Beleidsdoel C: Het behartigen van de belangen van Haarlemmermeer buiten de gemeentegrenzen en het versterken van de bestuurlijke samenwerking.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Haarlemmermeer richt de ogen en oren ook nadrukkelijk op de regio en het nationale speelveld. Dit om de belangen van haar inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties te behartigen. Daarbij werken wij op onze primaire gemeentelijke taken steeds vaker samen met partijen en partners. Dit doen wij onder andere op de pijlers: economie, ruimte en sociaal. Het gemeentebestuur wil voor inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties een gezaghebbende positie innemen in het publieke en bestuurlijke debat. Dat betekent een herkenbaar geluid, aansprekend verhaal én ontvankelijk zijn voor signalen van anderen. Met dat laatste verrijken wij het beleid en de uitvoering en daartoe zetten wij communicatie in als strategisch instrument. Indien nodig hebben wij (lobby)expertise in huis om proactief te handelen of snel te reageren.
Activiteiten
01. Het deelnemen aan bestuurlijke samenwerkingsverbanden. |
02. Het onderhouden van de stedenband. |
03. Het ontplooien van activiteiten ten behoeve van Citymarketing. |
Toelichting
01. Het deelnemen aan bestuurlijke samenwerkingsverbanden
Haarlemmermeer ziet het belang van samenwerking om haar doelen te kunnen realiseren. Hiertoe zijn wij bestuurlijk vertegenwoordigd in samenwerkingsverbanden. Dit is een voorwaarde om de inbreng van Haarlemmermeer en de regio, waar wij deel van uitmaken, te waarborgen.
Gewerkt is aan een goede afstemming tussen de agenda, de ambities, de samenwerkingsverbanden en de posities die wij willen en kunnen vervullen. De effectiviteit van onze inzet is hierdoor verhoogd.
Wij hebben actief deelgenomen in het AM, de Vervoerregio Amsterdam, de MRA, het G40-stedennetwerk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Vanwege de gevolgen van de coronacrisis is deze deelname minder actief geweest dan in voorgaande jaren.
02. Het onderhouden van de stedenband
Wij hebben de Stichting vriendschapsband Haarlemmermeer Cebu-City (VHC) subsidie verstrekt op haar activiteitenprogramma en een tweetal voortgang gesprekken gevoerd met het bestuur.
03. Het ontplooien van activiteiten ten behoeve van Citymarketing
De citymarketing visie 2017 -2020 is door de raad ingetrokken om plaats te maken voor het nieuwe Toerisme, Evenementen en Promotiebeleid 2020-2025. De focus lag hierbij op activiteiten en evenementen voor de eigen inwoners en de (zakelijke) bezoekers in afstemming met diverse belanghebbenden en partners in de Haarlemmermeerse samenleving. Helaas konden veel van de geplande activiteiten door de coronacrisis niet doorgaan.