn. Hiervan is 21% achterstallig, wat betekent dat de maatregelen al uitgevoerd hadden moeten zijn. De verhardingen die matig van kwaliteit zijn voldoen nog wel aan de normen, maar hier is binnen drie tot vijf jaar onderhoud nodig.
Deze resultaten laten zien dat het areaal verhardingen veroudert. Vanuit het verleden kent het areaal perioden van sterke groei, waardoor zich nu een piek voordoet in groot onderhoud (leeftijd 20 jaar) en een piek in vervangingen (leeftijd vanaf 50 jaar).
De inspectiegegevens laten zien dat vooral de staat van de open verhardingen achterblijft. Op grond van deze resultaten hebben wij extra aandacht besteed aan het onderhoud van open verhardingen (stoepen en straten). Wij stellen voor verhardingen een voorziening in, om op grond van de criteria veiligheid en kapitaalvernietiging de achterstalligheid in te lopen.
Vanuit de Vernieuwing Openbare Ruimte (VOR) 3 hebben wij diverse wegen vervangen, zoals de Weteringweg in Weteringbrug, Burgerveen, Leimuiderbrug en Rijsenhout, de Domineeslaan en de Koekoekslaan in Badhoevedorp.
02. Het beheren, onderhouden en verder verduurzamen van de civieltechnische kunstwerken
Voor het onderhouden van civieltechnische kunstwerken hanteerden wij op basis van inspectieresultaten deels een conditiegestuurde benadering en deels een risicogestuurde aanpak. Dit houdt in dat wij de beschikbare middelen daar hebben ingezet waar deze nodig waren op basis van de onderhoudstoestand. Wij hebben de kunstwerken verduurzaamd door het toepassen van onderhoudsarme, levensduurverlengende, innovatieve materialen, zoals composiet, hoge dichtheidsbeton en betonproducten gemaakt van gerecyclede reststoffen.
Wij hebben een aantal kunstwerken vanuit VOR 2 en VOR 3 vernieuwd, waaronder de kunstwerken Hoofdvaart/Bennebroekerweg/Bennebroekertocht.
03. Het schoonhouden van straten
Wij hebben de straten schoongehouden op beeldkwaliteit. Voor het bestrijden van onkruid op verhardingen hebben wij een combinatie van machinaal vegen, mechanische onkruidbeheersing, thermische onkruidbeheersing en handmatige inzet toegepast. Wij hebben geconstateerd dat de aannemer op het gebied van onkruidbeheersing niet in alle opzichten aan het gestelde beeld kon voldoen. Wij zijn samen met Meerlanden en andere gemeenten een onderzoek gestart naar onkruidbestrijding op verhardingen om te komen tot een goede balans tussen prestaties en kosten.
04. Het beheren, onderhouden en verduurzamen van openbare verlichting
Wij hebben de openbare verlichting (OVL) onderhouden en verder verduurzaamd. Door het op grote schaal toepassen van LED lichtbronnen voldoen wij in 2020 aan het landelijke Energieakkoord uit 2013, met daarin onder andere afspraken over de vermindering van de emissie van CO2. Alle nieuw geplaatste lichtbronnen (circa 3.000) hebben wij voorzien van LED-verlichting en een nieuw standaard dimregime, waardoor er tussen 00:00 uur en 05:00 uur nog meer gedimd wordt. Wij hebben het energieverbruik gemonitord en het verouderde schakelsysteem voor het in- en uitschakelen van de OVL vervangen door een nieuw schakelsysteem, waardoor wij meer energie kunnen besparen. Uit onderzoek bleek dat het op afstand bedienen van OVL-kasten op dit moment niet kostenefficiënt is. Wij hebben een nieuw softwaresysteem aangeschaft, waarmee wij in 2020 sneller meldingen van inwoners kunnen afhandelen door een betere afstemming met de aannemer.
05. Het duurzaam beheren en onderhouden van de VRI’s
Bij het beheer van verkeersregelinstallaties (VRI’s) passen wij innovatieve technieken toe om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en de uitstoot van CO2 te beperken. Voorbeelden zijn thermische camera’s en wachttijdvoorspellers voor het langzaam verkeer. Door deze toepassingen wordt geen onnodig groen gegeven en nemen de wachttijden bij de VRI's af. Een ander voorbeeld is een proef met aftellers bij de VRI op de kruising IJweg/Bennebroekerweg. Het gemotoriseerd verkeer kan hierdoor zien wanneer de VRI groen licht geeft, waardoor de volledige groentijd van de VRI kan worden benut. De resultaten van de proef volgen in 2020.
Wij hebben samen met de provincie Noord-Holland en de omliggende gemeenten in het kader van het programma ‘Slimme en Duurzame Mobiliteit’ van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu meegewerkt aan de proef met de ombouw van VRI’s tot intelligente VRI’s (IVRI). Dit zijn VRI’s die voertuigen op een grote afstand herkennen en inspelen op het actuele verkeersbeeld, door prioriteit te geven aan groepen weggebruikers als nood- en hulpdiensten, openbaar vervoer, fietsers of zwaar vrachtverkeer. De ombouw van de eerste vier VRI’s op de kruisingen Fokkerweg/Koolhovenlaan, Fokkerweg /Boeingavenue/Beechavenue, Taurusavenue/Rijnlanderweg en Bennebroekerweg/Rijnlanderweg is wat betreft hardware afgerond. Nadat ook de software is aangepast, kunnen wij de mogelijkheden van IVRI’s testen op kosten en baten.
06. Het op duurzame en efficiënte wijze bestrijden van gladheid
Bij het bestrijden van gladheid zijn wij terughoudend omgegaan met het gebruik van zout en hebben wij biozout gebruikt, een 100% biologisch en duurzaam wegenzout. Eigen meetpunten maakten het mogelijk om gerichter te strooien. Alle strooiwagens zijn inmiddels voorzien van een strooimanagementsysteem, waarmee data over strooiacties worden geregistreerd. Wij hebben vier strooiwagens voorzien van routebegeleiding en automatisch strooien, waarbij de hoeveelheid zout wordt aangepast aan het type weg. De winter van 2018/2019 was onvoldoende streng om conclusies te trekken uit de proef met sproeien op wegen om gladheid te bestrijden.