Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
Wij blijven onze inwoners, instellingen en ondernemers intensief betrekken bij beleidsontwikkeling en uitvoeringsplannen. Wij geven participatie een structurele rol en hanteren een makkelijk herkenbare aanpak door een aantal vaste instrumenten, vragen en standaardstappen te gebruiken bij nieuwe initiatieven.
Wij sluiten de manier waarop wij doelgroepen betrekken aan bij hun behoefte en maken daarom gebruik van diverse digitale en offline instrumenten, waaronder het e-platform Open Stad. Om transparant en open te zijn over deze aanpak, actualiseren wij ons participatiebeleid.
Wij werken gebiedsgericht. Wij zorgen voor de verbinding tussen diverse opgaven in een gebied en voor een continu gesprek tussen gemeentebestuur en inwoners, instellingen en ondernemers om te weten wat er leeft, welke ontwikkelingen wij verwachten op lange termijn in het gebied (gebiedsprogrammering). Wij anticiperen daarop door prioriteiten te stellen en acties te bepalen. Dat doen wij met de inwoners, instellingen en ondernemers in het gebied. Onze kennis van en interactie met het gebied versterken wij door informatiemarkten en door een actief netwerk te onderhouden.
Activiteiten
01. Het doen van generiek onderzoek |
02. Standaardisering van de aanpak van participatie bij beleidsvorming en -uitvoering |
03. Opstellen en uitvoeren van gebiedsprogramma's |
04. Uitwerking rol dorps- en wijkraden |
05. Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad |
06. Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers |
07. Het ondersteunen van de Jongerengemeenteraad en Kinderraad |
Toelichting
01. Het doen van generiek onderzoek
Gemeente Haarlemmermeer is dynamisch en divers. Kennis van de verschillende gebieden en de ontwikkeling van onze bevolking zijn cruciaal om beleid op maat te kunnen ontwikkelen. Om het onderzoek zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten, werken wij met een onderzoeksprogramma. Wij bouwen gestaag aan een lokale kennisinfrastructuur en een accuraat gegevensbeheer. Zo zorgen wij ervoor dat ons beleid toegerust is op veranderingen in leefsituatie, wensen en behoeften van onze inwoners, instellingen en ondernemers. De te onderzoeken onderwerpen worden vastgesteld op basis van de accenten en prioriteiten van het coalitieakkoord.
Het Onderzoek en Strategieprogramma 2022-2026 is vastgesteld. De volgende onderzoeken hieruit zijn dit jaar afgerond (zie ook: https://onderzoek.haarlemmermeergemeente.nl):
Onderzoek naar Jongeren met een beperking
Kijk op de Wijk 6: Onderzoek naar de identiteit(en) van Haarlemmermeer (publicatie eerste kwartaal 2024)
Bevolkingsprognose
Monitor Brede Welvaart
02. Standaardisering van de aanpak van participatie bij beleidsvorming en -uitvoering
Bij beleidsontwikkeling en uitvoering maakten wij ook afgelopen jaar gebruik van de kennis en ervaring van onze inwoners, instellingen en ondernemers. Wij gebruiken hiervoor meer en meer een herkenbare aanpak door een aantal vaste vragen en standaardstappen te hanteren. In verschillende projecten hebben we door inzet van uiteenlopende instrumenten ervoor gezorgd dat we luisteren naar een diversiteit aan geluiden, zoals enquêtes, dialoogsessies en informatieavonden. Twee keer hebben we de gemeenteraad voorgesteld om gebruik te maken van de ‘Werkwijze gemeenteraad bij participatie’ om vooraf kaders te stellen aan participatie, bij de kanaalstrategie en bij wind op land.
03. Opstellen en uitvoeren van gebiedsprogramma's
In het afgelopen jaar hebben wij samen met inwoners, instellingen en ondernemers per gebied op basis van het gebiedsprogramma prioriteiten en concrete acties voor de korte termijn in een gebiedsagenda opgenomen. De voorgenomen acties zijn vastgelegd in een digitaal gebiedsprogramma. Wij zijn met deze acties aan de slag gegaan in samenwerking met inwoners, instellingen en ondernemers en bespreken de voortgang in gebiedsoverleggen. Deze integrale aanpak en prioritering door te werken met een agenda zorgt voor meer duidelijkheid bij alle betrokken partijen.
04. Uitwerking rol dorps- en wijkraden
Wij zijn continu in gesprek met de dorps- en wijkraden over de rollen en participatieve democratie bij beleidsontwikkeling en plannen voor uitvoering. Wij hebben de samenwerkingsafspraken met de dorps- en wijkraden geëvalueerd en zo nodig aangepast. Op deze manier blijven we in gesprek over inhoudelijke onderwerpen én wijze van samenwerken. Afspraken gaan over de onderwerpen waarover dorps- en wijkraden en bestuur samen komen tot beleidsontwikkeling en plannen voor uitvoering. Daarbij gaat het ook over de mate van beïnvloeding en de rolverdeling. De dorps- en wijkraden zijn ook met de gemeenteraad in gesprek over de langetermijnvisie op de participatiedemocratie. De gemeenteraad heeft in dat kader in 2022 het Initiatiefvoorstel WWR Langetermijnvisie Participatiedemocratie vastgesteld. Op basis van dit besluit bezoekt de gemeenteraad meerdere keren per jaar een gebied in Haarlemmermeer. Wij ondersteunen de gemeenteraad bij de voorbereiding en uitvoering van de gebiedsraadsessies, die inmiddels hebben plaatsgevonden in Nieuw-Vennep, Haarlemmermeer West en Hoofddorp.
05. Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad
De gemeenteraad bestaat uit 39 leden, die zich verenigd hebben in dertien fracties. Drie raadsleden hebben tijdelijk verlof opgenomen, en zijn vervangen door evenzoveel tijdelijke raadsleden van de betreffende kieslijst. Twee raadsleden hebben hun zetel ter beschikking gesteld en zijn opgevolgd door de eerste opvolger van de betreffende kieslijst die de benoeming aanvaardde.
De gemeenteraad kent een aantal structurele commissies en werkgroepen, die allen tot doel hebben het functioneren van, en de besluitvorming door de raad te ondersteunen, te faciliteren of voor te bereiden. Dit zijn het Presidium, het Seniorenconvent, de Auditcommissie, de werkgroep Werkwijzen Raad, de werkgroep Communicatie, de werkgroep AM-MRA (de deelname aan het MRA-raadsledenplatform en de MRA-raadstafel), de werkgroep Bereikbaarheid Bollenstreek, de werkgroep Nieuwbouw Raadhuis, de klankbordgroep Rekenkamer, de Commissie van Wijzen, de werkgroep Ombuigingen, de werkgroep Opening Politiek Jaar, de werkgeverscommissies van de griffier en de burgemeester, en de werkgroep Programma Zorg en Werk. De griffie ondersteunt deze en overige activiteiten van de gemeenteraad (zoals de externe Referendumcommissie) en bewaakt de wettelijke en lokale kaders waarbinnen de raad wordt geacht te functioneren. De gemeenteraad heeft trainingen kunnen volgen over gemeentefinanciën, het agendasysteem iBabs en wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen. Alle stukken die bij de raadspleinvergaderingen horen, zijn openbaar en digitaal toegankelijk.
De gemeenteraad vergadert binnen het raadsplein-model van Haarlemmermeer. Er hebben 32 raadspleinen plaatsgevonden, waarvan er 22 plenair waren, drie bijzondere raadspleinen op locatie waren, en het restant uit sessie-avonden bestond. Tijdens deze raadspleinen hebben er 77 sessies plaatsgevonden, vier hoorzittingen en vijf plenaire raadsdebatten, zijn er 79 moties ingediend, evenals 40 amendementen. Daarnaast zijn er twee regionale raadsbijeenkomsten bezocht inzake de Veiligheidsregio Kennemerland, en is een regionale raden bijeenkomst georganiseerd in samenwerking met de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland over bereikbaarheid.
De openbare raadspleinvergaderingen van de gemeenteraad zijn via webcasting/livestreaming uitgezonden op internet. De website van de gemeenteraad heeft in totaal (webcasting, verkiezingen, koppenbord, nieuws, iBabs, et cetera) ongeveer 13.000 unieke bezoekers gekend. Een aantal activiteiten is weer opgepakt, of nieuw vormgegeven: Ervaar de Raad. Raadslid in de Klas, en het 16e Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi (met vijf deelnemende scholen). Ook is een speeddate georganiseerd ten behoeve van, en in samenwerking met de Belangengroep Gehandicapten Haarlemmermeer (BGH).
06. Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers
Wij zorgden er door tijdige en toegankelijke communicatie voor dat inwoners en ondernemers op de hoogte en betrokken waren. Via diverse participatietrajecten, waaronder ook een aantal trajecten met Open Stad, konden inwoners en ondernemers meedenken en hun mening geven. Door het project Betere Brieven hebben wij de teksten van onze brieven verder verbeterd.
07. Het ondersteunen van de Jongerengemeenteraad en Kinderraad
De Jongerengemeenteraad wordt door de griffie ondersteund bij het organiseren van zijn vergaderingen en zijn contacten met de gemeenteraad. De inhoudelijke en overige ondersteuning wordt geleverd door de ambtelijke organisatie en de onafhankelijke begeleider. De Jongerengemeenteraad heeft in totaal acht maal vergaderd, en telde aan het einde van het jaar in totaal twaalf leden. De Dag van de Kinderraad kon helaas niet doorgaan in verband met de doorwerking van corona in de planning van de lesprogramma’s van de scholen. Desalniettemin is er wel een kinderburgemeester benoemd. Tevens is op 22 juni het eerste Kindervragenuur in de raadzaal georganiseerd, met groep 8 van de Montessorischool uit Floriande.