Resultaat overzicht baten en lasten

In onderstaande tabel is een verloopoverzicht opgenomen van het jaarrekeningresultaat. De berekening start met het saldo van het begrotingsjaar 2022 conform de Programmabegroting 2022-2025. Daarna volgen de begrotingsmutaties waartoe de raad tot en met ultimo december 2022 heeft besloten. In het voorliggende jaarverslag worden de afwijkingen van de rekeningcijfers ten opzichte van de vastgestelde begroting toegelicht. In Tabel 1 zijn voor de Jaarstukken 2022 de verschillen van afgerond € 0,5 miljoen en hoger opgenomen. Verschillen die budgettair neutraal zijn (hogere lasten worden gedekt door hogere baten) zijn niet in deze tabel opgenomen.

Tabel 1

Mutaties

Omschrijving

(bedragen x € 1.000; min = nadeel)

I/S

Programmabegroting 2022-2025

Programmabegroting 2022-2025

7.310

Najaarsrapportage 2021

-250

Aangepast saldo begroting 2022

7.060

Voorjaarsrapportage 2022

Voordelen

8.445

Coronamaatregelen

-1.881

Genomen besluiten

-60

Autonome ontwikkelingen

-5.407

Ontwikkeling aantal inwoners, woningen en niet-woningen

1.600

Loon- en prijsontwikkelingen

-1.781

Kapitaallasten voorgenomen investeringen

-4

Strategiche heroriëntatie

243

Overige voorstellen

-4.715

Saldo na Voorjaarsrapportage 2022

3.501

Najaarsrapportage 2022

Coronamaatregelen

13.610

Autonome ontwikkelingen

4.052

Strategische heroriëntatie

49

Saldo na Najaarsrapportage 2022

21.213

Jaarstukken 2022

Algemene uitkering, decembercirculaire 2022

5.525

Incidenteel

Voorziening verlofsparen

4.050

Incidenteel

Huisvestingsopgave - doelgroepen zoals vluchtelingen, spoedzoekers en/of jongeren

1.163

Incidenteel

Vrijval voorzieningen verplichtingen (voormalig) wethouders

1.134

Incidenteel

Leges - Wabo

1.120

Incidenteel

Voordeel Interne opdrachtensystematiek (IOS)

1.088

Incidenteel

Doorbelastingen

997

Incidenteel

Toeristenbelasting

959

Incidenteel

Voorziening voormalig personeel

-784

Incidenteel

Energietoeslag

-779

Incidenteel

De bundeling van uitkeringen inkomensvoorzieningen aan gemeenten (BUIG)

704

Incidenteel

Saldo overige mutaties 2022 (< € 0,5 miljoen)

-2.183

Resultaat 2022

34.205

Voorgestelde budgetoverhevelingen

(Zie hoofdstuk budgetoverhevelingen)

-4.651

Netto resultaat 2022

29.554

Toelichting op de verschillen opgenomen in bovenstaand overzicht

Algemene uitkering, decembercirculaire 2022

Op 21 december 2022 is de decembercirculaire van het gemeentefonds gepubliceerd. Over de uitkomsten is de raad geïnformeerd per brief van 20 januari 2023 (kenmerk X.2022.09078). De uitkering voor 2022 is met € 5,525 miljoen verhoogd. Van dit voordeel heeft € 3,484 miljoen betrekking op taakmutaties. Omdat de middelen voor deze taakmutaties pas in december zijn toegekend door het Rijk, wordt voor een aantal mutaties een voorstel tot budgetoverheveling gedaan.

Voorziening verlofsparen

Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit verlofsparen kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. Deze vakantie-uren verjaren niet. Aanvankelijk moest voor al de openstaande bovenwettelijke verlofuren een voorziening worden getroffen, aangezien de op- en afbouw onvoorspelbaar zou zijn. Dit bleek echter in strijd met de notitie arbeidskostengerelateerde verplichtingen van de Commissie BBV. De Commissie BBV heeft in een nadere toelichting (gepubliceerd op 25 januari 2023) aangegeven dat alleen voor daadwerkelijk gespaarde bovenwettelijke uren een voorziening moet worden getroffen. Voor bovenwettelijke verlofuren waarvan aangetoond kan worden dat dit een gelijke omvang kent en voor zover dat niet het karakter heeft van overmatige verlofsaldi of spaarsaldi, geldt dat er geen voorziening mag worden opgenomen. De verwachting is dat het spaarsaldo de aankomende tijd toe zal nemen, maar in welke mate is niet redelijkerwijs in te schatten. Ook hebben we nog geen zicht in welke mate dit verlof zal worden opgenomen. We kiezen er nu dus voor alleen de werkelijk gespaarde uren in de voorziening verlofsparen op te nemen.

Huisvestingsopgave - doelgroepen zoals vluchtelingen, spoedzoekers en/of jongeren

In de Najaarsrapportage 2022 zijn extra middelen voor de huisvestingsopgave asielaanpak, voor de transformatie naar een flexwonengebouw aan de Sarabande en de exploitatie van de Etta Palmstraat in de begroting opgenomen. Het transformatieproject is in 2022 gestart en deze middelen zullen vanaf 2023 worden besteed. Dat geldt ook voor de huisvestingsopgave asielaanpak. Voorgesteld wordt deze budgetten over te hevelen naar 2023.

Vrijval voorzieningen verplichting (voormalig) wethouders

De verplichtingen ten aanzien van pensioenen en wachtgelden zijn geactualiseerd, rekening houdend met waardeoverdrachten van pensioenen. De mutatie in de voorziening is hierop aangepast waardoor we weer aan onze toekomstige verplichtingen kunnen voldoen.

Leges Wabo

Er waren onzekerheden met betrekking tot de inkomsten van leges uit aanvragen voor vergunningen op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Het was in deze periode met economische onzekerheid (onder andere de Oekraïnecrisis en de energiecrisis) niet zeker of alle geraamde inkomsten gerealiseerd zouden gaan worden. De legesinkomsten zijn in 2022 uiteindelijk hoger dan begroot. Door de gestegen vraag naar bouwmogelijkheden en grote (woning)projecten zijn meer leges verantwoord.

Voordeel Interne opdrachtensystematiek (IOS)

Het resultaat op de Interne opdrachtensystematiek (IOS) is hoger. De aan projecten en investeringen bestede uren worden doorbelast op basis van marktconforme tarieven. Het verschil tussen de personeelslasten (in- en extern personeel) en de marktconforme tarieven, wordt gebruikt ter dekking van een deel van de overheadlasten. De dekking is circa 23% hoger uitgevallen vanwege een hogere productiviteit.

Toeristenbelasting

Op basis van door de hotels in VisitorData geregistreerde overnachtingen, is een berekening gemaakt van de te ontvangen toeristenbelasting. Hierbij is uitgegaan van de over 2021 daadwerkelijk opgelegde aanslagen en een correctie toegepast naar prijspeil 2022. Op basis van deze berekening wordt een opbrengst van € 9.500.000 verwacht. Ten opzichte van de raming een hogere opbrengst van € 719.000. Dit is een voorzichtige inschatting. De hotels moeten voor 1 april aangiften voor de toeristenbelasting doen. Op basis van deze aangiften wordt de daadwerkelijke opbrengst bekend. Verder zijn over 2021 nog definitieve aanslagen opgelegd wat een voordeel geeft van € 240.000.

Doorbelastingen

Door interne doorbelasting van personeel is een voordeel ontstaan, dit valt deels weg tegen het nadeel bij salarissen en sociale lasten en ingehuurd personeel.

Voorziening voormalig personeel

De verplichtingen ten aanzien van voormalig personeel zijn opnieuw berekend. Een extra storting in de voorziening voormalig personeel is noodzakelijk om aan de verplichtingen te kunnen voldoen.

Energietoeslag

De afhandeling van de energietoeslag 2022 is voorspoedig verlopen. Dit betekent dat alle verstrekkingen van de toeslagen in zijn geheel in 2022 zijn geboekt en niet zoals gepland nog voor een deel in 2023. Alleen de uitvoeringskosten lopen nog in beperkte mate door in het nieuwe jaar in aanloop naar de energietoeslag 2023. De totale kosten van de energietoeslag blijven ruim binnen het door het Rijk verstrekte budget.

De bundeling van uitkeringen inkomensvoorzieningen aan gemeenten (BUIG)

Het aantal inwoners dat een uitkering ontvangen heeft vanuit de BUIG is lager vanwege een hogere uitstroom en een lagere populatie dan verwacht in de BUIG.