Beleidsdoel D: Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Inwoners hebben recht op een bestaansminimum. Het is aan de overheid om daarin te voorzien als inwoners hier (tijdelijk) niet zelf toe in staat zijn. Dit is vastgelegd in de Participatiewet. Deze wet wordt in medebewind door de gemeente uitgevoerd. Een uitkering wordt verstrekt als een inwoner niet beschikt over (voldoende) middelen om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te kunnen voorzien. De Participatiewet is het wettelijk kader. Wij voorzien inwoners van een bestaansminimum als zij hier zelf (tijdelijk) niet toe in staat zijn. Daarnaast ondersteunen en begeleiden we deze inwoners bij het vinden en behouden van duurzaam werk. Dit begint bij een zorgvuldig toegangsproces waarna we de juiste toeleiding naar werk, opleiding of participatieplek kunnen inzetten.

Het minimabeleid is voor inwoners die van een laag inkomen of van een uitkering moeten rondkomen. Hiermee zorgen we ervoor dat inwoners met weinig financiële middelen in hun primaire levensbehoeften kunnen voorzien en kunnen deelnemen aan de samenleving, door bijvoorbeeld mee te doen aan sport- of muziekactiviteiten.

Activiteiten

01. Garanderen van bestaanszekerheid door het rechtmatig en tijdig verstrekken van uitkeringen

02. Handhaving Participatiewet

03. Uitvoeren van het minimabeleid

04. Bieden van schuldhulpverlening

Toelichting

01. Garanderen van bestaanszekerheid door het rechtmatig en tijdig verstrekken van uitkeringen

We hebben alle uitkeringsaanvragen binnen de wettelijke termijn van acht weken afgehandeld. Daarnaast vond controle op rechtmatigheid plaats en werd het uitkeringsbestand steekproefsgewijs gecontroleerd, of als de situatie daartoe aanleiding gaf. Bij de aanvraag was er oog en aandacht voor de financiële omstandigheden van onze inwoners. Indien noodzakelijk verstrekten we voorschotten, om te voorkomen dat er bijvoorbeeld schulden ontstaan. Inwoners wezen we op de mogelijkheid van het aanvragen van bijzondere bijstand en informeerden we over andere mogelijkheden van (landelijke) financiële ondersteuning en de mogelijkheid van schuldhulpverlening.

We hebben te maken gekregen met werkzaamheden die voortvloeien uit de Tozo (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers), de toeslagenaffaire en de energietoeslag. Bij de Tozo ging dit met name om terug- en invorderingsactiviteiten. Bij de gedupeerden van de toeslagenaffaire waren we verantwoordelijk voor de nazorg voor inwoners. Voor de energietoeslag hadden we te maken met zowel aanvragen energietoeslag 2022 als de ambtshalve toekenningen voor 2023. Er waren 3.558 ambtshalve toekenningen voor de doelgroepen uitkeringsgerechtigden en de aanvragers van energietoeslag 2022 die in 2023 wederom onder de inkomensgrens vielen.

02. Handhaving Participatiewet

Handhaving in het kader van de Participatiewet omvatte alle handelingen die ertoe doen om de naleving van de voorwaarden verbonden aan een uitkering te bevorderen. Fraude moest worden voorkomen, bestreden en ontmoedigd.

03. Uitvoeren van het minimabeleid

Wij stimuleerden en ondersteunden inwoners met een minimuminkomen om deel te nemen aan voorzieningen die gericht zijn op maatschappelijke participatie. Hiervoor hebben we (bijzondere) bijstand verstrekt. Om de toegang tot de bijzondere bijstand zo eenvoudig mogelijk te maken, werkten we met de tool ‘Bereken Uw Recht’ (BUR). Door de toegang laagdrempelig te houden, wilden wij het ‘niet-gebruik’ terugdringen.
Voor inwoners met een zorgbehoefte hadden we de collectieve aanvullende zorgverzekering (gemeentepolis). Zij konden een tegemoetkoming aanvragen voor de maandelijkse premie van een gemeentepolis. Daarnaast konden inwoners die al drie jaar of langer een laag inkomen hebben een individuele inkomenstoeslag aanvragen.

Het is van groot belang dat volwassenen en kinderen zich kunnen ontwikkelen en mee kunnen doen in de samenleving, ook wanneer er in het huishouden sprake is van een laag inkomen of problematische schulden. Hiervoor hebben we Haarlemmermeer Doet Mee! Volwassenen en het Kindpakket. Het Kindpakket bestaat uit vier regelingen: een tegemoetkoming voor schoolspullen, bijles, laptopregeling en Jong Haarlemmermeer Doet Mee! De inkomensgrens voor het Kindpakket is eenmalig verhoogd van 120% naar 130% van het wettelijk sociaal minimum (2022.0002600).

04. Bieden van schuldhulpverlening

Wij waren verantwoordelijk voor het aanbieden van schuldhulpverlening aan onze inwoners. Daarbij ging het niet alleen om hulp bij het wegnemen van de financiële problemen en problematische schulden, maar ook de oorzaken daarvan. Door vroegsignalering en preventie probeerden we te voorkomen dat inwoners een beroep moeten doen op schuldhulpverlening. We hebben 499 inwoners geholpen met schuldhulpverlening. Daarnaast zijn er ook 53 meldingen van vroegsignalering geweest, waarvan er 48 succesvol zijn geholpen. Ook hebben 115 inwoners hulp geaccepteerd na een melding uit het project 'Vroeg eropaf'. We hebben een onderzoek laten uitvoeren naar de toekomstige inrichting van de schuldhulpverlening (10178897). Het voorkeursscenario is dat we de intake, stabilisatie en het nazorg traject zelf gaan uitvoeren.

Daarnaast zijn we een ketenoverleg ‘Schuldhulpverlening en Financiële begeleiding’ gestart. Hier sloten gecontracteerde partijen en vrijwilligersorganisaties bij aan.