Beleidsdoel C: Onze inwoners zijn economisch zelfstandig.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

De Participatiewet is het wettelijke kader waarbinnen we sturen op uitstroom naar werk en het voorkomen van oneigenlijk gebruik van uitkeringen. Dit doen we door het versterken van het toegangsproces, de toeleiding naar werk en/of meedoen in de samenleving, handhaving en debiteurenbeheer.

Onze aanpak is erop gericht onze inwoners waar mogelijk naar duurzaam werk te begeleiden. Zo dragen we bij aan een vermindering van het aantal personen dat een uitkering ontvangt. Indien nodig werken we hiervoor samen met marktpartijen. Het arbeidsmarktbeleid en onze re-integratieactiviteiten sluiten op elkaar aan. De inzet is dat inwoners met een bijstandsuitkering bij voorkeur blijvend werk vinden in sectoren die een tekort aan arbeidskrachten kennen. Wij werken regionaal samen waar dit verplicht of wenselijk is. Personen die (nog) niet in staat zijn te werken ondersteunen wij door hen te begeleiden naar vrijwilligerswerk of activiteiten waardoor zij (blijven) meedoen aan de samenleving.

Activiteiten

01. Re-integratie en begeleiding naar werk

02. Participatie (meedoen) in de samenleving

03. Begeleiding mensen met een arbeidsbeperking naar werk

04. Werkgeversservicepunt en samenwerking arbeidsregio Groot-Amsterdam

05. Inburgering

Toelichting

01. Re-integratie en begeleiding naar werk

Ook dit jaar was de insteek om de juiste balans te houden in de ondersteuning van de diverse groepen inwoners. We hielden rekening met de mogelijkheden, onmogelijkheden en de mate van belastbaarheid van de inwoner. Dit maatwerk begint met een uitgebreide intake voor het bepalen van de uitgangspositie waarna in samenspraak met de inwoner een passend traject is ingezet.
Voor sommigen was het voldoende dat zij via het Werkgeversservicepunt beschikbare vacatures kregen aangereikt, anderen boden we onze eigen sollicitatietraining aan of een heroriëntatie op werk in een andere branche.
Hiervoor zijn trainingen, opleidingen of omscholingstraject ingezet, waarbij we ook nadrukkelijk gebruik maakten van het regioaanbod. Met de grote tekorten aan personeel zijn (om)scholingstrajecten naar kansrijke branches steeds belangrijker geworden. In 2023 konden meer dan 60 inwoners een traject volgen door de inzet van regionale middelen.

02. Participatie (meedoen) in de samenleving

Voor de personen die al langere tijd een bijstandsuitkering hebben, continueerden we onze begeleiding. We stimuleerden parttime werk en begeleidden bepaalde groepen zoals 50+ers, alleenstaande ouders en statushouders. Hiervoor zijn (taal)trainingen, opleidingen, maatwerktrajecten en tijdelijke begeleiding op de werkvloer ingezet. Ook is nadrukkelijk gebruik gemaakt van de Social Return on Investment (SROI) verplichtingen van door ons gecontracteerde aanbieders, om inwoners aan werk te helpen. Van de 385 inwoners die in 2023 zijn uitgestroomd uit de bijstand, was de uitstroomreden voor 200 inwoners dat zij werk hebben gevonden. We boden activeringstrajecten en begeleiding naar vrijwilligerswerk aan personen die (nog) niet toe zijn aan trajecten gericht op werk. Wij verleenden aan een beperkte groep inwoners die door grote sociaal/psychische belemmeringen of die door hun leeftijd en gebrek aan recente werkervaring niet aan het werk kwamen een ontheffing van de sollicitatieplicht. Wij zetten voor deze inwoners in op meedoen aan de samenleving.

03. Begeleiding mensen met een arbeidsbeperking naar werk

AM match bediende de doelgroep die tot 70% van het wettelijk minimumloon kan verdienen, de doelgroep van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en personen die (voorlopig) alleen in een beschutte omgeving kunnen werken. De organisatie is de uitvoeringsorganisatie van de Wet banenafspraak en werkte samen met de partners binnen de Arbeidsmarktregio Groot- Amsterdam. Belangrijke opdracht was het in beeld krijgen van de totale doelgroep (mensen met een arbeidsbeperking) nu en in de toekomst. Hoe kunnen we deze groepen vinden en met welke dienstverlening ondersteunen we deze inwoners het beste. In gezamenlijke werksessies van de GR gemeenten en AM match hebben we onderzocht hoe we tot harmonisatie van dienstverlening konden komen voor deze inwoners. Vanuit de gemeente blijven wij regie houden op de trajecten bij AM match. Daarnaast verzorgde de gemeente het Loonkostensubsidie (LKS) traject wanneer inwoners een baan krijgen met LKS.

04. Werkgeversservicepunt en samenwerking arbeidsregio Groot-Amsterdam

Gezamenlijk trokken gemeenten, sociale partners en private partijen in de arbeidsmarktregio op om de uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te gaan. Hiertoe is een strategische agenda bestuurlijk vastgesteld om de komende jaren te werken aan vier thema’s namelijk:

  • krapte op de arbeidsmarkt;

  • mismatch op de arbeidsmarkt;

  • inclusieve arbeidsmarkt;

  • een leven lang leren.

Binnen het Regionaal Werkcentrum (RWC) was de samenwerking gericht op het aan het werk houden van mensen en het voorkomen van doorstroming naar een uitkering. Het RWC bevorderde ook de mobiliteit binnen sectoren en ontwikkelde zich tot duidelijk aanspreekpunt voor ondernemers. In ons regionaal mobiliteitsteam zijn individuele werkzoekenden begeleid. Deze ondersteuning is voorafgaand aan de ondersteuning die mensen krijgen wanneer ze in een uitkeringssituatie (Werkloosheidswet of bijstand) komen. Deze dienstverlening werd in onze regio vooral uitgevoerd door het UWV en gemeenten gekoppeld aan het RWC. Ook het onderwijs was een belangrijke samenwerkingspartner. Binnen de arbeidsmarktregio werd hard gewerkt aan een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Deze gebundelde krachten maakten het mogelijk dat we sneller, flexibeler en krachtiger hebben ingespeeld op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarkt. Vraag, aanbod en onderwijs wisten elkaar op de arbeidsmarkt beter te vinden zodat personen opgeleid worden voor sectoren waarin werk is.

05. Inburgering

Sinds 1 januari 2022 zijn we volledig verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet inburgering 2021. We voerden met elke inburgeringsplichtige een brede intake uit en stelden een plan inburgering en participatie (PIP) op. Het PIP is een persoonlijk plan waar de afspraken en doelstellingen in staan vastgelegd. Ons doel is dat inburgeringsplichtigen zich thuis voelen in Haarlemmermeer, de weg kennen, de Nederlandse taal op het voor hun hoogst haalbare niveau beheersen, binnen drie jaar inburgeren en volwaardig deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Elke inburgeringsplichtige volgde een leerroute voor taal en/of onderwijs. Naast taal en onderwijs, werden er ook cursussen aangeboden voor de Participatieverklaring, budgetcoaching, Eurowijzer en maatschappelijke begeleiding in het algemeen. De begeleiding van inburgeringsplichtigen was maatwerk en korte lijnen met samenwerkingspartners was belangrijk. We hebben daarom een structureel ketenoverleg georganiseerd met de coördinatoren en projectleiders van de samenwerkingspartners. Daarnaast zijn we twee keer per jaar samengekomen met de vrijwilligers van VluchtelingenWerk om casuïstiek en ontwikkelpunten te bespreken. De resultaten hiervan zijn eind januari in een informatieve bijeenkomst aan de raad gepresenteerd.