Inkoopbeleid
Op de juiste wijze inkopen en aanbesteden is voor ons als gemeente van groot belang. Het draagt bij aan mogelijke besparingen en geeft zichtbare verbetering van de kwaliteit van opdrachten. We houden ons aan wet- en regelgeving en gaan zo doelmatig en bewust mogelijk om met gemeenschapsgeld.
In alle aanbestedingstrajecten hebben we aandacht voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI). Hiermee leverden we, naast het vanzelfsprekende kader van rechtmatig en doelmatig inkopen, door middel van inkoop een bijdrage aan de ambities op de thema’s duurzaamheid, inkoop bij lokale en regionale ondernemers, social return en innovatie. Daarnaast is het geactualiseerde Inkoopbeleid (2021.0002774) vastgesteld en is dit jaar in de vorm van een project gestart met de verdere professionalisering van contractbeheer en contractmanagement.
Jaarlijks meten de voortgang van de MVI-doelstellingen middels prestatie-indicatoren.
In Tabel 108 zijn de streef- en de realisatiewaarden weergegeven.
Tabel 108
Thema | Nr. | Indicator | Realisatie 2021 | Realisatie 2020 | Streefwaarde |
---|---|---|---|---|---|
| 1.1 | % van de aanbestedingswaarde van (fysieke) Diensten, Werken en Leveringen, waarbij in de uitvraag is ingezet op de transitie naar de circulaire economie | 75% | 73% | 40% |
1.2 | Aantal contracten per jaar waarin is vastgelegd dat de vrijkomende materialen/producten hoogwaardig hergebruikt worden en wat, na eerste gebruik, met de materiaalstroom gebeurt. | 8 | 5 | 2 | |
1.3 | % van de aanbestedingswaarde, waarbij in de uitvraag is ingezet op de transitie naar duurzame energie en brandstoffen. | 67% | 49% | 50% | |
1.4 | Aantal gerealiseerde projecten met daadwerkelijk minimaal energie neutrale gebruiks- en/of exploitatiefase (op den duur energie neutraal) per jaar. | 6 | 4 | 4 | |
| 2 | % van de inkoopuitgaven, ingekocht bij regionale ondernemingen. | 51% | 49% | 50% |
| 3.1 | % van de aanbestedingswaarde van Werken en Diensten waarbij in de uitvraag social return is geëist | 59%1 | 3% | 75% |
3.2 | Bedrag van de inkoopuitgaven, ingekocht bij sociale ondernemingen. | € 12.5002 | € 7.500 | € 100.000 | |
| 4 | Aantal uitgevoerde marktconsultaties per jaar | 8 | 4 | 8 |
- Bij gebrek aan een Social Return Coördinator die de opdrachtnemers kan faciliteren en monitoren, is in april 2021 pas weer gestart met het opnemen van SROI in aanbestedingen.
- Dit jaar zijn er minder externe vergaderlocaties, externe catering en representatie geschenken aangekocht doordat er in verband met de coronacrisis geen evenementen hebben plaatsgevonden.
Vanaf april 2021 is binnen de huidige formatie van het Werkgeversservicepunt (WSP) een SROI coördinator benoemd voor 1 jaar. Deze SROI-coördinator is het aanspreekpunt voor de opdrachtnemers van inkoopopdrachten van de gemeente Haarlemmermeer, hetgeen inhoudt dat hij de opdrachtnemer faciliteert, meedenkt bij de invulling van de SROI verplichting, eventueel kandidaten uit de hem bekende doelgroepen voordraagt en de voortgang monitort. Uitgangspunt hierbij is maatwerk: de opdrachtnemer is leidend in hoe hij invulling geeft aan zijn SROI verantwoordelijkheid.
Sinds september zijn al 20 aanbestedingen gegund met deze social return voorwaarde. Dit heeft geleid tot drie indienstnames van inwoners met een Participatiewet en Wajong achtergrond, tien vacatures uitgezet bij het WSP, negen stage/leerwerkplekken en een opdrachtnemer die training gaat geven aan onze doelgroep.