Kengetallen financiële positie

Om tot een beter inzicht te komen van de financiële positie van de gemeenten en deze te kunnen vergelijken is in het BBV een standaardtabel van financiële kengetallen voorgeschreven. Deze tabel is hieronder weergegeven. De tabel is aangevuld met de ondersteunde indicatoren zoals benoemd in de notitie Schuldpositie 2023. Voor de ontwikkeling in de loop der tijd en een trendanalyse wordt verwezen naar het onderdeel Financiële hoofdlijnen.

Tabel 98

Kengetallen in percentage:

% Rekening

% Primaire

% Rekening

Omschrijving:

31-12-2022

Begroting

31-12-2023

Netto schuldquote

79,3

100,3

69,8

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

72,4

92,5

63,0

Solvabiliteitsratio

34,6

32,8

37,3

Grondexploitatie

22,1

9,8

9,4

Lasten schuldpositie

8,3 %

9,5%

7,3%

Structurele exploitatieruimte

6,3%

0,7%

8,2%

Belastingcapaciteit

105,0%

96,1%

92,0%

Ratio weerstandvermogen

3,0

3,3

4,5

Renterisiconorm

8,0%

7,9%

5,5%

De raad heeft bij vaststelling van de notitie Schuldpositie 2023 per indicator een normering vastgesteld. Deze wordt hieronder weergegeven. Bij de bepaling van deze normeringen is aangesloten bij normeringen uit het Gemeenschappelijk Financieel toezichtkader 2020 die door de provinciaal toezichthouder gebruikt worden of in benchmarks gebruikelijk zijn.

Tabel 99

Kengetal

Minst risicovol

Neutraal

Meest risicovol

Kernindicatoren

Netto schuldquote

<90%

90-130%

>130%

Lasten schuldpositie

0% - 12,4%

12,5 - 15%

> 15 %

Solvabiliteitsratio

>50%

20-50%

<20%

Ondersteunende indicatoren

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

<90%

90-130%

>130%

Grondexploitatie

<20%

20-35%

>35%

Structurele exploitatieruimte

>0,4%

-0,4 % - 0,4%

<-0,4%

Belastingcapaciteit

<95%

95-105%

>105%

Ratio weerstandsvermogen

>1,4

1 - 1,4

<1

Renterisiconorm

<20%

n.v.t.

>20%

Netto schuldquote, lasten schuldpositie en solvabiliteit

De toelichting is opgenomen in het onderdeel Schuldpositie.

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

Omdat bij leningen onzekerheid kan bestaan of deze allemaal worden terugbetaald, wordt dit kengetal zowel berekend inclusief als exclusief de door de gemeente verstrekte leningen. Zo wordt duidelijk wat het aandeel van de verstrekte leningen in de exploitatie is en wat dit betekent voor de schuldenlast. De schuldquote is lager als begroot als gevolg van het hierboven beschreven oorzaken.

Grondexploitatie

De boekwaarde van de voorraden grond moet worden terugverdiend bij de verkoop. Kenmerkend voor grondexploitaties is dat de looptijd meerdere jaren is. Naarmate de inkomsten verder in de toekomst liggen, brengt dit meer rentekosten en risico's met zich mee. Het kengetal Grondexploitatie drukt de geactiveerde waarde van in exploitatie genomen bouwgronden uit in een percentage van het totaal van de baten. De waarde van de gronden wordt in het (t)MPG goed onderbouwd en is daarom reëel. De verkoop van de gronden zal bijdragen aan het verbeteren van de schuldquote en de solvabiliteitsratio.

Structurele exploitatieruimte

Voor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht van de begroting wordt onderscheid gemaakt in de structurele en incidentele baten en lasten. In 2023 is het percentage positief, dat betekent dat er lagere structurele lasten dan baten zijn. Dit geeft aan dat sprake is van een structureel en reëel sluitende begroting.

Belastingcapaciteit

Het kengetal Belastingcapaciteit geeft inzicht in hoe de belastingdruk in de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Voor de bepaling van de hoogte van de belastingdruk is het landelijk gemiddelde niet maatgevend. Haarlemmermeer heeft zijn eigen beleid vastgesteld. Hiervoor wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen.

Ratio weerstandsvermogen

Deze is toegelicht in het onderdeel weerstandscapaciteit.

Renterisiconorm

Het renterisico is het risico dat de rentelasten van de gemeente ineens fors stijgen als nieuw aan te trekken leningen een hogere rente hebben dan de (oude) leningen die worden afgelost. Als de rente in tussentijd stijgt, kan dit gevolgen hebben voor de exploitatie van de gemeente. De renterisiconorm wordt toegelicht in de paragraaf Financiering, onderdeel rente.