Beleidsdoel B: Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

Op het gebied van onderwijs hebben wij taken met betrekking tot leerplicht/RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt), onderwijsachterstandenbeleid, een goede aansluiting tussen jeugd- en onderwijszorg en leerlingenvervoer. Door het vervullen van deze taken kunnen leerlingen hun schoolcarrière optimaal doorlopen en sluiten die af met een diploma dat aansluit bij hun capaciteiten en interesse. Voor de jongste leeftijden geven wij uitvoering aan peuterwerk en voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Ook hebben wij als Gemeente Haarlemmermeer de belangrijke wettelijke taak om te voorzien in passende onderwijshuisvesting.

01. Zorg dragen voor onderwijshuisvesting

02. Bevorderen van veilige scholen

03. Bevorderen van passend onderwijs

04. Uitvoeren van de Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2021-2024

05. Uitvoeren onderwijsachterstandenbeleid

06. Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten

07. Bieden van onderwijsverbreding

01. Zorgdragen voor onderwijshuisvesting

In 2022 is de Rietveldbasisschool in Badhoevedorp opgeleverd, een nieuw schoolgebouw naast de monumentale historische Rietveldschool. Voor De basisschool de Kameleon in Zwanenburg hebben wij in 2022 het voorlopig ontwerp ontwikkeld volgens de Design-Build-Maintain-methode. Met Meer Primair werken wij aan het ontwerp voor basisschool de Juliana van Stolbergschool in Hoofddorp waar het schoolbestuur bouwheer is. In de zomer van 2022 is een nieuw tijdelijk schoolgebouw voor de leerlingen van deze school gerealiseerd. Bij basisschool De Zwaan in Zwanenburg zijn drie tijdelijke lokalen gerealiseerd om de groei van de school deels mee op te vangen. De planvorming van vele andere projecten: Voorgezet onderwijs; Hoofdvaart College/Linie en basisscholen Dik Tromschool beiden in Hoorddorp, basisschool Jong Geleerd in Halfweg, Adelbertusbasisschool in Hoofddorp(uitbreiding), basisschool de Zwanebloem in Zwaanshoek, basisschool Westwijs in Rijsenhout, speciaal basisonderwijs PI De Ster in Hoofddorp hebben wij voortgezet. Basisschool de Margrietschool in Halfweg en basisschool de Zilvermeeuw in Lisserbroek zijn gesloten. De schoolbesturen hebben de gebouwen aan de gemeente teruggegeven. Basisschool de Zevensprong en basischool de Immanuel in Rijsenhout zijn gefuseerd tot kindcentrum Westwijs in Rijsenhout. Het gebouw van de basisschool Immanuel in Rijsenhout is aan de gemeente teruggegeven, evenals de voormalige basisschool Burgemeester Amersfoordt in Badhoevedorp. Tenslotte hebben wij in 2022 samen met de schoolbesturen de verordening en het Integraal Huisvestingsplan (IHP) geactualiseerd. In gezamenlijk overleg is besloten te stoppen met de verkenning van doordecentralisatie van de onderwijshuisvesting.

02. Bevorderen van veilige scholen

In 2022 hebben Voortgezet Onderwijs (VO-)instellingen extra ingezet op preventie en veiligheid. Het afgelopen jaar hebben wij samen met de scholen het convenant Veiligheid In en Om School (VIOS) geactualiseerd. Naar aanleiding van deze actualisatie is een nieuwe overlegstructuur ontstaan. Dit betreft het overleg tussen zorgcoördinatoren, HALT, Brijder Verslavingszorg, jongerenwerk van Stichting MeerWaarde, politie en gemeente. Dankzij dit overleg is de samenwerking tussen de genoemde partijen ten behoeve van de veiligheid van leerlingen verbeterd. Dit heeft het afgelopen jaar concreet vorm gekregen door:

• intensiever contact tussen schoolagent en school waardoor signalen en zorgen over onder andere drugs, wapens, overlast en criminaliteit, beter met elkaar worden gedeeld en sneller afgehandeld;

• verbeterd contact tussen jongerenwerkers en school op het gebied van laagdrempelig advies en begeleiding;

• inzet van verschillende gastlessen op gebied van veiligheid, zoals de lessen van HALT, de theatervoorstellingen van Kikid (over pesten, sociale media en alcoholgebruik), en de lessen over Sexting en Grooming van Qpido;

• de YouChoose scholentour, waar VO-scholen het mobiel media lab van de politie hebben ontvangen waardoor leerlingen op laagdrempelige wijze zijn voorgelicht over de risico's van steekwapenbezit.

03. Bevorderen van passend onderwijs

Vanaf 2022 worden jonge kinderen met een zorgbehoefte, van tweeënhalf- tot vier jaar, uit de Voorschoolse Educatie tijdig aangemeld bij het samenwerkingsverband passend onderwijs. Dit zorgt ervoor dat zij op school de juiste ondersteuning krijgen. Er zijn afspraken gemaakt over een route van Voorschoolse Educatie naar het Primair Onderwijs. Door de Junior Colleges (onderwijs voor leerlingen van 12-14 jaar) is voor meer leerlingen passend onderwijs in de overgang van primair naar voortgezet onderwijs ingezet. Door de VO-schoolkeuze uit te stellen hebben zij betere kansen op de juiste schoolloopbaan. Jongerenwerk op school leverde een goede bijdrage op het Hoofdvaart College. In de pauze en op een spreekuur spraken de jongerenwerkers met kwetsbare leerlingen. Meerdere VO-scholen hebben interesse in deze aanpak. Er wordt gekeken naar uitbreidingsmogelijkheden.

04. Uitvoeren van de Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2021-2024

In de Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2021-2024 is met name ingezet op het thema ‘Kansengelijkheid’. Binnen het thema kansengelijkheid zijn de ambities en prioriteiten geformuleerd en is er samen met de schoolbesturen en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs gekeken naar de inzet van de (extra) middelen in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs. De plannen en de planning van de activiteiten is vormgegeven in het actieplan Kansengelijkheid en Gezondheid. Door de grote instroom van nieuwkomers momenteel is meer aandacht nodig voor hun kansen en benodigd aanbod. Onderzoek is gestart om een beter beeld te krijgen van hun onderwijs- en zorgbehoeften. Wij zijn samen met de betrokken partijen de voorbereidingen aan het treffen voor een expertisecentrum nieuwkomers 0-23 jaar. Binnen de taskforce lerarentekort heeft een wijziging plaatsgevonden en wordt de focus gelegd op onbenut potentiële arbeidskrachten voor het onderwijs en kinderopvang.

05. Uitvoeren onderwijsachterstandenbeleid

Wij hebben een aanbod van voorschoolse educatie gerealiseerd dat voldoet aan de kwalitatieve en kwantitatieve eisen van het Rijk. Door actuele informatie op de gemeentelijke website, met een kaart van Geoviewer, informeren wij ouders over de voorschoolse educatie. Om ouders nog beter te informeren hebben we de folder over voorschoolse educatie aangepast naar taalniveau B1 (=begrijpelijk taalgebruik) zodat ook laaggeletterde ouders de folder kunnen begrijpen. Voor de toeleiding van doelgroeppeuters gebruiken we een digitale monitor. Hierdoor is het traject van indicatie tot plaatsing inzichtelijk. Er is een nieuw digitaal overdrachtssysteem ontwikkeld voor de warme overdracht van doelgroeppeuters naar de basisschool. We hebben de afspraken over de overdracht van doelgroeppeuters en (doelgroep)peuters met een zorgvraag geactualiseerd. Hierdoor hebben het samenwerkingsverband en de scholen voldoende tijd om passende ondersteuning te regelen. We hebben in de vroegschoolse fase, bij de start in groep één of twee in de basisschool, Taalcoaching in het onderwijs ingezet. Hierdoor wordt de taalontwikkeling van de kinderen, die (nog) een taalachterstand hebben in de Nederlandse taal, zo veel mogelijk op gang gebracht en gestimuleerd.

06. Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten

In 2022 waren de gevolgen van de coronacrisis nog van invloed op het onderwijs en het welzijn van kinderen en jongeren. Wij hielden daarom rekening met de bijzondere omstandigheden van de afgelopen twee jaar. Ook heeft het onderwijs extra interventies ingezet om de kinderen en jongeren te ondersteunen bij hun schoolgang, waarbij er speciale aandacht uitging naar het mentale welzijn van jongeren. Er was een toename van het schoolverzuim. Hier lagen vaak multi-probleem situaties aan ten grondslag. Ook waren motivatieproblematiek of een verkeerde studiekeuze veel voorkomende oorzaken van verzuim en schooluitval. Bij schoolverzuim werd het gesprek aangegaan met de leerlingen, ouders en school. Samen werd onderzocht wat er nodig was om het verzuim te stoppen en de schoolgang te hervatten. Er is maatwerk toegepast waarbij de focus lag op zorg en meekomen. In het schooljaar 2022-2023 blijft er bijzondere aandacht uitgaan naar langdurig verzuimers en thuiszitters. Wij doen voor deze kinderen wat nodig is om de duur van het verzuim te beperken en instroom op passende onderwijsplekken te realiseren. Een goede samenwerking met de scholen, de jeugdgezondheidszorg, de schoolcoaches en de samenwerkingsverbanden is hierbij belangrijk. Vanuit het Rijk wordt de focus verlegd van schoolverzuim naar schoolaanwezigheid en het recht op onderwijs. Wij stimuleren deze ontwikkeling.

07. Bieden van onderwijsverbreding

Om leervertragingen door lesurentekort in te lopen was er in de zomervakantie van 2022 een zomerstudiebieb met lessen en workshops voor kinderen van de basisschool. Daarnaast waren er in 2022 extra bijlessen voor kinderen van ouders die dit niet zelf kunnen betalen. De coronaperiode heeft blijkens onderzoek een negatieve invloed gehad op de mentale gezondheid van de jeugd. Met de VO-scholen en de GGD zijn de belangrijkste effecten in kaart gebracht. Om te stimuleren dat jongeren elkaar weer ontmoeten en in beweging komen is het project HaarlemmerMEER Moves gestart. Met meerdere partners is een uitbreid beweegaanbod aan sport- en cultuuractiviteiten neergezet in de zomervakantie. Honderden jongeren hebben meegedaan en waren enthousiast over het aanbod.