Toelichting gewijzigde begroting 2022 - jaarrekening 2022

Beleidsdoel A

Tabel 30

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

11

Totaal Baten

11

Lasten

1. Preventieve jeugdgezondheidszorg

186

2. Opvang, Wonen en Herstel

72

3. Mantelzorg

65

Overig

63

Totaal Lasten

386

Lasten

1. De afrekening over 2021 van een activiteit in het kader van preventieve jeugdgezondheidszorg bleek lager dan begroot. Daarnaast was een budget gereserveerd voor een buurthuis in Badhoevedorp. Dit project is nog niet gestart vanwege tekort aan personeel.

2. Er zijn incidentele middelen ontvangen uit de reserve van Beschermd Wonen van de centrumgemeente Haarlem en middelen van het Rijk voor huisvesting van kwetsbare doelgroepen. Beide bijdragen hebben we in kunnen zetten voor opvang op basis van Wmo-beschikking in de Etta Palmstraat. Vanwege deze incidentele bijdragen zijn niet alle structurele middelen uitgegeven.

3. Het onderzoek in het kader van de pilot van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport naar het vereenvoudigen van toegang tot mantelzorgregelingen gaf mede door personeelstekort geen quick wins waar we met Mantelzorg & Meer binnen de resterende pilot aan konden werken. Voor het mantelzorgcompliment weten we in oktober nog niet hoeveel mensen zich nog na de Dag van de Mantelzorg voor het compliment aanmelden. Voor het mantelzorgcompliment hebben we minder aanvragen ontvangen dan vooraf rekening mee is gehouden.

Beleidsdoel B

Tabel 31

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Specifieke uitkering ventilatie in scholen

-948

Overig

27

Totaal Baten

-921

Lasten

1. Specifieke uitkering ventilatie in scholen

1.316

2. Onderwijs Oekraïense jongeren

-678

3. COVID-19 onderwijsachterstanden

500

4. Leges vergunning kinderopvang

105

Overig

14

Totaal Lasten

1.257

Baten

1. Zie voor een toelichting op de lagere baten Specifieke Uitkering Ventilatie in Schoolgebouwen de toelichting opgenomen bij de lasten.

Lasten

1. Door de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Haarlemmermeer aan te vullen met een voorziening verbetering ventilatie van bestaande schoolgebouwen is het mogelijk gemaakt de door het Rijk ontvangen Specifieke Uitkering Ventilatie in Schoolgebouwen (SUVIS) uit de eerste tranche en de gemeentelijke cofinanciering uit te keren aan de schoolbesturen. Dit zal gebeuren middels het verstrekken van subsidies in 2023.

2. De extra uitgaven voor onderwijs aan Oekraïense jongeren tot zij deel konden nemen aan het reguliere onderwijs zijn op dit beleidsdoel verantwoord. Het budget voor deze uitgaven staat bij beleidsdoel C: Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving.

3. De uitgaven in het kader van de specifieke uitkering COVID-19 onderwijsachterstanden zijn verantwoord bij beleidsdoel C: Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving omdat de activiteiten geen directe onderwijsactiviteiten zijn.

4. Als gevolg van coronabeperkende maatregelen aan het begin van het jaar, de invoering van de flexibele inspectie activiteit en personeelskrapte bij de toezichthouder zijn er in 2022 minder inspecties bij kinderopvangcentra en gastouders uitgevoerd door de GGD. Dit levert een incidenteel voordeel op.

Beleidsdoel C

Tabel 32

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

1. Rijksbijdrage Oekraïense ontheemden

525

Overig

-66

Totaal Baten

459

Lasten

1. Oekraïense ontheemden

548

2. Statushouders

348

3. COVID-19 onderwijsachterstanden

-271

4. Subsidies

96

5. Dagelijks onderhoud

88

Overig

164

Totaal Lasten

973

Baten

1. Er zijn extra middelen ontvangen van het Rijk voor de kosten die gemaakt zijn voor de opvang van de ontheemden uit Oekraïne.

Lasten

1. De uitgaven voor de opvang van Oekraïense ontheemden zijn lager dan geraamd doordat de onderwijsuitgaven (€ 678.000) verantwoord zijn bij beleidsdoel B: Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. Daarnaast zijn de overige uitgaven voor de opvang en het welzijn van Oekraïense ontheemden € 130.000 hoger dan eerder geraamd.

2. In 2022 zijn incidentele middelen ontvangen voor gehuisveste statushouders in voorgaande jaren. Een deel van deze middelen is hier als budget toegevoegd maar dient als dekking van centraal geraamde inkomsten. Het resterende budget van € 159.000 is bestemd voor het project flexwoningen Sarabande en hiervoor wordt voorgesteld dit over te hevelen naar 2023.

3. De uitgaven voor activiteiten voor jongeren om de achterstand ten gevolge van de coronacrisis te verminderen zijn onder dit beleidsdoel verantwoord. De uitgaven zijn € 229.000 lager dan het onder beleidsdoel B (Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent) opgenomen budget doordat een deel van de activiteiten in 2023 wordt uitgevoerd.

4. Op verschillende subsidiebudgetten zijn incidenteel iets lagere bedragen aangevraagd.

5. Voor onze panden wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld voor het dagelijks onderhoud. Dit budget wordt aangewend voor klein onderhoud en eventuele onvoorziene zaken. De uitgaven variëren per jaar en leidt dit jaar incidenteel tot een voordeel.

Beleidsdoel D

Tabel 33

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

97

Totaal Baten

97

Lasten

1. Dagelijks onderhoud

-190

2. Monumenten

107

3. Lokaal Cultuuraanbod

80

Overig

-31

Totaal Lasten

-34

Lasten

1. Voor onze panden wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld voor het dagelijks onderhoud. Dit budget wordt aangewend voor klein onderhoud en eventuele onvoorziene zaken. Deze uitgaven variëren per jaar en leiden dit jaar incidenteel tot een nadeel. Het Cultuurgebouw heeft bijvoorbeeld te maken gehad met herstelwerkzaamheden om stormschade te herstellen.

2. Conform de in een nota van B&W nota (2014.0008663) vastgelegde gedragslijn om mogelijke restgelden uit de reguliere subsidieverordening te storten in de bestemmingsreserve Monumenten is een restantbudget toegevoegd aan de reserve Monumenten.

3. Vanuit het Rijk zijn via de algemene uitkering in 2020 en 2021 extra middelen beschikbaar gesteld voor het bestrijden van de negatieve gevolgen van de coronacrisis in de culturele infrastructuur en het lokale cultuuraanbod. Een deel van deze middelen is nog beschikbaar en de verwachting is dat in 2023 nog toekenningen kunnen volgen. Daarom wordt voorgesteld het ontvangen restantbedrag over te hevelen naar 2023 om in te zetten als compensatie voor de culturele sector.

Beleidsdoel E

Tabel 34

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

-14

Totaal Baten

-14

Lasten

1. Stichting Mainport en Groen

1.240

2. Sportfondsen Koning Willem-Alexander

144

Overig

100

Totaal Lasten

1.484

Lasten

1. Er was voorzien om de uitgaven van het investeringsproject Groene As te dekken door de reserve Stichting Mainport en Groen. Deze uitgaven zijn echter tot op heden met name grondkosten waarover niet wordt afgeschreven en derhalve alleen de rentelasten gedekt moeten worden. Daarnaast zal bekeken worden wat de ontwikkeling van het project is en wat de grondwaarde wordt na uitspraak van de rechtbank in civielrechtelijke deel van de onteigeningsprocedure. Een en ander zal in de loop van 2023 duidelijk worden en ook over gerapporteerd worden via het Meerjarenperspectief Investeringen (MPI). De dekking vanuit de reserve zal daar ook op aangepast worden.

2. Tussen de gemeente Haarlemmermeer en Sportcomlex Koning Willem Alexander is een exploitatie overeenkomst afgesloten, waarin is afgesproken in artikel 9.4 dat van een eventueel exploitatieoverschot er 50% naar de gemeente terugvloeit, een zogenaamde winstdeling regeling. Als gevolg van de coronacrisis en de financiële impact en looptijd van verschillende steunmaatregelen is eind 2022 de winst voor de periode 2019 tot en met 2021 uitgekeerd. De winst over 2020 was als gevolg van verschillende coronamaatregelen nihil.

Reserves

Tabel 35

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Begroting

Werkelijk

Verschil

Onttrekking

Dekking afschrijvingslasten

1.350

1.350

0

Haarlemmermeerse Bos

140

0

-140

Kernen en buurtschappen HenS

18

0

-18

Monumenten

162

162

0

Stichting Mainport en Groen (SMG)

1.425

185

-1.240

Totaal Onttrekking

3.094

1.697

-1.397

Storting

Dekking afschrijvingslasten

710

710

0

Maatschappelijke voorzieningen

1.214

1.447

-234

Monumenten

60

167

-107

Totaal Storting

1.984

2.324

-341

Onttrekkingen

Stichting Mainport en Groen (SMG)

Er was voorzien om de uitgaven van het investeringsproject Groene As te dekken door de reserve Stichting Mainport en Groen. Deze uitgaven zijn echter tot op heden met name grondkosten waarover niet wordt afgeschreven en derhalve alleen de rentelasten gedekt moeten worden. Daarnaast zal bekeken worden wat de ontwikkeling van het project is en wat de grondwaarde wordt na uitspraak van de rechtbank in civielrechtelijke deel van de onteigeningsprocedure. Een en ander zal in de loop van 2023 duidelijk worden en ook over gerapporteerd worden via het Meerjarenperspectief Investeringen (MPI). De dekking vanuit de reserve zal daar ook op aangepast worden.

Stortingen

Maatschappelijke voorzieningen

Door de verkoop van de Hoofdweg 2036, Nieuwekerkerstraat 26 en Zeilhof 14 is er meer gestort in de reserve Maatschappelijke voorzieningen. Conform het Beoordelingskader Maatschappelijke Voorzieningen Integraal Accommodatieplan (2021.0000253) wordt 50% van de netto-verkoopopbrengsten in de reserve Maatschappelijke voorzieningen gestort.