Informatiebeheer

Overheidsinstanties streven steeds meer naar transparantie, openheid en responsiviteit. Het op orde hebben van de informatievoorziening is daarbij van groot belang. Informatie moet betrouwbaar en volledig zijn, maar ook snel vindbaar en begrijpelijk. Hiermee wordt voldaan aan de Archiefwet, maar ook een efficiënte afhandeling van verzoeken in het kader van de Wet open overheid mogelijk gemaakt. De nieuwe Archiefwet is nog niet vastgesteld. Toch is er beweging door andere aanverwante wetgeving en de grote aandacht voor privacy en informatiebeveiliging. Informatie kan op verschillende manieren zijn vastgelegd. In brieven, e-mails of verslagen. Maar ook in verzamelingen van data of op foto’s. Met de toenemende digitalisering is het voor de overheid een uitdaging alles op orde te hebben. Daarom wordt hier extra aandacht aan gegeven. In 2024 zijn veel voorbereidingen getroffen om een inhaalslag in 2025 te realiseren. Pas als de informatievoorziening in de basis op orde is, kunnen nieuwe technologieën zoals AI en het principe van datagedreven werken daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn in onze dienstverlening richting inwoners en ondernemers.

Informatie over de jaarlijkse archiefinspectie door de gemeentearchivaris is ondergebracht in de paragraaf Toezichtinformatie.