Beleidsdoel C: Het behartigen van de belangen van Haarlemmermeer buiten de gemeentegrenzen en het versterken van de bestuurlijke samenwerking.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Haarlemmermeer richt de ogen en oren op de regio en het nationale speelveld. Dit om de belangen van haar inwoners, instellingen en ondernemers te behartigen. Daarbij werken wij op onze primaire gemeentelijke taken steeds vaker samen met partijen en partners. Dit doen wij onder andere op de pijlers: economie, ruimte en sociaal.

Het gemeentebestuur wil voor inwoners, instellingen en ondernemers een gezaghebbende positie innemen in het publieke en bestuurlijke debat. Dat betekent een herkenbaar geluid, aansprekend verhaal én ontvankelijk zijn voor signalen van anderen. Met dat laatste verrijken wij het beleid en de uitvoering en daartoe zetten wij communicatie in als strategisch instrument.

Activiteiten

01. Het deelnemen aan bestuurlijke samenwerkingsverbanden

02. Het onderhouden van de stedenband(en)

03. Het ontplooien van activiteiten ten behoeve van Citymarketing

Toelichting

01. Het deelnemen aan bestuurlijke samenwerkingsverbanden

Haarlemmermeer ziet het belang van samenwerking om haar doelen te kunnen realiseren. Het bestuurlijk vertegenwoordigd zijn in samenwerkingsverbanden is een voorwaarde om de inbreng van Haarlemmermeer en de regio, waar wij deel van uitmaken, te waarborgen. Een goede afstemming tussen de agenda’s, de ambities, de samenwerkingsverbanden en de posities die wij willen en kunnen vervullen, is daarom van belang. Na de gemeenteraadsverkiezingen zijn de bestuurlijke posities in de regio opnieuw ingevuld. Haarlemmermeer is opnieuw goed vertegenwoordigd. Zo hebben wij de effectiviteit van onze inzet geborgd. Wij blijven actief in het AM, de Vervoerregio Amsterdam, MRA, de G40-stedennetwerk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

02. Het onderhouden van de stedenband(en)

De stedenband bestond dertig jaar. De Stichting Vriendschapsband Haarlemmermeer - Cebu heeft met financiële steun van de gemeente haar projecten voortgezet. In het vierde kwartaal bracht een delegatie van de Stichting een werkbezoek op de Filipijnen. Over de lopende projecten en de resultaten ervan heeft de Stichting verschillende malen gepubliceerd in de lokale krant.

03. Het ontplooien van activiteiten ten behoeve van Citymarketing

In mei lanceerden wij de nieuwe website www.visithaarlemmermeer.nl. Deze site hebben wij in nauwe samenwerking met lokale ondernemers in de toeristische sector ontwikkeld. De website geeft een overzicht van het toeristische aanbod van Haarlemmermeer. In verschillende thema's staan locaties, natuurgebieden en evenementen beschreven. Op de nieuwe site komt ook de uitagenda, met leuke uitjes en activiteiten. De thema's op de website zijn: Actief & Natuur, Food & Gastronomie, Shoppen, Kunst & Cultuur, Festival & Events, Fietsen & Wandelen en Met Kinderen. Onze 31 kernen en buurtschappen worden beschreven met daarbij fiets- en wandelroutes door de gemeente. Er is ook een Engelstalig informatieaanbod ontwikkeld. Bij de nieuwe website liep een campagne ‘Ontdek wat er te beleven is’, waarbij inwoners werden uitgenodigd om tips en foto’s te delen. Veel Haarlemmermeerders hebben beeldmateriaal ingezonden.