Vervoerregio Amsterdam
Tabel 118
Algemene informatie | De Vervoerregio Amsterdam (VRA) is een samenwerkingsverband van 14 gemeenten in de regio Amsterdam op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en gestart per 1 januari 2017. Het Rijk heeft de regio’s Amsterdam en Rotterdam/Den Haag bij uitzondering de wettelijke status van “vervoerregio” gegeven met behoud van de wettelijke bevoegdheden en middelen. De belangrijkste taken van de Vervoerregio Amsterdam liggen op het gebied van (regionaal) verkeer en vervoer. De 14 gemeenten zetten zich onder andere in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. In de samenwerking binnen de vervoerregio spelen deelregio’s een belangrijke rol. Wij maken deel uit van de regio Amstelland-Meerlanden. | ||
Programma | Mobiliteit | ||
Beleidsdoelen | A. Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer. B. De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling | ||
Eigenaarsrol | Portefeuillehouder Verkeer en vervoer | ||
Opdrachtgeversrol | - | ||
Bestuurlijk belang | Lidmaatschap Dagelijks Bestuur (vicevoorzitter) en deelname aan Regioraad. Het aantal leden in de Regioraad voor de gemeente staat in verhouding tot het inwoneraantal van de gemeente. | ||
Aandelenbelang | De VRA is aandeelhouder van GVB Holding NV. Er zijn alleen bestuurlijke consequenties. De VRA heeft zeggenschap in een tweetal BV’s onder de GVB Holding NV, waarin de veertien deelnemende gemeente 1% prioriteitsaandeel hebben. Als aandeelhouder loopt de VRA geen financieel risico. | ||
Financieel belang | Deelnemende gemeenten waarborgen de betaling van rente en aflossing van geldleningen aangegaan door de vervoerregio voor de uitvoering van haar taak. Dit in verhouding tot het inwoneraantal van de deelnemende gemeente. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2021 | 31-12-2022 |
---|---|---|---|
Eigen vermogen | € 221.863 | € 19.000 | |
Vreemd vermogen | € 331.131.005 | € 399.433.055 | |
Solvabiliteit | 0,1 % | 0,0% | |
Begroot resultaat 2023 | Nog niet bekend | ||
Bijdrage in 2023 | € 0 | ||
Financiële toelichting | De financiële gegevens zijn gebaseerd op de jaarstukken 2022. De Vervoerregio is bij het realiseren van haar doelstellingen grotendeels afhankelijk van de wegbeheerders en externe factoren. In 2023 zijn projecten opgenomen, die vanwege verschillende redenen in 2022 niet tot uitgaven hebben geleid en zijn doorgeschoven. De Vervoerregio wordt direct bekostigd uit de brede doeluitkering (BDU) van het Rijk. Als een deel van de jaarlijkse ontvangen gelden niet geheel worden ingezet, dan worden deze gereserveerd om in de daaropvolgende jaren aan te wenden. De middelen die dit jaar worden doorgeschoven zijn al bestemd (onder andere toegezegde bijdragen, opdrachten en contracten). | ||
Eventuele risico's | De risico's zijn afdoende beschreven in de risicoparagraaf inclusief de beheersmaatregelen. | ||
Overige informatie/website |