Beleidsdoel D: Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Inwoners hebben recht op een bestaansminimum. Het is aan de overheid om daarin te voorzien als inwoners hier (tijdelijk) niet zelf toe in staat zijn. Dit is in de Participatiewet geregeld. Deze wet wordt in medebewind door de gemeente uitgevoerd, waarbij de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen worden aangevuld door de gemeente als de werkelijke vraag de verwachting overstijgt (zogenaamde openeinderegeling). Een uitkering wordt verstrekt indien de noodzaak hiertoe vaststaat. Tegenover deze rechten staan ook plichten. Nadrukkelijk handhaven wij die plichten, in nauwe samenhang met de mogelijkheden van inwoners om aan het werk te gaan (beleidsdoel C). Het minimabeleid is er voor inwoners die van een laag inkomen of van een uitkering moeten rondkomen. Hiermee zorgen we ervoor dat inwoners met weinig financiële middelen in hun primaire levensbehoeften kunnen voorzien en kunnen deelnemen aan de samenleving, door bijvoorbeeld mee te doen aan sport- of muziekactiviteiten.
Activiteiten
01. Garanderen van bestaanszekerheid door het rechtmatig en tijdig verstrekken van uitkeringen. |
02. Fraudebestrijding en het nemen van maatregelen bij het niet nakomen van afspraken en de inlichtingenplicht. |
03. Uitvoeren van het minimabeleid. |
04. Bieden van schuldhulpverlening. |
Toelichting
01. Garanderen van bestaanszekerheid door het rechtmatig en tijdig verstrekken van uitkeringen
‘Aan de poort’ vindt intensieve controle op rechtmatigheid plaats en wordt het uitkeringsbestand steekproefsgewijs, of indien de situatie daartoe aanleiding geeft, gecontroleerd. Bij de aanvraag zal er nog meer oog en aandacht zijn voor de financiële omstandigheden van onze inwoners. Indien noodzakelijk verstrekten we voorschotten, om te voorkomen dat er bijvoorbeeld schulden ontstaan. Inwoners hebben we op de mogelijkheid gewezen van het aanvragen van bijzondere bijstand, informeerden we over andere mogelijkheden van (landelijke) financiële ondersteuning en wezen we op de mogelijkheid van schuldhulpverlening. Hierbij werkten we ook in 2019 nauw samen met Meerwaarde, de Voedselbank Haarlemmermeer en de Stichting Leergeld.
02. Fraudebestrijding en het nemen van maatregelen bij het niet nakomen van afspraken en de inlichtingenplicht
Ook in 2019 hebben we ingezet op de bestrijding van oneigenlijk gebruik van uitkeringen. Dit hebben we gedaan door inzet van handhavingsmedewerkers, het opleiden van medewerkers in fraudealertheid, het verbeteren van de informatievoorziening, themacontroles, vroegtijdige opsporing van fraude en controle van uitkeringssituaties.
03. Uitvoeren van het minimabeleid
Uitgangspunt is dat inwoners beschikken over een bestaansminimum en zoveel als mogelijk kunnen meedoen in de samenleving. Wij stimuleren en ondersteunen inwoners met een minimuminkomen om deel te nemen aan voorzieningen die gericht zijn op maatschappelijke participatie. Hiervoor hebben we ook in 2019 een bijstandsuitkering en/of bijzondere bijstand verstrekt aan inwoners. Om de toegang tot de minimaregelingen en bijzondere bijstand zo eenvoudig mogelijk te maken en het ‘niet gebruik’ terug te dringen gebruiken wij vanaf 1 januari 2019 het programma Bereken uw recht. Via deze online tool kunnen inwoners in een paar minuten zien of zij in aanmerking komen voor ondersteuning van de gemeente en een aanvraag indienen. In 2020 wordt het gebruik van Bereken uw recht geëvalueerd.
Voor inwoners met veel medische kosten hadden we in 2019 ook de collectieve aanvullende zorgverzekering (gemeentepolis). In verband met de beëindiging van een contract per 1 januari 2019 is de gemeentepolis opnieuw aanbesteed. Vanaf 1 januari 2019 zijn twee zorgaanbieders gecontracteerd: Zorg en Zekerheid en Univé. De gemeentelijke bijdrage voor de inwoners van deze gemeentepolis is in 2019 gelijk gebleven.
Energiekosten vormen een grote uitgavenpost voor inwoners met een laag inkomen. Wij werken sinds 2019 samen met de Energiebank om inwoners te helpen hun energieverbruik te verlagen. Inwoners die zich bij de Energiebank hebben aangemeld krijgen bezoek van een energiecoach die kijkt welke maatregelen kunnen worden genomen om de energierekening te verlagen. Inwoners krijgen onder andere gratis led-lampen en radiatorfolie.
04. Bieden van schuldhulpverlening
Op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) zijn wij verantwoordelijk voor het aanbieden van schuldhulpverlening aan onze inwoners. Daarbij gaat het niet alleen om hulp bij het wegnemen van de financiële problemen en problematische schulden, maar ook de oorzaken daarvan. Het accent bij schuldhulpverlening ligt bij vroegsignalering en preventie. Hiermee probeerden we ook in 2019 te voorkomen dat inwoners een beroep moeten doen op schuldhulpverlening of waar dat onvermijdelijk is, minder vaak uitvallen of hun trajecten staken.
Eind 2017 zijn wij gestart met het project ‘Vroeg Eropaf’. Vroeg Eropaf richt zich op mensen met beginnende betalingsachterstanden bij woningcorporatie Ymere. Naast betalingsachterstanden zijn er vaak andere problemen, variërend van verslaving en/of psychische problematiek tot vereenzaming en (zelf)vervuiling. Vaak komen mensen met deze problemen niet uit eigen beweging naar de hulpverlening of zijn snel weer buiten beeld. Het project is in 2019 uitgebreid met signalen van zorgverzekeraars en ook nutsbedrijven zullen in de toekomst signalen van betalingsachterstanden afgeven. Ondanks het project 'Vroeg Eropaf' zijn er inwoners waarvan de huurschulden zo hoog zijn opgelopen waardoor huisuitzetting dreigt. Hiervoor zijn wij in 2019 gestart met 'Eropaf' om te voorkomen dat inwoners daadwerkelijk uit hun woning worden gezet.
In 2019 heeft Money Ways, in het kader van preventie, gastlessen gegeven op de VO en MBO scholen om jongeren te leren omgaan met geld.