Vervoerregio Amsterdam

Tabel 113

Algemene informatie

De Vervoerregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van vijftien gemeenten in de regio Amsterdam op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en gestart per 1 januari 2017. Het Rijk heeft de regio’s Amsterdam en Rotterdam/Den Haag bij uitzondering de wettelijke status van “vervoerregio” gegeven met behoud van de wettelijke bevoegdheden en middelen (BDU).

De belangrijkste taken van de Vervoerregio Amsterdam liggen op het gebied van (regionaal) verkeer en vervoer. De vijftien gemeenten zetten zich onder andere in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. In de samenwerking binnen de vervoerregio spelen deelregio’s een belangrijke rol. Wij maken deel uit van de regio Amstelland-de Meerlanden.

Programma

Mobiliteit

Beleidsdoelen

A. Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

B. De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke Regeling

Eigenaarsrol

Portefeuillehouder Verkeer en vervoer

Opdrachtgeversrol

-

Bestuurlijk belang

Lidmaatschap Dagelijks Bestuur (vice voorzitter) en deelname aan Regioraad. Het aantal leden in de Regioraad voor de gemeente staat in verhouding tot het inwoneraantal van de gemeente.

Aandelenbelang

De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. Elk lid van de Regioraad heeft één stem.

Financieel belang

Deelnemende gemeenten waarborgen de betaling van rente en aflossing van geldleningen aangegaan door de vervoerregio voor de uitvoering van haar taak. Dit in verhouding tot het inwoneraantal van de deelnemende gemeente.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2020

31-12-2021

Eigen vermogen

€ 1.159.794

€ 221.863

Vreemd vermogen

€ 255.499.122

€ 333.131.005

Solvabiliteit ultimo 2021

0, 1%

Begroot resultaat 2022

Nog niet bekend

Bijdrage in 2022

€ 0

Financiële toelichting

Wij beschikken nog niet over de (concept) cijfers 2022. De financiële gegevens zijn daarom gebaseerd op de jaarstukken 2021 en ontwerpbegroting 2022. Het Rijk heeft op 25 juni 2021 besloten dat de beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV) tot en met augustus 2022 wordt verlengd. De vervoerregio is bij het realiseren van haar doelstellingen grotendeels afhankelijk van de wegbeheerders en externe factoren.

Daarnaast is er in 2022 sprake van personeelstekorten en, als gevolg van mondiale ontwikkelingen, prijsstijgingen en vertraagde leverantie van diverse materialen. Een aantal projecten zullen om verschillende redenen naar verwachting in 2022 niet tot uitgaven leiden, De vervoerregio wordt direct bekostigd uit de brede doeluitkering (BDU) van het Rijk. Als een deel van de jaarlijkse ontvangen gelden niet geheel worden ingezet dan worden deze gereserveerd om in de komende jaren aangewend te worden.

Risico's

Er is nog geen materieel risico te bepalen.

Overige informatie / website

https://vervoerregio.nl/