Toelichting gewijzigde begroting 2019 - jaarrekening 2019

Beleidsdoel A

Tabel 19 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Eigen bijdrage Centraal Administratie Kantoor

-153

Overig

24

Totaal Baten

-129

Lasten

Jeugd en Wmo

-2.120

Wmo hulpmiddelen

-312

Doelgroepenvervoer

93

Overig

-34

Totaal Lasten

-2.373

Baten

Mede doordat de meerpersoonshuishoudens onder de AOW-gerechtigde leeftijd geen eigen bijdrage hoeven te betalen met ingang van 2019 en de invoering van het abonnementstarief zijn er minder inkomsten gerealiseerd voor de eigen bijdrage Centraal Administratie Kantoor (CAK).

Lasten

Voor het tweede jaar op een rij worden we geconfronteerd met tekorten binnen het brede sociaal domein. Ondanks de structurele aanpassing van de begroting bij de Voorjaarsrapportage 2019 en de extra aanvulling bij de Najaarsrapportage 2019 zijn de middelen niet toereikend geweest.
We zien dat de verleende zorg op basis van openeinderegelingen door de zorginstellingen ook dit jaar nog sterker is gestegen.

Zoals reeds eerder vermeld bij de de Voor- en Najaarsrapportage 2019 is het aantal aanmeldingen voor Wmo-hulpmiddelen gestegen ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Hier zien we een link met het invoeren van het abonnementstarief. Daarvoor hebben we reeds extra middelen aangevraagd. De stijging van het aantal aanmeldingen is nog groter geweest dan verwacht.

Onder het doelgroepenvervoer valt het leerlingenvervoer en het Wmo vervoer. Dit is gezamenlijk begroot. De overschrijding bij het leerlingenvervoer staat begroot bij het Wmo vervoer. Zie beleidsdoel B van het programma Maatschappelijke ontwikkeling.

Beleidsdoel B

Tabel 20 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Lasten

Jeugd en WMO

494

Overig

0

Totaal Lasten

494

Lasten

Het voordeel op dit beleidsdoel moet gezien worden in combinatie met de uitkomsten van het brede sociaal domein bij beleidsdoel A.

Beleidsdoel C

Tabel 21 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

-30

Totaal Baten

-30

Lasten

ESF subsidie

226

De sociale werkvoorziening

219

Doelgroepenbeleid kinderopvang

112

Participatie opgave

80

Compensabele btw re-integratie

70

Overig

72

Totaal Lasten

779

Lasten

In de Voorjaarsrapportage 2019 zijn de subsidiegelden 1e tranche Europees Sociaal Fonds (ESF) opgenomen in de Programmabegroting 2019. De kosten voor re-integratie zijn reeds verantwoord binnen het tijdvak 2014-2017 en niet besteed in 2019.

Minder personen, die alleen in een beschutte omgeving kunnen werken en die in aanmerking komen voor de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), zijn werkzaam geweest op grond van de Wsw in 2019 dan aanvankelijk gedacht.

De kosten voor sociaal medische indicatie kinderopvang zijn verwerkt onder beleidsdoel D, maar begroot onder beleidsdoel C

Sinds april 2019 zijn de participatieregelingen van beleidsdoel C binnen Zorg en Werk door middel van een nieuw systeem en een ander verantwoordingsritme verwerkt. Dit heeft geleid tot tijdelijk onjuiste sturingsinformatie, waardoor niet alle middelen voor de participatie opgave in dit jaar ingezet zijn.

De Hoge Raad heeft een uitspraak gedaan dat alle btw met betrekking tot re-integratie compensabel is. Dit heeft geleid tot een onderschrijding.

Beleidsdoel D

Tabel 22 

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Vrijval voorziening

421

Overig

-1

Totaal Baten

420

Lasten

Budgetten gebundelde uitkering (BUIG)

473

Doelgroepenbeleid kinderopvang

-112

Schuldhulpverlening

82

Overig

51

Totaal Lasten

494

Baten

De herrekening van de hoogte van de voorziening sociale debiteuren leidt tot een vrijval van deze voorziening.

Lasten

Bij de regelingen voor de bijstand (Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) zijn in 2019 minder uitkeringen verstrekt

De kosten voor sociaal medische indicatie kinderopvang zijn verwerkt onder beleidsdoel D, maar begroot onder beleidsdoel C

Voor schuldhulpverlening zijn minder aanvragen geweest dan verwacht.