Beleidsdoel C: Onze inwoners zijn economisch zelfstandig; werk boven uitkering.
Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
De Participatiewet is het wettelijke kader. De bundeling van uitkeringen inkomensvoorzieningen aan gemeenten (BUIG) die gemeenten ontvangen voor het bekostigen van uitkeringen en voor de loonkostensubsidie van arbeidsbeperkten, heeft de laatste jaren grote fluctuaties laten zien. Dit komt door een landelijke verdeelsystematiek die onder andere gebaseerd is op economische groei en inwoneraantal. Pas laat in het jaar is bekend wat de definitieve toekenning vanuit het Rijk is. Daarom sturen we zorgvuldig op de uitgaven, door uitstroom naar werk te bevorderen en te sturen op het rechtmatig verstrekken van bijstandsuitkeringen.
Onze re-integratie aanpak is erop gericht onze inwoners passende ondersteuning te bieden en waar mogelijk naar duurzaam werk te begeleiden: Werk boven uitkering. Zo dragen we bij aan een vermindering van het aantal personen dat een uitkering ontvangt. Indien nodig werken we hiervoor samen met marktpartijen. De inzet is dat inwoners met een bijstandsuitkering bij voorkeur blijvend werk vinden in sectoren die een tekort aan arbeidskrachten kennen. We willen dat arbeidsmarktbeleid en re-integratieactiviteiten op elkaar aansluiten. De uitdagingen op de arbeidsmarkt vragen steeds meer om een regionale aanpak met een regionaal aanbod.
Activiteiten
01. Uitoefenen van de poortwachtersfunctie |
02. Bemiddelen richting arbeidsmarkt |
03. Inburgering |
04. Organiseren werkgeversbenadering |
05. Regionaal werkcentrum (RWC) |
06. Uitvoering AM match |
Toelichting
01. Uitoefenen van de poortwachtersfunctie
Bij de aanpak ligt onze focus op werk boven uitkering. De uitdaging blijft om de juiste balans te houden in de ondersteuning van de diverse groepen inwoners. We houden rekening met de mogelijkheden, onmogelijkheden en de mate van belastbaarheid van de inwoner. Dat is maatwerk en begint bij de intake. We bepalen de uitgangspositie van de inwoner. De brede uitvraag gaat in op de verschillende levensdomeinen, zoals gezondheid, onderwijs en financiën, waardoor een beeld van de inwoner ontstaat. In samenspraak met de inwoner wordt een passend traject ingezet. Voor inwoners met recente werkervaring en een korte afstand tot de arbeidsmarkt is soms het aanreiken van de juiste vacatures voldoende en kan instroom in de uitkering worden voorkomen.
02. Bemiddelen richting arbeidsmarkt
We hebben de opdracht vanuit het Rijk om inwoners die door de coronacrisis hun onderneming kwijt zijn, te ondersteunen om ander werk te vinden. Hiervoor is regionaal budget beschikbaar gesteld. Dit budget en het regionale aanbod mag inmiddels ook ingezet worden voor ondersteuning van andere doelgroepen zoals Oekraïense vluchtelingen en personen met een uitkering. De begeleiding bestaat uit bemiddeling naar werk via het Werkgeversservicepunt (WSP), het bieden van sollicitatietrainingen of een heroriëntatie op ander werk. Hiervoor zijn trainingen, opleidingen of omscholingstraject ingezet waarbij we nadrukkelijk gebruik maakten van het aanbod in de regio.
We hebben onze begeleiding gecontinueerd voor personen die al langere tijd een bijstandsuitkering hebben. We hebben parttime werk gestimuleerd en hebben specifieke groepen begeleid. Hiervoor zijn (taal)trainingen, opleidingen, maatwerktrajecten en tijdelijke begeleiding op de werkvloer ingezet. We hebben activeringstrajecten en begeleiding naar vrijwilligerswerk aangeboden aan personen die (nog) niet toe zijn aan trajecten gericht op werk. Ook hebben we ingezet op social return om inwoners aan werk te helpen. Voor een beperkte groep inwoners die door grote sociaal/psychische belemmeringen of door hun leeftijd en gebrek aan recente werkervaring niet aan het werk kwamen, is een ontheffing op de sollicitatieplicht verleend. We zetten voor deze inwoners in op meedoen aan de samenleving.
03. Inburgering
In 2022 zijn gemeenten gestart met de uitvoering van de Wet inburgering 2021. Ons doel is dat inburgeringsplichtigen zich thuis voelen en de weg weten te vinden in onze gemeente. Ze beheersen de Nederlandse taal voldoende, behalen binnen drie jaar het inburgeringsexamen en nemen volwaardig deel aan de Nederlandse samenleving. Deze taken zijn integraal opgepakt. Voorbeelden van deze taken zijn huisvesting, begeleiding bij inburgering, verstrekken van een uitkering en bijzondere bijstand en toeleiding naar werk. Inburgeringsplichtigen zijn begeleid, zowel degene die nog onder de oude wet vallen (oude wetters), als inburgeringsplichtigen die onder de nieuwe wet vallen (nieuwe wetters.) In mei 2022 hebben wij de beleidsregels inburgering gemeente Haarlemmermeer 2022 vastgesteld en in november heeft de gemeenteraad de voortgangsrapportage Wet inburgering 2021 ontvangen.
04. Organiseren werkgeversbenadering en 05. Regionaal werkcentrum (RWC)
Binnen het RWC is de samenwerking gericht op het aan het werk houden van mensen (van werk-naar-werk) waardoor doorstroom naar een uitkering wordt voorkomen. De mobiliteit binnen sectoren wordt bevorderd. Deze dienstverlening is opgezet tijdens de coronacrisis. Het RWC biedt een duidelijk aanspreekpunt voor ondernemers met vraagstukken gerelateerd aan de coronacrisis. Daarnaast heeft het Rijk aan iedere arbeidsmarktregio de opdracht gegeven om regionale mobiliteitsteams (RMT) op te richten voor de begeleiding van de individuele werkzoekenden. Deze gaat vooraf aan de ondersteuning die mensen krijgen wanneer ze in een uitkeringssituatie (Werkloosheidswet of bijstand) komen. In de Arbeidsmarktregio Groot Amsterdam wordt deze dienstverlening vooral uitgevoerd door het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en gemeenten die gekoppeld zijn aan het RWC. Ook het onderwijs is een belangrijke samenwerkingspartner. Een essentieel onderdeel van de aanpak is namelijk omscholing op basis van vaardigheden. Deze gebundelde krachten maken het mogelijk dat we sneller, flexibeler en krachtiger kunnen inspelen op wat de arbeidsmarkt nu vraagt. Vraag, aanbod en onderwijs weten elkaar op de arbeidsmarkt beter te vinden zodat personen opgeleid worden voor sectoren waarin werk is.
06. Uitvoering AM match
AM match is de uitvoeringsorganisatie (gemeenschappelijke regeling) die voor ons de Banenafspraak uitvoert. Deze organisatie begeleidt de doelgroep die tot 70% van het wettelijk minimumloon kan verdienen, de doelgroep van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en personen die (voorlopig) alleen in een beschutte omgeving kunnen werken. De organisatie verzorgt de loonwaardemetingen. Op basis van de gemeten loonwaarde (een percentage van het Wettelijk Minimum Loon) wordt de loonkostensubsidie vastgesteld. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en minimumloon. De maximale vergoeding is 70% van het minimumloon. In 2022 hebben we ook de mogelijkheid tot forfaitaire loonkostensubsidie ingevoerd. Hierdoor kan de gemeente voor maximaal de eerste zes maanden een loonkostensubsidie van 50% van het minimumloon inzetten, om mensen snel te kunnen plaatsen. Dit gebeurt in overleg met werkgever.
AM match werkt intensief met de partners binnen de Arbeidsmarktregio Groot-Amsterdam. AM match onderzoekt de mogelijkheden om ook de doelgroep te begeleiden die zich op het snijvlak van arbeidsmatige dagbesteding en (beschut) werk bevindt.