Toelichting gewijzigde begroting 2022 - jaarrekening 2022

Beleidsdoel A

Tabel 24

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

92

Totaal Baten

92

Lasten

Overig

126

Totaal Lasten

126

Beleidsdoel B

Tabel 25

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

13

Totaal Baten

13

Lasten

1. Begeleid wonen Jeugd

-322

Overig

-116

Totaal Lasten

-438

Lasten

1. Het aantal jeugdigen dat begeleid woont is hoger dan verwacht in de Najaarsrapportage 2022. Dit komt mede doordat enkele zorginstellingen pas enkele maanden na de start van de zorg declareren. Hierdoor was de start van het begeleid wonen van deze jeugdigen niet in zicht en heeft dit geleid tot hogere kosten dan verwacht.

Beleidsdoel C

Tabel 26

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

-120

Totaal Baten

-120

Lasten

1. Participatie

312

2. Inburgering

159

Overig

36

Totaal Lasten

507

Lasten

1. In de eerste maanden van 2022 hebben de coronamaatregelen nog invloed gehad op het niet kunnen en uitvoeren van participatietrajecten. Veel participatietrajecten, met name die in groepsverband, zijn tot april 2022 niet ingezet.
De verwachting was dat we daarna veel trajecten zouden inzetten. Echter waren door de krapte op de arbeidsmarkt minder trajecten beschikbaar bij onze aanbieders. Bij een aantal aanbieders, die wel trajecten wilden leveren, konden we niet meer klanten plaatsen door de aanbestedingsregels. Door beperkte ambtelijke capaciteit hebben de aanbestedingsprocedures lang geduurd.
Een niet voorziene ontwikkeling (meevaller) was eveneens dat regiogelden zijn opengesteld voor een veel grotere groep inwoners, zo ook voor de doelgroep van de Participatiewet. Hierdoor zijn verschillende trajecten bekostigd vanuit regionale middelen (€ 100.000).

2. In 2022 zijn er minder inburgeringsplichtigen met een leerroute gestart dan verwacht. Dit komt door personeelstekorten bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), complicaties in het informatiesysteem van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en beschikbare huisvesting. Hierdoor hebben we in 2022 minder besteed aan de leerroutes dan in eerste instantie begroot.

Beleidsdoel D

Tabel 27

Afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

Baten

Overig

-45

Totaal Baten

-45

Lasten

1. Energietoeslag

-779

2. BUIG

704

3. Bijzondere bijstand

-474

4. Kwijtschelding van heffingen en belastingen

136

Overig

61

Totaal Lasten

-352

Lasten

1. De afhandeling van de energietoeslag 2022 is voorspoedig verlopen. Dit betekent dat alle verstrekkingen van de toeslagen in zijn geheel in 2022 zijn geboekt en niet zoals gepland nog voor een deel in 2023. Alleen de uitvoeringskosten lopen nog in beperkte mate door in het nieuwe jaar in aanloop naar de energietoeslag 2023. De totale kosten van de energietoeslag blijven ruim binnen het door het Rijk verstrekte budget.

2. Het aantal inwoners dat een uitkering ontvangen heeft vanuit de BUIG is lager vanwege een hogere uitstroom en een lagere populatie dan verwacht in de BUIG.

3. De kosten van de gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire zijn voor € 0,2 miljoen ten laste gekomen van de bijzondere bijstand. Hiernaast is er ook meer gebruik gemaakt van de minima regelingen dan verwacht.

4. Er zijn minder bedragen verleend aan kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing en hondenbelasting, zie ook de paragraaf Lokale heffingen.