Beleidsdoel A: Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamer).

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteiten

01. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente

02. Het faciliteren van de rekenkamer

03. Het voorbereiden en houden van verkiezingen

Toelichting

01. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente

Het gemeentebestuur bestaat uit drie bestuursorganen, te weten: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente en heeft volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rollen om in te vullen. Deze rollen komen terug in de besluitvorming van de raad en zijn tevens de basis voor de neutrale ondersteuning en facilitering door zijn eigen apparaat, de griffie. De griffie is halverwege 2023 uitgebreid met 1,5 fte om beter te kunnen voldoen aan de toename van taken sinds de inrichting van de griffie bij de start van de dualisering in 2002. Tot het najaar van 2023 was er nog sprake van externe inhuur.

De gemeenteraad streeft op diverse manieren transparantie van zijn besluitvorming na. De raadsvoorstellen en raadsbesluiten zijn op de website terug te vinden. Dezelfde openbaarheid geldt voor de raadspleinvergaderingen die ook digitaal te volgen zijn en teruggekeken kunnen worden. Dit geldt ook voor de speciale raadsvergaderingen, die gehouden worden op locatie.

De griffie ondersteunt tevens de burgemeester als voorzitter van de raad.

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester worden ondersteund door de ambtelijke organisatie onder leiding van de gemeentesecretaris en zijn directieteam.

02. Het faciliteren van de rekenkamer

De rekenkamer is een instrument van de raad. Zij wil met haar onderzoeken bijdragen aan goed bestuur voor de samenleving van Haarlemmermeer. De rekenkamer maakt voor de gemeenteraad en het college onder andere zichtbaar wat de impact is van het gevoerde beleid en wat er speelt bij inwoners, instellingen en ondernemers. Een klankbordgroep uit de raad ondersteunt de rekenkamer om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoefte van de raad. Op 1 januari 2023 is de Wet versterking decentrale rekenkamers van kracht geworden. Doel daarvan is de positie en daarmee de impact van de lokale rekenkamers te versterken. De verordening van de rekenkamer is aangepast aan deze wetswijziging.

In 2023 publiceerde de rekenkamer een mogelijk toekomstscenario voor het ondernemersklimaat in Haarlemmermeer. Met dit toekomstscenario wilde ze het gesprek tussen raad, college en ondernemers faciliteren over de toekomst van het ondernemerschap in Haarlemmermeer. Ook heeft de rekenkamer een consultatie gedaan onder inwoners en raadsleden naar de staat van de lokale democratie. Daarnaast heeft de rekenkamer getoetst of de aanbevelingen uit eerder verricht onderzoek zijn opgevolgd. In 2023 betrof het onderzoeken naar de urgentieregeling voor woningzoekenden en mobiliteit. Ten slotte doet de rekenkamer elk jaar mee met een vergelijkend onderzoek onder meerdere rekenkamers: dit jaar was het onderwerp klachtenafhandeling. Informatie over de onderzoeken is te vinden op de website van de rekenkamer.

03. Het voorbereiden en houden van verkiezingen

De op 15 maart 2023 gehouden verkiezingen voor de leden van Provinciale Staten en het algemeen bestuur van de twee binnen onze gemeente functionerende Waterschappen zijn correct verlopen. Met opkomstpercentages van respectievelijk 55% en 50% lagen die dicht bij de landelijke cijfers, te weten 53% en bijna 54%. Voor het vaststellen van de uitkomst van deze verkiezingen is voor het eerst centraal geteld. Dit heeft er mede toe geleid dat, ondanks de grote hoeveelheid stemmen vanwege de gecombineerde verkiezingen, de uitslag tijdig kon worden vastgesteld.

Vanwege de val van het kabinet bleef het niet bij deze verkiezingen. Op 22 november 2023 is de verkiezing van de Tweede Kamer der Staten-Generaal gehouden. Ook deze verkiezing is correct verlopen. Met een opkomstpercentage van 78% lag dit nagenoeg gelijk aan het landelijke cijfer. Vanwege de goede ervaringen met centraal tellen is deze werkwijze ook voor de vaststelling van deze uitslag gevolgd.

Voor een efficiƫnter proces rondom de organisatie van verkiezingen is overgegaan tot de aanschaf van een nieuw softwareprogramma. Hiervan zal voor het eerst gebruik worden gemaakt bij de organisatie van de verkiezing voor de leden van het Europees Parlement in 2024.