Beleidsdoel E: Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport.

Inwoners hechten steeds meer belang aan een gevarieerd aanbod van sport- en recreatievoorzieningen en activiteiten in en dichtbij de woonwijken. Zij hebben behoefte aan een multifunctionele leefomgeving om te wandelen, te fietsen, te sporten, te bewegen, zich te vermaken en elkaar te ontmoeten. Sport en bewegen is belangrijk voor alle inwoners. Zij doen dat in georganiseerd verband in specifieke voorzieningen maar veelal ook in een ‘niet of anders georganiseerde’ wijze in de openbare ruimte zoals de recreatiegebieden. We blijven ons derhalve inzetten voor:

• voldoende sport- en recreatiemogelijkheden dicht bij huis en in de wijk (sport- en gymzalen, spelen, ontmoetingsplekken, buurtparken);

• voldoende bovenwijkse sportvoorzieningen (buitensportcomplexen, sporthallen en zwembaden);

• vitale sportorganisaties met een kwalitatief hoogwaardig activiteitenaanbod;

• recreatiemogelijkheden in centrale openbare ruimten (buurt- en wijkparken);

• 'groene en blauwe' mogelijkheden in het buitengebied (groen- en recreatiegebieden).

Sport

De opdracht om sport en bewegen als instrument in te zetten om sociaal maatschappelijke doelen te bereiken is de komende jaren van belang. Talentontwikkeling is een katalysator voor de breedtesport. Wij willen daarom goede sportfaciliteiten en ondersteuning van sportorganisaties blijven aanbieden. Het behoud van het (sport)voorzieningenniveau is belangrijk voor de leefbaarheid van de woonomgeving, vooral in de kleinere kernen.

Recreatie en toerisme

Haarlemmerméér Groen, van ongeveer 350 hectare, wordt (onder andere) met behulp van de compensatiegelden van Schiphol (PASO), in de komende jaren in fasen gerealiseerd in PARK21: een multifunctioneel, metropolitaan landschapspark. Dichter bij huis wordt recreatie mogelijk gemaakt met speel-, sport- en ontmoetingsplekken in de directe woonomgeving en buurt- en wijkparken. Wij stimuleren het plaatsvinden van gevarieerde en aantrekkelijke evenementen. Evenementen zijn voor ons een middel om onder andere het leef- en het vestigingsklimaat te versterken en economische effecten voor de detailhandel en horeca te bevorderen.

De restantopgave voor nieuwe groene recreatieruimte uit de Vinex periode-Raamplan

Recreatievoorzieningen en een gevarieerd evenementenaanbod bevorderen, naast de functie van noodzakelijke vrijetijdsvoorzieningen voor onze inwoners, bovendien de aantrekkelijkheid van onze gemeente voor toeristen. Dit toeristisch bezoek leidt tot hogere bestedingen aan horeca- en culturele voorzieningen. In 2022 gaan we het nieuwe beleid toerisme, evenementen en promotie en het geactualiseerde beleid landschap en recreatie implementeren.

01. Invulling en uitvoering geven aan de sportvisie

02. Zorgen voor toegankelijk en laagdrempelig sportaanbod

03. Zorgen voor de realisatie en efficiënt beheer van gemeentelijke sportaccommodaties

04. Zorgen voor ondersteuning van sportverenigingen en beweegaanbieders

05. Ondersteuning kern- en groeisporten en talentontwikkeling via het topsportloket

06. Uitvoeren van het beleid toerisme, evenementen en promotie Haarlemmermeer en de visie recreatie en landschap

07. Voorbereiden van recreatie deelprojecten in PARK21, uitvoering van de overgenomen projecten van Stichting Mainport en Groen en vernieuwing inrichting Haarlemmermeerse Bos

01. Invulling en uitvoering geven aan de sportvisie

Aan alle vier pijlers van de sportvisie is uitvoering gegeven. De bestaande sportaccommodaties zijn onderhouden en diverse kunstgrasvelden hebben een nieuwe toplaag gekregen. Bij de uitvoering van sportstimuleringsactiviteiten heeft Team Sportservice, als onze uitvoeringspartner, specifieker ingezet op groepen die achterblijven in het beweeg- en/of sportgedrag. Door de inzet van kennismakingslessen en de programmering van diverse sportactiviteiten in de gemeente, kon op laagdrempelige wijze kennis gemaakt worden met sport en de sportverenigingen. Diverse partners uit het lokaal sportakkoord hebben verschillende activiteiten, bijvoorbeeld met sport tegengaan van eenzaamheid georganiseerd of mogelijk gemaakt. Samen met partners, bijvoorbeeld het onderwijs, is bij de jeugd een gezonde leefstijl gestimuleerd. Zo is aan kinderen een aantal programma’s aangeboden om een gezonde leefstijl te bevorderen.

02. Zorgen voor toegankelijk en laagdrempelig sportaanbod

Naast het realiseren en op peil houden van kwalitatief goede, toegankelijke en laagdrempelige sportaccommodaties, zijn diverse sport- en beweegactiviteiten georganiseerd voor alle inwoners en organisaties in Haarlemmermeer. Deze activiteiten en diensten, uitgevoerd door Team Sportservice in onze opdracht, vervulden een belangrijke rol in het behouden en versterken van de fysieke en sociale sportinfrastructuur en dus het fysiek en sociaal in beweging krijgen en houden van alle inwoners van Haarlemmermeer. Groepen die achterblijven in beweeggedrag kregen prioriteit bij de invulling van projecten. Hiertoe hebben we onder andere gebruik gemaakt van de rijksregeling Brede Regeling Combinatiefuncties. Tevens faciliteerde we in regioverband een coördinator aangepast sporten om de drempels die inwoners met een beperking ervaarden om te gaan sporten te verlagen. De subsidie verdeelregel verenigingsondersteuning sport is opnieuw ingezet om met name de binnensportaccommodaties voor jeugdleden van verenigingen financieel toegankelijkheid te houden.

De bestaande buitensportaccommodaties zijn onderhouden zodat trainingen en wedstrijden kunnen worden afgewerkt. De gemeentelijke binnensportaccommodaties werden geëxploiteerd door Sportfondsen NV. Begin dit jaar zijn de sportaccommodaties nog (deels) gesloten geweest als gevolg van de coronamaatregelen. De verliezen van de zwembaden en de huur van sportverenigingen zijn gecompenseerd. We hebben hiervoor gebruik gemaakt van compensatiemogelijkheden vanuit het Rijk. Ten behoeve van het integraal accommodatieplan onderzochten wij de staat van onze gymnastieklokalen. Sport heeft een plaats in de gebiedsontwikkeling. We doen dit aan de hand van onderzoeksrapporten en werken hierin samen met de sportverenigingen.

04. Zorgen voor ondersteuning van sportverenigingen en beweegaanbieders

Met behulp van Team Sportservice ondersteunden we verenigingen ook in hun organisatiekracht. Dit vond zowel individueel als collectief plaats in de vorm van gesprekken, webinars, een Sportcafé en clusterbijeenkomsten. Zo was er een avond over de Open Club waar sportverenigingen en maatschappelijke organisaties meer leerden over de kansen en mogelijkheden om sportaccommodaties beter te benutten door deze ook in te zetten voor andere maatschappelijke doeleinden. Verenigingen zijn gestimuleerd zich aan te sluiten bij de Haarlemmermeerse richtlijn voor een veilig sportklimaat. Deze richtlijn vereist dat een veilig sportklimaat en sociale veiligheid en inclusie worden geborgd in het beleid van een sportvereniging. Afgelopen jaar hebben twee verenigingen deze richtlijn ontvangen en hebben 26 sportaanbieders de intentie uitgesproken om in 2023 deze richtlijn te behalen.

We faciliteerde Topsport Haarlemmermeer en vier kernsporten. Topsport Haarlemmermeer gaf door middel van scholing en kennisoverdracht ondersteuning aan talenten en topsporters bij hun weg naar de top. In onze gemeente zijn circa 100 sporters actief met een NOC*NSF A-status. Topsport Haarlemmermeer stimuleerde ook het bedrijvennetwerk TopsUPport en CTS Group Young Talents. Hiermee ondersteunen ondernemers en bedrijven talenten en topsporters op financieel en materieel gebied.

In 2022 is de Visie Landschap en Recreatie Haarlemmermeer 2040 door de raad vastgesteld. Ter uitvoering van de visie is de planvorming opgestart voor een aantal groenprojecten waarvoor de gronden reeds in gemeentebezit zijn. Besluitvorming over uitvoering van deze projecten en een projectenprogramma voor de langere termijn, zal in eerste kwartaal van 2023 plaatsvinden. De aanleg van het regionale, bewegwijzerde wandelnetwerk is voltooid. Uitvoering van het beleid toerisme, evenementen en promotie betrof in 2022 vooral het afwikkelen van ondersteuning aan de horecasector (vanwege de coronacrisis) en de weer opstartende publieksevenementen. In het gebied waar Mysteryland plaatsvindt is samen met andere partijen een duurzame, vaste stroomvoorziening aangelegd.

Voor PARK21 is het definitieve Bestemmingsplan en de Milieurapportage voor het gehele plangebied opgesteld die in het eerste kwartaal van 2023 in de raad worden behandeld. Voor enkele deelgebieden in PARK21 is de opstelling van inrichtingsontwerpen gestart die in 2023 zullen worden afgerond. Nadat de grondonteigeningsprocedure kon worden afgerond is de planuitwerking voor de recreatieve en ecologische zone Veldpost ten zuiden van de Schipholweg Badhoevedorp van start gegaan. In samenwerking met Staatsbosbeheer en het Recreatieschap Spaarnwoude zijn plannen opgesteld voor een kwaliteitsverbetering en herinrichting van verschillende deelgebieden, waarvan de concrete uitvoering in 2023 en 2024 zal plaatsvinden. In 2022 is in Nieuw-Vennep de aanleg van het nieuwe recreatiegebied Vliegerweide grotendeels voltooid. In het Haarlemmermeerse Bos zijn verbeteringen aan onder meer de westelijke bosrand en aan het padenstelsel uitgevoerd.