Toelichting gewijzigde begroting 2023 - jaarrekening 2023

Beleidsdoel A

Tabel 42

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Projecten KSW

-1.079

Overig

8

Totaal Baten

-1.071

Lasten

1. Projecten KSW

1.143

2. Spoorzone Hoofddorp

358

3. Schaalsprong Wonen

104

Overig

51

Totaal Lasten

1.656

Baten

1. Jaarlijks worden de niet afgesloten projecten van kleinschalige woningbouw en anterieure overeenkomsten overgeboekt naar de balans. Deze mutatie verloopt zowel over de baten- als de lastenzijde en is per saldo neutraal (zie lasten).
Het verschil van € 64.000 is de bijdrage aan de reserve Ruimtelijke Investering Haarlemmermeer (RIH) voor kleinschalige woningbouwprojecten. Deze is lager dan geraamd doordat de ramingen voor de afdracht gebaseerd zijn op de verwachting dat na het afsluiten van de anterieure overeenkomst het ruimtelijke besluit wat hiervoor nodig is ook daadwerkelijk onherroepelijk wordt. Pas bij het onherroepelijk worden van het besluit kan de RIH bijdrage worden geïnd. Dit zorgt soms voor niet voorzienbare vertraging door bezwaar- en beroepprocedures. Door deze niet voorzienbare vertraging kon een deel van de verwachte inkomsten niet geïnd worden en worden nu in 2024 verwacht.

Lasten

1. Zie voor een toelichting op de lagere lasten van de anterieure overeenkomsten de toelichting opgenomen bij de baten.

2. Voor het programma Spoorzone Hoofddorp zijn niet alle geplande werkzaamheden in gang gezet. Belangrijkste reden is de langere looptijd om te komen tot een ontwikkelkader. Besluitvorming van het ontwikkelkader door de raad staat gepland in het eerste kwartaal 2024. Het opstellen van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau neemt eveneens langere tijd in beslag dan gepland. De producten die niet gestart zijn schuiven daarmee door naar 2024. Hierbij gaat het onder andere om de start van de stedenbouwkundige uitwerking en het opstellen van de Milieueffectrapportage van de besluitvorming over de voorbereidende projecten. Daarnaast is ook gewerkt met minder ambtelijke inzet dan vooraf geraamd. Dit is mede reden voor de langere doorlooptijd maar draagt vooral ook bij aan de latere start van bepaalde producten en uitwerkingen. In het hoofdstuk budgetoverhevelingen wordt voorgesteld de middelen over te hevelen naar 2024.

3. Een aantal werkzaamheden van de Schaalsprong Wonen is door capaciteitsgebrek niet uitgevoerd, zoals de verwervingsstrategie en het opzetten van de uitvoeringsprogramma’s voor openbaar groen. Ook loopt het opstellen van een landschapsplan voor Haarlemmermeer West nog door in 2024. Hierdoor is niet het volledige budget benut. In het hoofdstuk budgetoverhevelingen wordt voorgesteld de middelen over te hevelen naar 2024.

Beleidsdoel B

Tabel 43

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Grondexploitaties

-9.300

2. Klimaatmiddelen Rijk

-326

Overig

-134

Totaal Baten

-9.760

Lasten

1. Grondexploitaties

8.900

2. Energietransitie

566

3. Klimaatmiddelen Rijk

326

Overig

63

Totaal Lasten

9.855

Baten

1. De lagere baten ten opzichte van de begroting (standlijn tussentijds meerjarenperspectief grondzaken (tMPG) 1 juli 2023) worden veroorzaakt door € 13,2 miljoen lagere omzet bij de grondexploitaties. Daarnaast is er zo'n € 3,9 miljoen aan voorzieningen vrijgevallen. In het MPG met de standlijn 1 januari 2024 worden deze punten toegelicht. Deze lagere baten worden, evenals de lasten, geactiveerd op de balanspost voorraden.

2. Door capaciteitsgebrek, mede door uitstroom, konden niet alle projecten (volledig) opgepakt worden. Deze projecten zijn later gestart waardoor de kosten in 2024 worden gemaakt. Hierdoor zijn niet alle in 2023 geraamde rijksmiddelen ingezet.

Lasten

1. De lagere lasten ten opzichte van de begroting (standlijn tMPG 1 juli 2023) worden veroorzaakt door € 12,9 miljoen lagere uitgaven bij de grondexploitaties. Daarnaast is er voor de grondexploitaties een extra storting in een voorziening gedaan van € 4,0 miljoen. In het MPG met de standlijn 1 januari 2024 worden deze punten ook toegelicht. Deze lagere lasten worden, evenals de baten, geactiveerd op de balanspost voorraden.

2. Door capaciteitsgebrek, mede door uitstroom, konden niet alle projecten (volledig) opgepakt worden. Deze projecten zijn later gestart waardoor de kosten in 2024 worden gemaakt. In het hoofdstuk budgetoverhevelingen wordt voorgesteld de middelen over te hevelen naar 2024.

3. Zie voor een toelichting op de lagere lasten klimaatmiddelen Rijk de toelichting opgenomen bij de baten.

Beleidsdoel C

Tabel 44

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

4.825

2. Energiearmoede

-120

Overig

-159

Totaal Baten

4.546

Lasten

1. Bijdrage Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

274

2. Energiearmoede

120

Overig

146

Totaal Lasten

540

Baten

1. Door de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 waren er onzekerheden met betrekking tot de inkomsten van leges uit aanvragen voor vergunningen op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Aan het einde van het jaar zijn er net voor het ingaan van de Omgevingswet nog veel aanvragen onder het oude regime gedaan voor omgevingsvergunningen waardoor er meer leges zijn verantwoord.

2. Door capaciteitsgebrek, mede door uitstroom, konden niet alle projecten (volledig) opgepakt worden. Deze projecten zijn later gestart waardoor de kosten in 2024 worden gemaakt. We hebben daardoor niet alle rijksmiddelen voor de aanpak energiearmoede in kunnen zetten.

Lasten

1. De uitvoeringsovereenkomst met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) is door door verschillende ontwikkelingen zoals het opschorten van het systeemtoezicht van Schiphol, het opnemen van het toezichtstaak op de gesloten bodemenergiesystemen en het uitstellen van de Omgevingswet lager uitgevallen dan de oorspronkelijke begroting van de OD NZKG. Hierdoor zijn er minder kosten in rekening gebracht.

2. Zie voor een toelichting op de lagere lasten energiearmoede de toelichting opgenomen bij de baten.

Reserves

Tabel 45

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Begroting

Werkelijk

Verschil

Onttrekking

Algemene reserve grondzaken

5.422

13.386

7.964

Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH)

8.395

5.300

-3.095

Schaalsprong

866

866

0

Totaal Onttrekking

14.683

19.552

4.869

Storting

Algemene reserve grondzaken

4.030

8.386

-4.356

Dekking afschrijvingslasten

5.350

5.350

0

Maatschappelijke voorzieningen

650

650

0

Pionier-BOLS

0

350

-350

Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH)

6.360

6.071

288

Schaalsprong

342

446

-103

Totaal Storting

16.732

21.253

-4.521

Onttrekkingen

Algemene reserve grondzaken

Voor nadere informatie over de onttrekkingen en stortingen aan en in de Algemene reserve grondzaken verwijzen wij naar het Meerjarenperspectief Grondzaken (1 januari 2024). Bij de balans is een toelichting opgenomen op de mutaties van deze reserve.

Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH)

De projecten Groenzone Zwanenburg West, Uitbreiding Groene Carree Hoofddorp Noord en Dorpsbos Abbenes Lisserbroek starten in 2024. Daarom vindt de onttrekking uit de reserve RIH ten behoeve van de dekking afschrijvingslasten van deze projecten plaats in 2024.

Stortingen

Algemene reserve grondzaken

Voor nadere informatie over de onttrekkingen en stortingen aan en in de Algemene reserve grondzaken verwijzen wij naar het Meerjarenperspectief Grondzaken (1 januari 2024). Bij de balans is een toelichting opgenomen op de mutaties van deze reserve.

Pionier-Bols

De storting komt voort uit de vrijval van de voorziening strategische grond 'Van Groningen' als gevolg van een hertaxatie van de waarde van de grond eind 2023.

Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH)

Het verschil tussen de geraamde en gerealiseerde stortingen komt doordat bij woningbouwontwikkelingen de RIH-bijdrage wordt afgerekend op moment dat het ruimtelijke besluit, het bestemmingsplan, of het ruimtelijke besluit/omgevingsvergunning er ligt. Dit zorgt soms voor niet voorziene vertraging door bijvoorbeeld bezwaar- of beroepprocedures maar er kan ook versnelling optreden wanneer er meer wordt verkocht door de ontwikkelaar waardoor een project eerder van start gaat en daarmee ook de bijdrages voor de RIH geïnd kunnen worden.

Schaalsprong

Het exploitatieoverschot van de Saturnusstraat 40-62 te Hoofddorp (verantwoord onder het programma Economische zaken) is gestort in de reserve Schaalsprong. Bij het besluit tot aankoop van het pand (7621436) is besloten het exploitatieresultaat te verrekenen met de reserve Schaalsprong. Over 2023 is het resultaat positiever dan geraamd.