Beleidsdoel A: Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie).
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Activiteiten
01. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente. |
02. Het faciliteren van de Rekenkamercommissie. |
03. Het voorbereiden en houden van verkiezingen. |
Toelichting
01. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente
Het gemeentebestuur bestaat uit drie bestuursorganen, te weten: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente en heeft volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rollen om in te vullen. Deze rollen komen niet alleen terug in de besluitvorming van de raad, maar zijn ook de basis voor de neutrale ondersteuning en facilitering door zijn eigen apparaat, de griffie. Ondanks de corona-maatregelen mocht de gemeenteraad als formele uitzondering op de beperkingen fysiek blijven vergaderen. Hier is slechts beperkt gebruik van gemaakt; een groot deel van de raadspleinavonden vond in afgeslankte vorm digitaal plaats. Ook vonden er vrijwel geen trainingen, of informele bijeenkomsten plaats voor griffie of raad.
De griffie ondersteunt ook de burgemeester als voorzitter van de raad. In die hoedanigheid is dit jaar een integriteitsmelding in behandeling genomen.
Zowel het college van burgemeester en wethouders als de burgemeester worden ondersteund door de ambtelijke organisatie onder leiding van de gemeentesecretaris en zijn directieteam.
02. Het faciliteren van de Rekenkamercommissie
De rekenkamercommissie (RKC) doet onafhankelijk onderzoek naar beter bestuur voor de Haarlemmermeerse samenleving. Zij streeft ernaar de gemeenteraad te ondersteunen in zijn kaderstellende en controlerende taken.
In april heeft zij een onderzoek gepubliceerd naar de kwaliteit van de samenwerking tussen de gemeente en de dorps- en wijkraden. Daarnaast heeft zij onderzocht of de aanbevelingen uit een onderzoek naar Informatiebeveiliging uit 2016 zijn opgevolgd. In juli verscheen een rapport over de maatschappelijke resultaten van het Haarlemmermeerse re-integratiebeleid. Deze onderzoeken zijn te raadplegen op de website van de RKC: https:/haarlemmermeergemeente.nl/rekenkamer.
Ook is gestart met vier onderzoeken die in 2021 worden opgeleverd:
- een vervolgonderzoek waarin de RKC toetst of het college de aanbevelingen uit een in 2017 verricht onderzoek naar Duurzaamheidsbeleid heeft opgevolgd;
- een onderzoek naar de ervaringen van inwoners en ondernemers bij de aanvraag van een bouwvergunning;
- een lerend onderzoek naar de mogelijke rollen die de raad kan vervullen bij het bestuur van de Veiligheidsregio Kennemerland;
- een onderzoek naar de beheersing van de uitgaven in het sociaal domein. Dit als honorering van een in december 2020 unaniem verzoek van de gemeenteraad.
03. Het houden van verkiezingen
In 2020 zijn wij begonnen met de voorbereidingen van de in 2021 geplande verkiezingen voor de Tweede Kamer. Vanwege de coronamaatregelen die moeten worden getroffen, zal deze verkiezing afwijken van voorgaande verkiezingen. In 2022 respectievelijk 2023 staan de verkiezingen voor de gemeenteraad en de gecombineerde verkiezingen voor Provinciale Staten en het algemeen bestuur van de Waterschappen gepland.