Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Onze dienstverlening zijn we van minder regels gaan voorzien. We hebben doorgezet op de ingeslagen weg van administratieve lastenvermindering voor inwoners, instellingen en ondernemers. In dit verband streven we ook naar éénmalige opslag en meervoudig gebruik van gegevens. Waar juridisch toegestaan en technisch mogelijk willen we basisregistraties met elkaar verbinden en ontsluiten voor gebruik door inwoners, instellingen en ondernemers.
Om onze dienstverlening te verbeteren, efficiënter te werken en beter onderbouwde beleidskeuzes te maken, streven we naar het ontwikkelen van het GeoDomein. Ons doel is op eenduidige wijze informatie met een geografische component gecentraliseerd in te winnen en deze voor meerdere toepassingen te gebruiken. Hiermee dragen we bij aan het realiseren van de digitale randvoorwaarden voor onder andere de invoering van de Omgevingswet en de nieuwe Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO).
Tabel 6
Programma / Omschrijving | Bron | Metingen | Streefwaarde | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
HLMR 2017 | H&S 2017 | HLMR 2018 | H&S 2018 | 2019 | 2019 | ||
Percentage score inhoud BRP | Jaarlijkse zelfevaluatie | 99,6 | n/b | 99,85 | 99,35 | 99,77 | 99,8 |
Percentage score processen BRP | Jaarlijkse zelfevaluatie | 83,31 | n/b | 96,402 | 96,30 | 94,373 | >90 |
Percentage score processen BRP | Gecombineerd ENSIA | 85,45 | |||||
Percentage score reisdocumenten Gemeentebalie Schiphol | Jaarlijkse zelfevaluatie | 96,9 | n.v.t. | 95,10 | n.v.t. | 93,07 | >90 |
Percentage score reisdocumenten Gemeentebalie Schiphol | Gecombineerd ENSIA | 91,65 |
- In 2017 was de scope van de zelfevaluatie gewijzigd in de zin dat ook de uitkomst van de vragenlijst uit de zelfevaluatie van de ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) in de score wordt meegewogen. ENSIA heeft tot doel het verantwoordingsproces over informatieveiligheid bij gemeenten verder te professionaliseren door het toezicht te bundelen en aan te sluiten op de gemeentelijke Planning & Control-cyclus. De score voor de vragenlijst BRP bedroeg 95,4 en die voor de vragenlijst ENSIA 76,4.
- Voor 2018 is, als gevolg van het niet synchroon lopen van de zelfevaluatietrajecten BRP en ENSIA, alleen de score voor de vragenlijst BRP en niet een gewogen score BRP/ENSIA opgenomen. De score voor de vragenlijst ENSIA 2018 wordt eerst voorjaar 2019 verwacht. Daarover zal separaat worden gerapporteerd.
- Voor 2019 zijn voor een juist vergelijk met voorgaande jaren en de prognoses zowel de scores van de vragenlijsten zelfevaluaties Burgerzaken als de gecombineerde score met ENSIA opgenomen. Op het onderdeel reisdocumenten is, ondanks de aanpassingen naar aanleiding van de kanttekeningen 2018, de score relatief gezien laag. Dit is met name het gevolg van de wijzigingen in de scope en de vraagstelling bij de evaluatie 2019. De gesignaleerde aandachtspunten zijn opgepakt en grotendeels begin 2020 opgelost.
Activiteiten
01. Het beheren van de Basisregistratie Personen (BRP), het werken aan verdere ontwikkeling van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP. |
02. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Schipholbalie. |
03. Het bieden van one-stop-shop service voor expats van internationale ondernemers. |
04. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP. |
05. Het actueel houden van de bestaande (Basis)registraties met een geografische component. |
06. Het anticiperen op de komst van de Omgevingswet en de Basisregistratie Ondergronden (BRO) en het aansluiten op nieuwe landelijke Geo-standaarden (IMBOR, NCS, IMGeo, IMBRO, IMKL, IMKAD, et cetera). |
Toelichting
01. Het beheren van de Basisregistratie Personen (BRP), het werken aan verdere ontwikkeling van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP
De start met de geïntegreerde Basis Registratie Persoonsgegevens (BRP) van de voormalige gemeenten Haarlemmermeer en Haarlemmerliede en Spaarnwoude is naar tevredenheid verlopen.
We hebben geïnvesteerd in het op orde brengen en verbeteren van de basis bij Burgerzaken. In dit kader is de nieuwe software voor Burgerzaken, inclusief de bijbehorende werkprocessen en uitbreiding van de digitale dienstverlening, geïmplementeerd en het relevante beleid geactualiseerd. De jaarlijkse verplichte zelfevaluaties voor reisdocumenten en de BRP zijn uitgevoerd. Voor de scores voor deze evaluaties en de toelichting wordt verwezen naar Tabel 6 effectindicatoren bij beleidsdoel E.
02. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Schipholbalie
Het voor deze dienstverlening tot 1 juli 2019 geldende convenant is omgezet naar een nieuw convenant tot 1 januari 2021. De realisatie bij de afgifte van zowel de reisdocumenten als de Digid’s aan niet-ingezetenen lag, net als dat bij ingezetenen en in het landelijk beeld, hoger dan geprognosticeerd. Dit had een positieve invloed op het exploitatieresultaat van de balie.
03. Het bieden van one-stop-shop service voor expats van internationale ondernemers
De voor het lokale vestigingsklimaat wenselijke samenwerking met de Immigratie-en Naturalisatiedienst, de Belastingdienst en de gemeenten Amsterdam, Amstelveen, Velsen, Hilversum en Almere in het Expatcenter hebben we voortgezet. Tevens zijn we gestart met onderzoek naar de mogelijke uitbreiding en/of verbetering van de dienstverlening in genoemd centrum. De resultaten daarvan worden in 2020 verwacht.
04. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP
Binnen de afspraken van het sinds mei 2013 bestaande samenwerkingsverband met het COA hebben er 637 inschrijvingen plaatsgevonden. Daarnaast is de bijdrage aan de BRP-straat gecontinueerd.
05. Het actueel houden van de bestaande (Basis)registraties met een geografische component
We hebben de reeds bestaande basisregistraties met een geografische component actueel gehouden op een technisch veilige manier. Voorbeelden hiervan zijn de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). De BGT is de gedetailleerde digitale kaart van Nederland, waarin gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen eenduidig zijn vastgelegd. De BAG omvat gegevens over alle gebouwen en adressen in Nederland. We hebben naast de ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) evaluaties een kwaliteitsverbetering uitgevoerd waarbij de gemeente nu voldoet aan acht mijlpalen, die bepaald zijn door het samenwerkingsverband voor bronhouders voor de BGT.
We hebben de gegevens van de BAG van de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude samengevoegd met de gegevens van die van Haarlemmermeer. Tevens hebben wij een start gemaakt met de implementatie van BAG 2.0; de aanpassing van de BAG aan de gewijzigde wet- en regelgeving. Naar verwachting wordt deze implementatie in het eerste kwartaal van 2020 afgerond.
06. Het anticiperen op de komst van de Omgevingswet en de Basisregistratie Ondergronden (BRO) en het aansluiten op nieuwe landelijke Geo-standaarden (IMBOR, NCS, IMGeo, IMBRO, IMKL, IMKAD, et cetera)
Op het gebied van gegevensbeheer hebben we geanticipeerd op de Omgevingswet, waaronder het digitale stelsel, en de BRO door ervoor te zorgen dat de werkprocessen op orde zijn en de gegevens op de juiste wijze ontsloten kunnen worden. We hebben de eerste fase van de BRO ingevoerd. De gegevens worden op de juiste wijze ontsloten naar de Landelijke Voorziening. We hebben een start gemaakt met het opstellen van de interne werkprocessen. Ook voor de BRO hebben we de ENSIA-evaluatie goed doorlopen.
We hebben een centraal Geo-loket ontwikkeld, waar gebruik, beheer en beschikbaar stellen van Geo-informatie geregisseerd worden en waar kennis en kunde gebundeld worden. Geo-informatie wordt inmiddels als een gemeentebrede ondersteuning van de bedrijfsvoering gezien.