Beleidsdoel A: Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie).

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteiten

01. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente

02. Het faciliteren van de Rekenkamercommissie

03. Het voorbereiden en houden van verkiezingen

Toelichting

01. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente

Het gemeentebestuur bestaat uit drie bestuursorganen, te weten: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente en heeft volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rollen om in te vullen. Deze rollen komen terug in de besluitvorming van de raad en zijn tevens de basis voor de neutrale ondersteuning en facilitering door zijn eigen apparaat, de griffie.

Bij aanvang van het jaar heeft de raad in corona-opstelling moeten vergaderen. Deze maatregelen kwamen in de periode naar de gemeenteraadsverkiezingen te vervallen. Na de verkiezingen, het daaruit voortvloeiende afscheid van de “oude” raad en de installatie van de nieuwe raad, gevolgd door de eerste reguliere raadsvergadering in het Raadhuis aan het Raadhuisplein, vond de verhuizing naar de tijdelijke huisvesting op de Taurusavenue plaats.

De gemeenteraad streeft op diverse manieren transparantie van zijn besluitvorming na. De raadsvoorstellen en raadsbesluiten zijn op de website terug te vinden. Dezelfde openbaarheid geldt voor de raadspleinvergaderingen die ook digitaal te volgen zijn en teruggekeken kunnen worden. De griffie ondersteunt tevens de burgemeester als voorzitter van de raad.

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester worden ondersteund door de ambtelijke organisatie onder leiding van de gemeentesecretaris en zijn directieteam.

02. Het faciliteren van de Rekenkamercommissie

De rekenkamercommissie (RKC) doet onafhankelijk onderzoek voor een beter bestuur voor de samenleving van Haarlemmermeer. De RKC wil het perspectief van bestuurders verbreden en gebruikt bij haar onderzoeken uiteenlopende methodieken. Zo heeft ze in oktober het onderzoek ‘Leven met de voedselbank’ gepubliceerd, waarin de belevingswereld van inwoners die langdurig van voedselhulp afhankelijk zijn, centraal staat. Daarnaast heeft ze getoetst of de aanbevelingen die de RKC in 2018 deed op basis van een onderzoek naar woonbeleid, zijn opgevolgd. Verder heeft ze een factsheet gepubliceerd over de uitvoering van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) door de gemeente. Dit in aanloop naar de invoering van de Wet open overheid (WOO) per 1 mei 2022.

Informatie over de RKC en de uitgevoerde onderzoeken zijn te vinden op de website van de rekenkamer.

03. Het voorbereiden en houden van verkiezingen

Op woensdag 16 maart 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Het opkomstpercentage voor deze verkiezingen bedroeg 46,5%, net onder het landelijk gemiddelde. Ook in 2022 kon op de maandag en dinsdag voorafgaand aan de daadwerkelijke verkiezingsdag in 14 stemlokalen een stem worden uitgebracht. Op woensdag kon in 90 stemlokalen worden gestemd.

In 2023 staan de gecombineerde verkiezingen voor de Provinciale Staten en het algemeen bestuur van de waterschappen gepland. Hiervoor zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart.