Beleidsdoel B: Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

De gemeente Haarlemmermeer staat voor grote ruimtelijke opgaven. In de Omgevingsvisie Haarlemmermeer 2040 en de verdichtingsvisie wordt onder meer uitgegaan van binnenstedelijke woningbouwopgaven in Hoofddorp, Nieuw-Vennep en Badhoevedorp. Ook de opgaven die samenhangen met de 'Versnelling Woningbouw' in Lisserbroek, Cruquius, Nieuw-Vennep West en Hoofddorp Noord zijn groot. Tenslotte is er de transformatieopgave van kantoren- en bedrijventerreinen in Beukenhorst-West (Hyde Park), Hoofddorp-Noord en Pionier-Bolsterrein in Nieuw-Vennep. Daarnaast zijn er andere grote projecten zoals de ontwikkeling van bedrijvenparken aan de oostzijde van Haarlemmermeer en de ontwikkeling van PARK21.

Activiteiten

01. Realiseren van woningbouwprojecten

02. Realiseren van kantoren- en bedrijventerreinen

03. Realiseren van groen- en recreatieprojecten

04. Regie op de energie-infrastructuur

05. Regie op de energietransitie

Toelichting

01. Realiseren van woningbouwprojecten

Eén van onze grootste uitdagingen voor de komende jaren is het realiseren van een meer divers woningbestand en het bouwen van betaalbare woningen. Tot 2040 willen we minimaal 20.000 woningen bouwen, waarvan meer dan 3.000 in de periode 2022-2026. We geven daarbij prioriteit aan het bouwen van betaalbare en sociale huur- en koopwoningen voor starters en jonge gezinnen, zodat de doorstroming bevorderd wordt. Bij de bouwplannen kiezen we voor behoud van het landelijke karakter in de kleine dorpen, voor verdichting in Nieuw-Vennep en verstedelijking in Hoofddorp.
Momenteel realiseren we in totaal ongeveer 100 (deel)projecten, waarvan de meeste in Hoofddorp, zoals Tudorpark en Hyde Park. In Nieuw-Vennep realiseren we woningen in het Pionier-Bols terrein en in de Nieuw Kom en in Cruquius Wickevoort. En in de overige delen van de gemeente zijn er meerdere kleinschalige projecten.
Wij pakken de komende jaren door met woningbouwopgave. Daarvoor maken we plannen voor toekomstige projecten en wordt gestart met woningbouw in onder meer Lincolnpark, Rooseveltpark, Victoriapark, Lisserbroek, Badhoevedorp, Spoorzone Hoofddorp, Hoofddorp Stadscentrum en Hoofddorp Noord. In de Investeringsstrategie Schaalsprong wonen hebben we dit onze focus genoemd. Ook hebben we de zogeheten potentiegebieden benoemd: dit zijn Nieuw-Vennep West, Cruquius Zwaanshoek en Post van Krayenhof (Cruquiu- Bennebroekerdijk) en tweede fases in Spoorzone en Lisserbroek. We monitoren scherp of de landelijk zichtbare bouwcrisis in onze gemeente ook gevolgen heeft. We zien dat deze, ondanks dat onze gemeente deze dip ook zeker niet bespaard blijft, vooralsnog niet zo sterk is dat er grootschalige actie nodig is. De eenmalig landelijk beschikbare Startbouwimpuls subsidie, die in 2023 in het leven geroepen is voor de ondersteuning van projecten die geraakt zijn door de bouwcrisis, is aan twee projecten binnen onze gemeente (Bolskwadrant en Hyde Park blok 21) toegekend.

02. Realiseren van kantoren- en bedrijventerreinen

Het afgelopen jaar is de nieuwe Koers Werklocatiemarkt (7963359) vastgesteld door de raad. Hiermee hebben we het eerste deel van de Integrale Beschouwing van de Werklocatiemarkt afgerond. We zetten in op kwaliteit, selectiviteit en diversificatie om de kwaliteit en toekomstbestendigheid van onze werklocaties (bestaande en te ontwikkelen) te verbeteren. Daarnaast hebben we een start gemaakt met de ruimtelijk economische uitwerking van de Koers. Hiermee gaan we concreet invulling geven aan onze inzet op kwaliteit, selectiviteit en diversificatie voor verschillende typen werklocaties die Haarlemmermeer heeft. Parallel aan beleidsvorming hebben we aan gebiedsontwikkelingsprojecten meegewerkt. In deze projecten proberen we onze inzet in de praktijk te brengen. Voorbeelden van werklocatieprojecten waaraan is en wordt gewerkt zijn: Schiphol Trade Park, Badhoevedorp Zuid, Beukenhorst Oost Oost en De President. Daarnaast hebben we in regionaal verband ook aan strategievorming gewerkt. Meer hierover is opgenomen in het programma Economische Zaken.

03. Realiseren van groen- en recreatieprojecten

In 2023 is gewerkt aan de ruimtelijke en inhoudelijke planvorming voor PARK21: het bestemmingsplan voor het omvangrijke projectgebied is voltooid en vastgesteld. Er zijn enkele zienswijzen ingediend die in 2024 door de Raad van State worden behandeld. Voor de deelgebieden Groot-Vennep en Park-Evenementengebied, waar de gronden in eigendom van de gemeente zijn, zijn de definitieve ontwerpen opgesteld. Zie hierover ook de jaarlijkse Voortgangsrapportage PARK21 (X.2023.07794).
Voor het Geniepark oost bij Aalsmeerderbrug is gewerkt aan de ruimtelijke inpassing in samenhang met de aangrenzende ontwikkeling van een nieuw TenneT trafostation. In het parkgebied Veldpost aan de zuidrand van Badhoevedorp is een eerste, westelijk gelegen deel van deze recreatief-ecologische zone aangelegd. Voorts is een landschappelijk inpassingsvoorstel opgesteld voor de woningbouwontwikkelingsgebieden in de Westflank, waarin het geplande bovenplans groen en de natuur- en recreatieve verbindingen zijn opgenomen. In 2024 wordt het overleg met de betrokken marktpartijen hierover voortgezet.
In regionaal verband is onder meer gewerkt aan een visie en projectenlijst voor de versterking van de groenblauwe ‘Westeinderscheg’. Zie verder ook programma Maatschappelijke ontwikkelingen, beleidsdoel E.

04. Regie op de energie-infrastructuur

In oktober 2023 werd door TenneT netcongestie afgekondigd voor de provincie Noord-Holland (X.2023.06402). Deze ontwikkeling onderschrijft het belang van de inzet op een toekomstigbestendige energieinfrastructuur. In 2023 werkten we daaraan via drie pijlers:

  • Versnellen uitbreiding energieinfrastructuur
    In 2023 ging de eerste paal in de grond voor het transformatorstation Rozenburg-Zuid en worden voorbereidingen getroffen voor een transformatorstation op of nabij Schiphol Trade Park (STP). Daarnaast is in de CE Delft studie (X.2022.06782) geconstateerd dat er meer tranformatorstations nodig zijn om de woningbouwopgave, bedrijvigheid en energietransitie te kunnen realiseren. Liander en gemeente onderzoeken hiervoor potentiële locaties. Voor de opgave van middenspanningsruimtes hebben Liander en gemeente voorbereidingen getroffen om via buurtgerichte aanpakken de schaalsprong te realiseren en zullen daar in 2024 samenwerkingsafspraken over vastleggen;

  • Programmeren van het energiesysteem
    Op lokaal niveau stemmen we lange termijn ontwikkelingen via het nieuwe Energiesysteem Actieplan af met Liander. Op regionaal niveau hebben we met de taskforce energieinfrastructuur samengewerkt aan het provinciale meerjarenprogramma infrastructuur energie en klimaat (pMIEK). Het doel hiervan is om projecten te ontwikkelen die bijdragen aan een toekomstbestendig energiesysteem of de druk op het elektriciteitsnetwerk verlagen. Tot slot wordt er voor het toekomstige energiesysteem een verkenning gedaan voor de aanlanding wind op zee (VAWOZ);

  • Slimme energiesystemen
    Via deze pijler ondersteunen we energiecollectieven, slimme oplossingen en ondernemers die met netcongestie kampen. Via de taskforce energie-infrastructuur bieden we voor deze doelgroep fixers aan.

05. Regie op de energietransitie

In Haarlemmermeer werken we met een programmatische aanpak aan een CO2 neutraal energiesysteem in 2050. In 2023 lag de nadruk op de negen focusprojecten, zoals vastgesteld in de actualisatie van het Programma Energietransitie voor 2022-2026 (2022.0002591). Als uitwerking van de Regionale Energiestrategie stimuleren we zonnepanelen op daken (en boven parkeerterreinen) en onderzoeken we de mogelijkheden voor een nieuw windpark. In de Warmtevisie Haarlemmermeer 2030 (2021.0002134) is de aanpak voor warmtetransitie beschreven. Daar geven we uitvoering aan door het verder ontwikkelen van de wijkaanpak, waarbij we werken aan onderzoeken, participatie en het vormen van een uniform proces waarin de relatie wordt gelegd met andere opgaven en ingrepen in de openbare ruimte. Daarnaast ondersteunen we kwetsbare groepen met diverse duurzame maatregelen, verkennen we de rol die bedrijven in de energietransitie hebben en blijven we het ontzorgend aanbod via het Energieloket Haarlemmermeer ontwikkelen. Vanuit de voorbeeldrol die wij als gemeente hebben, is de routekaart verduurzaming maatschappelijk vastgoed vastgesteld (7963379). Deze heeft als doel de gebouwgebonden CO2-uitstoot te verminderen met ten minste 55% in 2030 en 95% in 2050. Om alle ontwikkelingen te faciliteren werken we constant aan het tegengaan van belemmerende regelgeving en voeren we regie op energie-infrastructuur.