Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Onze dienstverlening gaan wij dereguleren, dat wil zeggen van minder regels voorzien. Wij gaan door op de ingeslagen weg met het verminderen van administratieve lasten voor inwoners, instellingen en ondernemers. Een voorbeeld van een vereenvoudigd proces is de mogelijkheid voor ouders om online aangifte te doen van de geboorte van hun kind. In dit proces van aangifte is de controlestap voor de verloskundige of arts opgenomen.
De Basisregistratie Personen (BRP) is dé basisregistratie voor persoonsgegevens. Van iedere levensloop registreren wij administratief de belangrijkste aspecten, zoals geboorte, gezag, verhuizing, vertrek naar het buitenland, huwelijk en overlijden. De BRP vormt de basis voor afgifte van reisdocumenten, rijbewijzen, verklaringen en uittreksels, alsmede voor de stempas bij verkiezingen. Daarnaast worden de data uit de BRP verplicht gebruikt binnen de gehele overheid. Wij zorgen ervoor dat de BRP actueel is. Hierbij werken wij samen met overheidsdiensten, afnemers en ketenpartners.
Om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren, efficiënter te werken en beter onderbouwde beleidskeuzes te maken, ontsluiten wij informatie met een geografische component over de Haarlemmermeerse woon-, werk-, en leefomgeving voor iedereen met een digitale kaart.
Door het verzamelen, beheren en ontsluiten van betrouwbare informatie met behulp van moderne technieken, ondersteunen en bevorderen wij de interactie en de transparantie. Hierbij werken wij professioneel (participatief/dienstverlenend) samen met alle belanghebbenden aan besluit- en beleidsvorming. Hiermee dragen wij bij aan het realiseren van de (digitale) randvoorwaarden voor onder andere de invoering van de Omgevingswet.
In de Omgevingswet worden de regels voor ruimtelijke projecten gebundeld en vereenvoudigd zoals bestaande wetten op het gebied van bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Het streven is dat in 2024 alle beschikbare informatie, benodigd voor een ruimtelijk plan, met één klik op de kaart beschikbaar is.
Activiteiten
01. Het beheren van de Basis Registratie Personen (BRP) en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP. |
02. Het beheren van de registers burgerlijke stand. |
03. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD's aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol. |
04. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP. |
05. Het actueel houden van de bestaande (Basis)registraties met een geografische component. |
Toelichting
01. Het beheren van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP
Wij zorgen dat de BRP actueel en betrouwbaar is en aan de wettelijke eisen voldoet. Bij gerede twijfel aan de juistheid van de gegevens in de BRP, bijvoorbeeld uit eigen waarneming of op basis van een signaal van een afnemer, verrichten wij een basisonderzoek. Indien noodzakelijk volgt, al dan niet in samenwerking met ketenpartners, een verder onderzoek in het kader van fraudebestrijding.
De ontwikkelingen van afgelopen jaar hebben een wissel getrokken op het actueel en betrouwbaar houden van de BRP. Zo is het aantal uit te voeren adresonderzoeken, onder andere door de komst en ongemerkt vertrek van Oekraïense vluchtelingen, sterk toegenomen. De krapte op de arbeidsmarkt belemmerde het aantrekken van geschikt personeel. De oplossing is gezocht in uitbesteding van werkzaamheden die zijn vruchten moet afwerpen in 2023. Daarnaast hadden de ontwikkelingen tot gevolg dat de reguliere inschrijvingen van vestigingen uit het buitenland vertraging opliep. Die achterstand was voor het einde van het jaar door extra personele inzet ingelopen.
02. Het beheren van de registers burgerlijke stand
Medewerkers van burgerzaken zijn door het college benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand en beëdigd door de rechter. Zij zijn belast met het opmaken van akten van geboorte (erkenning en naamkeuze), huwelijk en overlijden en het toevoegen van latere vermeldingen aan akten, zoals bijvoorbeeld beschikkingen van echtscheiding, naamswijziging of adoptie. Zij zorgen voor de toegankelijkheid van de gegevens door middel van verstrekken van uittreksels en afschriften. Akten van de burgerlijke stand vormen de basis van de gegevens in de BRP. De ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken huwelijken en partnerschapsregistraties en hebben de regie over alle zaken die te maken hebben met huwelijken en partnerschapsregistraties die door de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden voltrokken.
Door het vervallen van de maatregelen die waren ingesteld ter voorkoming van de verspreiding van het coronavirus ontstond een sterke toename van het aantal aanvragen voor huwelijksvoltrekkingen en partnerregistraties. Tegelijkertijd ontstond door diverse omstandigheden een tekort aan beschikbare buitengewone ambtenaren burgerlijke stand. Door te putten uit beschikbare kandidaten kon het team snel weer op sterkte worden gebracht en heeft dit niet geleid tot capaciteitsproblemen.
03. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD's aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol
In november hebben de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), de Minister van Buitenlandse Zaken (BZ) en de burgemeester een nieuw convenant gesloten voor de voortzetting van de Gemeentebalie Schiphol voor onbepaalde tijd. In overleg is besloten dat de gemeente Amsterdam geen deelnemende partij meer is in het nieuwe convenant. De gemeente Haarlemmermeer verzorgt de uitvoering van de Gemeentebalie Schiphol. Doordat de samenwerkingsovereenkomst nu voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan de bedrijfsvoering hier beter op worden ingericht, waaronder het strategisch personeelsmanagement. Het Rijk staat garant voor de dekking van het exploitatietekort.
04. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP-straat
Wij hebben twee procesovereenkomsten met het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en de Immigratie en Naturalisatiedienst. Het eerste proces kent een zelfstandige procedure omtrent het inschrijven van uitgenodigde vluchtelingen. Het tweede proces betreft de inschrijving van vluchtelingen die in asielzoekerscentra verblijven. Deze heeft vorm gekregen in een zogenaamde Commissie BRP-straat. In Nederland zijn vijf gemeenten, waaronder de onze, hierop ingericht.
De afspraken met het COA en de Commissie BRP-straat hebben wij gecontinueerd. Echter door het vervallen van de reisbeperkingen vanwege het coronavirus, heeft dit ook geleid tot een toename van de werkzaamheden in het inschrijven van uitgenodigde vluchtelingen (COA-inschrijvingen). Het inschrijven van vluchtelingen voor het COA is hiermee terug op het oude niveau overeenkomstig internationale afspraken. De inschrijvingen als BRP-straat bleven achter, omdat aan de inschrijving van Oekraïense vluchtelingen prioriteit is gegeven.
05. Het actueel houden van de bestaande (Basis)registraties met een geografische component
Wij hebben informatie met een geografische component gecentraliseerd en op eenduidige wijze ingewonnen en deze gebruikt voor meerdere toepassingen. Wij hebben de reeds bestaande basisregistraties met een geografische component actueel gehouden op een technisch veilige manier. Voorbeelden hiervan zijn de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), de Basisregistratie Ondergrond (BRO) en de Basisregistratie Kadaster (BRK).
De BGT is de gedetailleerde digitale kaart van Nederland, waarin onder andere gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen eenduidig zijn vastgelegd. De BAG omvat gegevens over alle gebouwen en adressen in Nederland. De BRO is een basisadministratie voor gegevens over de ondergrond en de daarin aanwezige hulpbronnen, die gefaseerd wordt ingevoerd. De BRK bevat onder andere kadastrale aanduidingen van onroerende zaken en appartementen, rechten (met uitzondering van erfdienstbaarheden) en kadastrale grootte van een perceel.
Zowel voor de BAG, de BGT als voor de BRO hebben wij (over 2022) op basis van de audit systematiek ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) controles uitgevoerd. Door deze eenduidige en gecombineerde systematiek worden de informatieveiligheid en privacy van burgers gewaarborgd. Uit de audit blijkt dat onze basisregistraties in 2022 alle voldeden aan de door het ministerie voorgeschreven minimaal te behalen score (deze minimale scores zijn voor de BAG en BGT: 75% en voor de BRO: 60%).
De wijzigingen in de BAG, die voortvloeiden uit de herziening van de wet- en regelgeving voor de BAG (ook wel ‘BAG 2.0’ genoemd), zijn afgerond. Voor de BGT is voldaan aan de gestelde eisen die gelden voor IMGeo 2.2.
Voor de BRO is een efficiënt en effectief proces ingericht waarbij de grondwaterstanden elke maand worden uitgelezen in plaats van één keer per jaar. Zodoende werken wij met actuelere gegevens in deze basisregistratie.
Voor de BRK speelt de ontwikkeling ‘BRK 2.0’. Dit betreft een verbeterde gegevenslevering die door het Kadaster is opgezet. De huidige BRK wordt aan het einde van het eerste kwartaal 2023 uitgefaseerd.