Digitalisering
Ook in 2024 zijn we druk bezig geweest om digitalisering verder in te zetten om onze dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren en vernieuwen. Dit doen we met onze ‘Uitvoeringsagenda digitalisering 2023-2025’ (8302480) in de hand. De uitvoeringsagenda is een uitwerking van de ‘Visie op digitalisering: samen slimmer’ (7225689), die in 2023 door de raad is vastgesteld.
We zetten digitalisering in om betere en snellere dienstverlening te leveren aan onze inwoners en ondernemers. Daarom hebben we de uitvoeringsagenda digitalisering bewust gekoppeld aan de opgaves binnen dienstverlening, het sociaal domein en het fysiek domein, zodat digitalisering ondersteunend is aan de belangrijkste opgaven waar onze gemeente voor staat.
Een aantal voorbeelden van projecten met een digitale component die in 2024 tot resultaten geleid hebben:
een lokale en verouderde oplossing om de Basis Registratie Personen te raadplegen, is vervangen door een toekomstbestendige oplossing;
voor een aantal van onze meeste gebruikte websites hebben we verbeteringen doorgevoerd op het gebied van privacy, veiligheid, toegankelijkheid en archivering. Daarnaast hebben we de look and feel verbeterd van een aantal websites;
inwoners kunnen nu zelf inloggen op een digitaal portaal waarmee zij hun dossier over uitkeringen in het kader van de Participatiewet in kunnen zien;
dit jaar is de nieuwe anonimiseringstool van DataMask in gebruik genomen. Een tool om documenten te anonimiseren, bijvoorbeeld bij een Woo-verzoek (Wet open overheid);
voor sociale casuïstiek is een systeem geïmplementeerd waardoor onder meer duurzaam aan alle strenge veiligheidseisen kan worden voldaan;
vlak voor de verkiezingen is een nieuw systeem voor het efficiënt managen van de stembureaus in gebruik genomen.
In 2024 hebben we ook verder gewerkt aan een aantal complexe trajecten die in 2025 opgeleverd gaan worden. Het gaat hier om projecten om onze bedrijfsvoering en dienstverlening ook in de toekomst goed te borgen:
op 1 januari 2025 zijn de nieuwe financiële, HRM en subsidiesystemen in gebruik genomen. In 2024 hebben we hiervoor alle benodigde voorbereidingen getroffen, zodat de continuïteit van de bedrijfsvoering gewaarborgd is. Daarnaast wordt de Business Intelligence-omgeving gemoderniseerd, zodat aan alle noodzakelijke rapportagewensen kan worden voldaan;
met het project datacenters naar de cloud verplaatsen we onze, in een fysiek datacenter opgestelde, apparatuur (netwerk en servers) naar de Cloud (Microsoft Azure). Medio 2025 zal de migratie van start gaan, dit na een uitgebreide voorbereiding;
vernieuwen van ons klantafspraken -, klantvolg- en klantgeleide systeem. Hiervoor zijn in 2024 de voorbereidingen getroffen wordt de daadwerkelijk vernieuwing in 2025 uitgevoerd. Hetzelfde geldt voor de vernieuwing van ons systeem voor vergunningen, toezicht en handhaving;
tenslotte hebben in 2024 verkenningen plaatsgevonden op het gebied van hoe we om moeten gaan met kunstmatige intellegentie (AI). Met het oog op de veiligheid zijn voor de medewerkers alvast interne richtlijnen vastgesteld over omgang met AI.