Beleidsdoel C: Het behartigen van de belangen van Haarlemmermeer buiten de gemeentegrenzen en het versterken van de bestuurlijke samenwerking.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
We richten onze ogen en oren ook nadrukkelijk op de regio en het nationale speelveld. Dit om de belangen van onze inwoners, instellingen en ondernemers te behartigen. Daarbij werken we op onze primaire gemeentelijke taken steeds vaker samen met partijen en partners.
Het gemeentebestuur wil voor inwoners, instellingen en ondernemers een gezaghebbende positie innemen in het publieke en bestuurlijke debat. Dat deden we onder meer via speeches, interviews en andere publicitaire uitingen. Bij de positionering van het nieuwe college hebben we gewerkt aan een herkenbaar geluid, aansprekend verhaal én ontvankelijkheid voor signalen vanuit de samenleving. Met dat laatste verrijken we het beleid en de uitvoering en daartoe zetten we communicatie in als strategisch instrument. We hebben extra aandacht besteed aan lobby; het benutten of organiseren van contactmomenten om de bestuurlijke positie van Haarlemmermeer helder naar voren te brengen.
Activiteiten
01. Het deelnemen aan bestuurlijke samenwerkingsverbanden. |
02. Het deelnemen in belangenorganisaties zoals de VNG en de G40. |
03. Het onderhouden van de stedenband (en). |
04. Het ontplooien van activiteiten ten behoeve van citymarketing. |
Toelichting
01. Het deelnemen aan bestuurlijke samenwerkingsverbanden
Om veel doelen te kunnen bereiken is Haarlemmermeer op samenwerking aangewezen. Door bestuurlijke vertegenwoordiging in samenwerkingsverbanden kunnen we meebeslissen en onze inbreng borgen. Sommige samenwerkingsverbanden zijn verplicht anderen zelf gekozen. Steeds is een goede afweging tussen de agenda, de ambities, de samenwerkingsverbanden en de posities die we willen en kunnen vervullen gemaakt. Op deze manier proberen we zo effectief mogelijk onze doelen te realiseren.
02. Het deelnemen in belangenorganisaties zoals de VNG en G40
We zijn actief in het AM, de Vervoerregio Amsterdam, MRA, G40-stedennetwerk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). We vervullen diverse bestuursfuncties in die samenwerkingsverbanden. Hiermee hebben we actief invloed op regionale en landelijke beleidsontwikkelingen, mede op basis van onze eigen ambities en prioriteiten.
03. Het onderhouden van de stedenband (en)
In 2019 onderhield de gemeente Haarlemmermeer één vriendschapsband, te weten met Cebu-City op de Filipijnen. De invulling ervan was in handen van de stichting Vriendschapsband Haarlemmermeer-Cebu.
04. Het ontplooien van activiteiten ten behoeve van Citymarketing
In 2019 hebben we in het kader van de Citymarketingvisie 2017-2020 verder gebouwd aan ons profiel en gewerkt aan onze branding. Verder is het historische verhaal van de nieuwe gemeente Haarlemmermeer verdiept. De Citymarketing is nadrukkelijker verbonden met het toeristisch beleid. We hebben gewerkt aan positionering van Haarlemmermeer binnen en buiten de Ringvaart. We hebben ons nadrukkelijk gericht op (internationale) doelgroepen uit de hele MRA.