ICT en digitalisering
Om onze organisatie tijdens de coronacrisis in staat te stellen om de continuïteit van dienstverlening te blijven waarborgen is ingezet op het faciliteren van medewerkers in plaats- en waar mogelijk tijdsonafhankelijk werken. Wie niet volledig thuis werkt, werkt vaak hybride: deels op kantoor of andere locaties. Dit heeft impact op de manier van werken, maar ook op de ondersteuning hiervan. Het stelt hogere eisen aan ICT-middelen, (informatie-) beveiliging en de (digitale) vaardigheden van medewerkers.
Digitalisering gaat verder dan digitale dienstverlening aan inwoners en ondernemers. We leven in een periode van wereldwijde digitale transformatie. Ook de gemeentelijke organisatie wordt steeds meer data gedreven en informatie gestuurd. Het is van belang dat we hier tijdig en actief in blijven investeren. Dit doen we in lijn met de uitvoeringsagenda digitale dienstverlening en IT-innovatie (2017.0021302). Daarnaast is het uitgangspunt van ons als organisatie in de wereld van data en digitalisering om communicatie persoonlijk en relevant te houden en aan te sluiten bij de wensen van de inwoners. Zo is het afgelopen jaar ingezet op het verbeteren van onze website waarbij toegankelijkheid een speerpunt is geweest. We scoren nu ruim een 8 op de geldende toegankelijkheidseisen. Daarnaast zetten we in op een toegankelijke, voor iedereen begrijpelijke en actuele website en is afgelopen jaar tijd en energie geïnvesteerd in het actueel houden en de uitbreiding van e-formulieren en gemeentelijk kaartmateriaal. Zo hebben we e-formulieren ontwikkeld ten behoeve van diverse steunmaatregelen met betrekking tot de coronacrisis. Ook hebben we diverse geo-webkaarten gemaakt met de volgende informatie:
adoptierotondes
ontwikkelgebied Badhoevedorp
archeologiebeleid
strooiroutes 2.0
zoutkisten
In de komende jaren stellen wij samen met de raad een visie op digitalisering vast, zodat we als gemeente vanuit een heldere visie met kaders en richtlijnen op digitalisering kunnen sturen. Het doel hiervan is om onze inwoners en ondernemers (nog meer) vertrouwen te geven in de wijze waarop wij digitalisering en data inzetten.
Als gevolg van de toenemende digitalisering en de risico’s die hiermee gepaard gaan besteden we structureel aandacht aan het beveiligings- en privacy-bewustzijn en de digitale vaardigheden van medewerkers. Informatieveiligheid meten wij via reguliere audits en wij rapporteren via de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). We conformeren ons aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en nemen we technische maatregelen om de kans op digitale aanvallen te verkleinen.