Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Wij verminderen administratieve lasten voor inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van (maatschappelijke) organisaties. Wij streven naar éénmalige opslag en meervoudig gebruik van gegevens. Basisregistraties willen wij met elkaar verbinden en ontsluiten voor gebruik door inwoners, ondernemers en overheidsorganisaties. De Basisregistratie Personen (BRP) is dé registratie voor persoonsgegevens. De BRP vormt de basis voor afgifte van reisdocumenten, rijbewijzen, verklaringen, alsmede voor de stempas bij verkiezingen. Daarnaast wordt de data uit de BRP gebruikt binnen de gehele overheid. Wij werken samen met overheidsdiensten, afnemers en ketenpartners om de BRP actueel te houden. Om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren, ontsluiten wij informatie met een geografische component over de Haarlemmermeerse woon-, werk-, en leefomgeving voor iedereen met een digitale kaart. Wij dragen bij aan het realiseren van de -digitale - randvoorwaarden voor de invoering van de Omgevingswet. Hierin worden regels voor ruimtelijke projecten gebundeld en vereenvoudigd zoals wetten op het gebied van bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Het streven is dat in 2024 alle informatie, benodigd voor een ruimtelijk plan, met één klik op de kaart beschikbaar is.
Tabel 8
Programma / Omschrijving | Bron | Metingen | Streef-waarde | |||
---|---|---|---|---|---|---|
HLMR 2018 | HenS 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
Inhoud BRP - % | Jaarlijkse zelfevaluatie | 99,9 | 99,4 | 99,8 | 99,7 | 99,8 |
Processen BRP - % | Jaarlijkse zelfevaluatie | 96,4 | 96,3 | 94,3 | 92,1 | >90 |
Processen reisdocumenten - % | Jaarlijkse zelfevaluatie | 90,6 | 93,6 | 85,2 | 91,1 | >90 |
Processen reisdocumenten AG (aangewezen gemeente voor niet-ingezetenen) -% | Jaarlijkse zelfevalutatie | 95,1 | n.v.t. | 93,0 | 94,7 | >90 |
Activiteiten
01. Het beheren van de BRP, het werken aan verdere ontwikkeling van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP. |
02. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol. |
03. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie Basisregistratie Personen - straat (BRP-straat). |
04. Het actueel houden van de bestaande (Basis)registraties met een geografische component. |
05. Het anticiperen op de komst van de Omgevingswet. |
Toelichting
01. Het beheren van de Basisregistratie Personen (BRP), het werken aan verdere ontwikkeling van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP
Wij zorgen dat de BRP actueel en betrouwbaar is en aan de wettelijke eisen voldoet. Bij gerede twijfel aan de juistheid van de gegevens in de BRP, bijvoorbeeld uit eigen waarneming of op basis van een signaal van een afnemer, verrichten wij een basisonderzoek. Indien noodzakelijk volgt een verder onderzoek in het kader van fraudebestrijding. Wij blijven onderzoek doen naar verbetering van de BRP en de uitbreiding van de digitale dienstverlening. Hierbij is, zoveel mogelijk, aansluiting gezocht bij landelijke ontwikkelingen, innovaties en 'best practices'.
02. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol
Op basis van een met het Rijk en de gemeente Amsterdam gesloten convenant verzorgen wij tot 1 januari 2023 de exploitatie van genoemde balie en de afstemming met genoemde partijen. Wij onderzoeken in samenspraak met de convenantpartijen of de balie blijvend in een behoefte voorziet en verantwoord kan worden geëxploiteerd. In 2020 is gestart met het proces om het mogelijk te maken om op Schiphol de zogenaamde eNIK (elektronische Nederlandse Identiteitskaart) voor Nederlanders woonachtig in het buitenland te kunnen afgeven.
03. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie Basisregistratie Personen - straat (BRP-straat)
De afspraken met het COA en de commissie BRP-straat continueren wij in 2021. Dit impliceert dat wij het centraal inschrijven van vluchtelingen en deelnemen aan genoemde commissie voortzetten. Wij zullen in samenspraak met genoemde partijen bezien of deze activiteiten ook in 2022 en verder worden voortgezet.
04. Het actueel houden van de bestaande (Basis)registraties met een geografische component
Wij hebben de basisregistraties met een geografische component actueel gehouden op een technisch veilige manier. Dit betreft de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), de Basisregistratie Ondergrond (BRO) en de Basisregistratie Kadaster (BRK). De BGT is de gedetailleerde digitale kaart van Nederland, waarin gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen eenduidig zijn vastgelegd. De BAG omvat gegevens over alle gebouwen en adressen. De BRO maakt inzichtelijk uit welke grondsoorten de gemeente bestaat. De BKR maakt de kadastrale grenzen zichtbaar en put uit de landelijke database van het Kadaster.
Wij hebben naast de ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) evaluaties een kwaliteitsverbetering uitgevoerd waarbij wij nu voldoen aan acht mijlpalen, die bepaald zijn door het samenwerkingsverband voor bronhouders voor de BGT.
Wij zijn voor de BAG een nieuwe aanbesteding gestart om te kunnen blijven voldoen aan de wettelijke normen. Hieruit is een nieuwe leverancier aangetrokken die medio 2021 de nieuwe software zal borgen binnen de gemeente. Voor de BGT is een kwaliteitsverbetering doorgevoerd voor wat betreft de geografische kaart, waardoor wij eigendommen nauwkeuriger kunnen vastleggen. Wij hebben de BRO procesmatig ingericht. Na de operationele borging ronden wij dit in 2021 af.
05. Het anticiperen op de komst van de Omgevingswet
Voor de Omgevingswet zijn wij gestart met het verder optimaliseren van de data uit de basisregistraties. Wij optimaliseren de data gefaseerd vanwege de omvang ervan.